Hej,

Har ett ByggMax golv sen 10 år tillbaka. Dax att slipa det och det är 14 mm. Värt att testa ivf, men min fundering är hur bra är maskinerna idag att suga upp dammet om man hyr?

En annan fundering är när man lackar det och har hund i huset. Förra gången var det lätt för då var det nyköpt och vi bodde inte i huset, men nu är det inte lika lätt. handlar om hallen främst. Hur gör man? Torktid?

/Micke
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Det finns många olika sorters golv på Byggmax. Är det ett golv där ytskiktet är trä med en tjocklek som låter sig slipas finns det väl ingen större poäng med att byta i stället för att slipa.

Maskinen brukar suga upp det mesta dammet i påsen så att det inte ligger i drivor på golvet. Det som den inte suger upp yr omkring i luften och lägger sig överallt. Så var noga med att ha stängt till angränsande utrymmen.

Finns det en annan ingång till huset? Det är under ett antal timmar efter varje lager lack som golvet inte alls får beträdas. Varken av hundar eller människor. Sedan är det under några dagar som lacken är känslig och inte har full styrka.
 
Parkettgolv och massiva golv går att slipa.
Slipar du själv så blir resultatet sådär bra skulle jag tro, givet att du inte gjort det förr.
Däremot blir det billigt om du gör det själv.

Tar du däremot in hantverkare att slipa och behandla golvet så blir det troligtvis billigare att köpa nytt golv som håller 10-20 år till.
 
Det är ett golv med 14 mm och ska enligt dem själva fungera att slipa minst 2 ggr.

Jag slipade vår parkett när vi köpte huset och anser att det klarar man av själv. Jämnt och vackert.

Nu var det inte min kunskap jag ville sätta på prov utan mer hur bra maskinerna är idag på att ta upp dammet?
Och hur snart kan man beträda golvet efter lackning?

Hallen är central så den påverkar hela boendet.
Kan jag slipa å lacka klart till 10 och kunna gå på det vid 17? Vet att det skall härda oxå...
 
14mm är totaltjockleken va? Det som är av intresse är hur tjockt ytskiktet är
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
Senast jag slipade ett golv var runt 10 år sedan. Men jag tror inte att maskinernas förmåga att suga upp damm har revolutionerats sedan dess.

Det brukar framgå av beskrivningen till lacken hur snart den kan beträdas. Jag har oljat golven i stället för att lacka de senaste gångerna. På en burk med Herdins hårdvaxolja som jag nyligen använde i min hall kan man läsa följande: "Låt oljan torka 4-7 timmar innan nästa skikt appliceras. Låt andra skiktet torka i 8-12 timmar." Angående torktid kan man läsa följande: "Ytan kan belastas efter 2-4 dagar och har härdat klart efter 10-12 dagar." Jag gick i strumpor på golvet efter ett knappt dygn.

Det gällde som sagt olja och du kan läsa på tillverkarnas hemsidor vad som gäller för den lack du vill använda. Gå på golvet efter lack samma dag som man slipar tror jag är optimistiskt.
 
Ja det är 14mm totalt. Kan kanske vara 3mm att slipa. Måste kollas upp!

Ja jag misstänker att det är svårt att beträda golvet som du skriver men vi kan inte bo på annat ställe för att fixa golvet. Tåls att fundera på. Kanske får bli nytt golv ivf.
 
Z ZeroX66 skrev:
Ja det är 14mm totalt. Kan kanske vara 3mm att slipa. Måste kollas upp!

Ja jag misstänker att det är svårt att beträda golvet som du skriver men vi kan inte bo på annat ställe för att fixa golvet. Tåls att fundera på. Kanske får bli nytt golv ivf.
Du kan hyra en husvagn för dessa nätter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.