Pumpa ur brunnen nu när det är mycket vatten så ser du vart det rinner in. Fota eller filma så du kan laga senare .
Borrad brunn är ingen garant för bra vatten.
Har själv två borrade och en grävd och sprängd ner till ca 5m. Jag renar vattnet med ett egentillverkat vattenverk med enbart luft och marmorflis. pH 7-7,2 o alla värden perfekta trotts mycket järn o en del mangan .
Byta sanden i botten kan du skipp för samma fråga ställde jag till kommunens reningsverk
och de har bytt en gång men enbart för att man renoverade allt. Byggt på 40-50 talet.
Jag förbrukar ca 15-20kg marmor/år.
De djupborrade brunnarna för värmepumpen är rena järngruvorna. Nyttjar de vid extrem torka, typ 2018.
 
MultiMan
Jag har själv blivit riktigt rejält sjuk av en grävd brunn där det läckte in ytvatten. Såg ut ungefär som ditt. Mitt råd, som andra varit inne på, är att inte dricka innan vattnet är konstaterat säkert (och inte chansa som jag gjorde) och se till att täta läckan.
 
Tweety1985
Om du har tillgång till en bäck eller sjö så försök få tag på fisken ärling. De äter upp allt som vi inte gillar, spindlar, flugor, myror mm.
Men täta brunnen innan.
 
Ska man ha fiskar i sin dricksvattenbrunn?
 
Men är det säkert att det beror på att ytvatten läcker in i brunnen? Vi har också grävd brunn garanterat utan läckage från ytan och när det blev jättemycket vatten i den för några år sedan smakade vattnet lite sjö.
 
K Kirre2 skrev:
Men är det säkert att det beror på att ytvatten läcker in i brunnen? Vi har också grävd brunn garanterat utan läckage från ytan och när det blev jättemycket vatten i den för några år sedan smakade vattnet lite sjö.
alltså jag har pratat med två olika företag som säljer filter o erbjuder vattenprov nu och båda säger att det är vanligt att det kommer in humus i brunnen när det regnar mycket. Behöver inte alls vara något ytvatten men visst kan man täta om man tror att det är otätt. Båda företagen menade på att det var otroligt att vi skulle ha fått bakterier plötsligt (då vi hade superfina prover i våras) och bakterier i sig missfärgar inte vattnet, utan färgen beror antingen på humus eller järn. Men har flaskor till vattenprover på väg hem.

Vårt vatten smakar ingenting just nu men i våras när det regnade massor smakade det lite speciellt, precis som du säger, sjö. Men alla prover var superfina så jag tror att det är normalt att det blir så ibland.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Tweety1985 Tweety1985 skrev:
alltså jag har pratat med två olika företag som säljer filter o erbjuder vattenprov nu och båda säger att det är vanligt att det kommer in humus i brunnen när det regnar mycket. Behöver inte alls vara något ytvatten men visst kan man täta om man tror att det är otätt. Båda företagen menade på att det var otroligt att vi skulle ha fått bakterier plötsligt (då vi hade superfina prover i våras) och bakterier i sig missfärgar inte vattnet, utan färgen beror antingen på humus eller järn. Men har flaskor till vattenprover på väg hem.

Vårt vatten smakar ingenting just nu men i våras när det regnade massor smakade det lite speciellt, precis som du säger, sjö. Men alla prover var superfina så jag tror att det är normalt att det blir så ibland.
Ja om de säger så så är det väl bra. Men samtidigt tror jag att det är väldigt bra att lyssna på råden du fått här.
Om ytvatten tränger in så kan du få med dig bakterier.
Även om det är "naturligt att det tränger in" så gör det inte att det är bra.
Och om proverna var bra då utan ytvattn behöver det inte vara bra nu med ytvatten

Det här beror ju helt och hållet hur du ställt frågorna till företagen. Om du inte vill göra något är det enklare få svar att man inte behöver göra nått.

Sen.... det är nog inget sämre att vara oroligt lagd med än att köpa eget hus :D
För man är ansvarig för allt. Och allt kostar pengar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ska man ha fiskar i sin dricksvattenbrunn?
Man får välja.
Mask, spindlar, flugor, eller en liten firre som vaktmästare. Jag hade 2st men bara en överlevde när jag sprängde brunnen djupare för en 20 år sen.
 
T Telma skrev:
Man får välja.
Mask, spindlar, flugor, eller en liten firre som vaktmästare. Jag hade 2st men bara en överlevde när jag sprängde brunnen djupare för en 20 år sen.
Man kan bygga in brunnen i ett hus också. Perfekt!
 
T Telma skrev:
Man får välja.
Mask, spindlar, flugor, eller en liten firre som vaktmästare. Jag hade 2st men bara en överlevde när jag sprängde brunnen djupare för en 20 år sen.
En del har ålar också. Har du inte funderat på att skaffa en ny kompis till din fisk? Och hur vet du att han är kvar? Hur gamla blir dom? (Så många frågor som dyker upp nu!)
 
K Kirre2 skrev:
Man kan bygga in brunnen i ett hus också. Perfekt!
Det är smart.
Har en granne med nybyggt hus och ett eget hus likt en lekstugan men fullhöjd över djupborrade B. så där står reningsverk mm.

Min egna B höll på att hamna inomhus i verkstaden men med cnc mask. o skärvätskor mm så blev bygget lite kortare.
 
T Telma skrev:
Det är smart.
Har en granne med nybyggt hus och ett eget hus likt en lekstugan men fullhöjd över djupborrade B. så där står reningsverk mm.

Min egna B höll på att hamna inomhus i verkstaden men med cnc mask. o skärvätskor mm så blev bygget lite kortare.
En tidigare ägare byggde ett hus med toa, bad, disk, bastu och förvaring och byggde det över brunnen med ett pumprum i "källaren".
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ska man ha fiskar i sin dricksvattenbrunn?
Jadå, bara koka upp så är fisksoppan klarmånga kockar i den här soppan också men garva får man
 
T Telma skrev:
Man får välja.
Mask, spindlar, flugor, eller en liten firre som vaktmästare. Jag hade 2st men bara en överlevde när jag sprängde brunnen djupare för en 20 år sen.
Hahaha
 
K Kirre2 skrev:
En del har ålar också. Har du inte funderat på att skaffa en ny kompis till din fisk? Och hur vet du att han är kvar? Hur gamla blir dom? (Så många frågor som dyker upp nu!)
Det var min granne tillika f.d husägaren som för 33 år sedan alltid haft firrar i.
Osäker men vill minnas att de levde i 10 år???
Idag finns ingen i men jag skall be smågrabbarna att mot ersättning ta några i vår fina bäck som är grund men bra flöde i.
Ål har jag hört men frågan är ju om det finns föda för en så stor firre.
Helt klart är att det blir finare vatten, klarare.
Det finns katter här ute så kanske blir nästa en krokodil...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.