Hej.

För en månad sedan köpte vi ett hus byggt 1934 där boarea är 112kvm och biarea 41kvm fördelat 2vån och källare. Vi har från innan köpet räknat med att bygga ut med 2 olika alternativ. Källaren ligger till större delen under mark på 3 av 4 sidor, varav 1 sida ligger i höjd med grundsulan, där har vi en carport idag. Vi har en wc på vån 2 och wc, dusch i källaren.

Alternativ 1. Gjuta en platta i carporten och mura upp en vägg, för att sedan lägga ett träbjälklag på och bygga två våningar på det, vilket innebär att göra om plåttaket. Alternativ 2. Bygga i höjd med våning 1 med ett sovrum och ett badrum på ett plan.

Det jag funderar på är vad som ökar värdet mest, kontra kostnad? Bara att få upp wc, dusch på entréplan borde öka värdet på huset mycket, eller tänker jag fel? Min idé är att köpa tjänsten tätt hus då jag själv är elektriker, sambo som är inom byggbranschen och vi kan därför utför många arbeten själva och med hjälp av folk vi känner.

Vad tror ni det skulle kosta att bygga ut 1vån på ca 30kvm på gjuten grund, alt 2 vån som då blir ca 60kvm plus carport?
 
Det är lite svårt att förstå beskrivningen men att få dusch och wc på entré-plan låter smart. Jag är ingen expert men jag har så många gånger hört att det är grunden som kostar så det behöver inte bli dubbelt så dyrt med 60 kv i två våningar som 30 kv i ett plan. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.