Hej!

När vi byggde huset 2011 så installerades dimmrar för vanliga glödlampor/halogen på två olika ställen i huset. Dessa fungerade bra till en början, den ena kördes med en plafond med tre stycken 40W-lampor, den andra med en 60W lampa.

Efter några år så började den ena strula, så att det gick bra att dimmra upp till en viss nivå, när man närmade sig fullt ljus så stängde den av helt. När man sedan dimmrade ner en smula så hoppade den igång igen. Vi valde att leva med problemet, eftersom vi ändå sällan behövde ha full styrka.
Efter ytterligare något år så började den andra dimmern bete sig likadant. Under tiden så hade den första blivit mer och mer strulig, så att det i stort sett bara gick att köra på halv styrka. Båda har sedan degraderats mer och mer, och nu slutligen lagt av helt.

Tog ner plafonden idag och hittade en "Vadsbo DU 250", 230 V - 1.1A 250W 50Hz. Är det någon som vet om detta ett vanligt fel på dessa, eller har vi fått två stycken från en dålig batch?

Som lösning på problemet så tänkte jag byta ut dessa dimmrar mot något som klarar moderna LED-lampor, med tanke på energiförbrukning och tillgänglighet på halogenlampor.
Vilken modell skulle forumet rekommendera i så fall 2019?
 

Bästa svaret

Om du menar en dimmer för 230 V LED-lampor så finns inget svar. Det finns ingen dimmer som klarar alla fabrikat även om några enligt uppgift kommer nära, t.ex plejd.

Kan inte svara på om Vadsbo brukar gå sänder, men de ska inte gå sönder efter så kort tid utan det beror i så fall på någonting i miljön, värme, överbelastning etc.
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
Tackar så mycket för svaret!

Har aldrig sett behov av att kunna styra belysningen via en app, men nu slår det mig ju att det faktiskt är vettigt att åtminstone kunna konfigurera dimmern för olika lasttyper trådlöst, utan att behöva skruva upp dosan för att komma åt dimmern! Så då lutar det ju alltså åt Plejd!

Jag har också funderar lite på om det skulle vara något i miljön som kunnat påverka, men inte riktigt kommit på vad det skulle kunna vara. Den som suttit monterad ovanför plafonden har ju levt hårdast, med dubbelt så hög last som den andra och troligtvis lite högre temperatur, men lasten är ju inom spec för båda två.
 
Tycks mig minnas att DU-250 inte klarar LED laster särskilt bra. Vadsbos LD220 brukar funka i de flesta fall, och om man kan undvara några hundralappar till så funkar ju alltid Plejd.
 
Vi har bara kört dem med halogenlampor hittills, men om vi nu ska byta dimmer så vill jag ju byta till något som klarar LED. Därför har jag nu beställt ett par plejd! :)
 
P Polyene skrev:
Vi har bara kört dem med halogenlampor hittills, men om vi nu ska byta dimmer så vill jag ju byta till något som klarar LED. Därför har jag nu beställt ett par plejd! :)
När du ska byta till Plejd så måste du dra fram en nolla till Plejden, DU250 kräver nämligen ingen nolla.
 
Japp, men det borde inte vara något problem eftersom den sitter i dosan i taket, och där finns redan nolla.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
2007 installerade jag Vadsbo DU 250 i ett fritidshus och dom första gick sönder efter 8 år, har bytt ett flertal.
 
  • Gilla
Vävtapetångest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.