D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen kan det vara väldigt svår. Jag har sett ett bygge med mycket egenarbete beräknas till 800kkr och sluta en bit över 2Mkr. Det är riktigt dåligt skött. Men mindre övertrag är mer eller mindre standard. Det är svårt att räkna på byggen.
Det är därför det är så viktigt att se till att man har ordentligt med marginal.
Jag vill därför rekommendera att inte bygga hus om kalkylen leder till att man hamnar väldigt nära vad man har råd med. Då är det bättre avvakta ett par år. Speciellt på den där här marknaden där det är lite skakigt.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
E erkka skrev:
Om ni tycker det är svårt att räkna ut kostnad, hur svårt tror du inte banken har att bedöma risken med ert projekt?

Ni måste ju ha stenkoll på alla utgifter för att banken ska få förtroende för er kalkyl. Kan ju inte vara svårt att räkna ut ex vad köket kommer kosta, bara man bestämt utformning/vitvaror etc. sen lägg på 15% på totalen för att kunna ha lite marginal
Bankerna verkar i nuläget hantera detta genom att räkna på "det värsta". Vilket gör att många inte får låna för nybyggen i egen regi nu. Många får inte ens låna till "nyckelfärdiga" hus. Vilket man ser på uppsägningarna hos husleverantörer.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen kan det vara väldigt svår. Jag har sett ett bygge med mycket egenarbete beräknas till 800kkr och sluta en bit över 2Mkr. Det är riktigt dåligt skött. Men mindre övertrag är mer eller mindre standard. Det är svårt att räkna på byggen.
Svårt ja, men inte omöjligt. Det där lät extremt.

Jag tror en viktig aspekt är att innan bestämma exakt vad man gör själv och inte gör. Inte säga ”jag gör det mesta själv, det jag inte orkar/hinner lejer jag bort”. Sen är det ju bara att begära in offerter på allt material samt jobb man ej utför. Enkel matematik men många utgiftsposter att hålla reda på. Lätt o glömma nån anslutningsavgift hit el dit :-S
 
Ja, det är verkligen extremt.
 
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen kan det vara väldigt svår. Jag har sett ett bygge med mycket egenarbete beräknas till 800kkr och sluta en bit över 2Mkr. Det är riktigt dåligt skött. Men mindre övertrag är mer eller mindre standard. Det är svårt att räkna på byggen.
Nej, det är lätt och räkna på byggen OM man vet vad/hur det ska byggas.
Vet du inte vad som ska byggas kan du lägga på ganska mycket och ändå spränga budget!

Enklaste sättet att göra kalkyl om man inte äe insatt i vad allt kostar är att lämna in projektet till företag och låta dem lämna offert. Be dem så spejsa tidsåtgång(tidsplan) samt materialkostnad.
Därefter räknar du bort det du själv ska göra men har du utrymme i budgeten så låt det stå kvar och säg till banken att ni planerar att göra x timmar själva och detta borde leda till y kr besparing, vilket leder till z belåning.

Jag byggde själv hus förra året (blev klart i dec) kalkylen slog på 15000.
 
Har ni kollat att banken överhuvudtaget finansierat lösvirkesbyggnation?
Ingen självklarhet idag eftersom det innebär framförallt större risk för banken men även för kunden samt även mycket arbete för banken att hantera fakturor mot byggkreditivet.
Många banker erbjuder det bara i undantagsfall och för kunder med väldigt god ekonomi så man klarar oförutsedda kostnader.
 
H
B byggnisse99 skrev:
Har ni kollat att banken överhuvudtaget finansierat lösvirkesbyggnation?
Ingen självklarhet idag eftersom det innebär framförallt större risk för banken men även för kunden samt även mycket arbete för banken att hantera fakturor mot byggkreditivet.
Många banker erbjuder det bara i undantagsfall och för kunder med väldigt god ekonomi så man klarar oförutsedda kostnader.
Ja, ska nog inte vara några problem. Inte enligt vår bank!
 
  • Gilla
byggnisse99
  • Laddar…
Byggde lättbetonghus 200kvm 1.5 plan helt själv med hjälp av svärfar 2013-2015. Gjorde även A och K-ritningar själv. Men Lejde bort puts av fasad, installation av värmepump och grävarbete. Räkna med att det tar många timmar. Detta hus tog över 3500 h att bygga. Blev 2 intensiva år:)

Betongplatta med golvvärme
Lätbetong väggar (500 mm cellblock)
Bjälklag och takstolar i limträ
3 glas fönster och dörrar
Enkupiga tegeltakpannor
Värmepump, markvärme
Inga dyra kök, vitvaror eller badrum. Ikea

Kostnad exklusive tomt var ungefär 2.1-2.3 miljoner. Då ingår VA och elanslutning.

Bara faktiska kostnader och marknadsvärde färdigt hus är intressant för banken gissar jag.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
H hejannika skrev:
Hej,

Jag o min sambo äger tomt och håller på med husritningar. Han jobbar som snickare idag och tanken är att vi ska bygga det själva samt med hjälp av hans snickarfirma vid stomresning osv.

Det jag undrar är hur ska vi värdera eget arbete? Och går det att göra det enligt bankerna?

Vi kommer även lägga en kontaktinsats med pengar såklart. Men vill helt inte tömma allt och bara ta från våra sparpengar och vill lägga max 10% av lånebeloppet i kontakt. Vi håller på att göra en grundlig produktionskalkyl och landar på 3,5 miljoner INK tomt. Tomten står vi som ägare på, men har tagit vanligt lån på den. I kalkylen har vi räknat på allt från material, inhyrda, pantbrev, lagfart, kommunavgifter osv.

Någon som har tagit lån och fått beviljat som eget arbete som kontaktinsats? och hur mycket eget arbete? samt vad har ni för kontaktinsats i pengar då?

Tacksam för svar!
Sökte lån för att själv bygga garage och banken fråga vem som skulle bygga och jag sa att jag själv ska göra det på fritiden. Har byggt allt själv på befintlig platta.
 
T
Är han snickare, så vet han vad han ger sig in på, mitt bästa råd bruka vara att just ta ledigt själv och bygga, har man lite kontanter man kan ta ut i egenlön under tiden, så vinner man stora belopp.

En vanlig villa har ungefär 1-1,2 milj i arbetskostnad , kan man ta 800-1 miljon av det i egenregi så är det enormt stora pengar under det året.
Egen lön av det ca 180 , då har man 15 tusen att leva på per månaden, givetvis är beloppet utan skatt ,
Resterande räknas som just kontantinsats (det egna arbetet)
Några vänner till mig har byggt på samma sätt, även jag, banken har inte sett något problem i det.
 
Blir ju lite nyfiken om det blev något husbygge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.