Har just köpt mig en hitachi NR90GR2 spikpistol. Vart köper man billigast gas? Samt hur vet man att den spik man köper passar? Passar all 21° spik? Vart köper ni bandad spik?
 
T trojlee skrev:
Har just köpt mig en hitachi NR90GR2 spikpistol. Vart köper man billigast gas? Samt hur vet man att den spik man köper passar? Passar all 21° spik? Vart köper ni bandad spik?
Är inte det en som skall ha 30gr pappbandad spik?

Paslode paket med spik och gas är bra. Annars passar det mesta av den långa patronen till den. Paslode har en tjock och en smal patron av den långa, den smala till iM350 passar.

Här är en annan.

https://www.bauhaus.se/gaspatron-mf...1w_OWZZa-3VGZyigLktLg7R5YrYBFPnkaAtcoEALw_wcB

Viktigt är att ha färska patroner och varma om det är kallt ute. I minusgrader kan det vara svårt att få den att funka alls.
 
Köpte precist 2st sådana idag. Är det samma "hatt" och anslutning på alla gaspatroner oavsett tillverkare?
Det är 21-gradig spik till denna pistolen..
 
T trojlee skrev:
Köpte precist 2st sådana idag. Är det samma "hatt" och anslutning på alla gaspatroner oavsett tillverkare?
Det är 21-gradig spik till denna pistolen..
Ah, det är tydligen GR eller GC om den skall ha papp eller plastbandat och 21 eller 34gr.

Det brukar vara samma hatt. Jag har Makita variant av 34gr pickan och kört lite div märken på gas. Har stött på 2 varianter av hatt och den som är lik Paslodes har passat bättre i min Makita.
 
Köper Essve gas till min NR90GR, får lov att byta hatt på dom.
21° plastbandad,,ofta Essve kör jag i min.
Essve-Gas.jpg
 
FredrikR FredrikR skrev:
Köper Essve gas till min NR90GR, får lov att byta hatt på dom.
21° plastbandad,,ofta Essve kör jag i min.
[bild]
Vas byter du till för hatt fredrik?
 
T trojlee skrev:
Vas byter du till för hatt fredrik?
Var ut och fotade.
Tror det är till ett par Hitachi org. Ev har Paslodes haft "rätt" hattar.
Stripspik till spikpistol med rund huvudetikett, möjligtvis för Hitachi eller Paslode, i en verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gastillbehör, möjligen till Hitachi verktyg, på en grön yta med verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FredrikR FredrikR skrev:
Var ut och fotade.
Tror det är till ett par Hitachi org. Ev har Paslodes haft "rätt" hattar.
[bild] [bild]
FredrikR FredrikR skrev:
Köper Essve gas till min NR90GR, får lov att byta hatt på dom.
21° plastbandad,,ofta Essve kör jag i min.
[bild]
Har du provat att ta bort den cylindriska hatten på Essve toppen? Den brukar gå att dra rakt upp och då funkar den.
 
Redigerat:
Nu har jag ;)(y)
Svart plastdel ligger på en grön yta med texten "FEST" delvis synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipset, hade jag ingen aning. :oops:
Är det så illa att det står på förpackningen tom? :rolleyes:
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Det tog mig typ 5år att komma på det så du är i gott sällskap. :)
 
  • Gilla
  • Haha
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Essve tuberna var ju ganska dyra i jämförelse med MFT-patronerna. Är det någon skillnad på dom?
 
Var köper du din spik fredrik? Verkar ju variera kosmiskt om man kollar på nätet
 
T trojlee skrev:
Var köper du din spik fredrik? Verkar ju variera kosmiskt om man kollar på nätet
AB Karl Hedin, i Borlänge.
Osäker på vad jag betalar för en kartong 90mm.
 
T trojlee skrev:
Var köper du din spik fredrik? Verkar ju variera kosmiskt om man kollar på nätet
Kollat på proffsprodukter ? Jag köpte det mesta av skruv och spik där när jag byggde huset.
 
Har provat pickan nu, fasen hur har man klarat sig utan. Ska man ta ut gaspatronen när man ställer undan den eller håller den trycket bättre om den sitter i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.