Hej
Jag har fått en offert från Eon som innehåller "JA Solar 330W PERC Half-Cell Black Module" paneler.
Efter ett samtal med Eon så förstod jag att dessa paneler klarar skugga bra pga Half-cut tekniken vilket innebär att jag inte behöver optimerare.

Jag har problem med skugor från träd och vill ha paneler som klarar detta.
Enligt en massa andra trådar så verkar SolarEdge optimerare gå sönder och bytas då och då. Jag vill inte ha sånt strul :)

Stämmer det att "half-cell" tekniken klarar av skuggor på ett bra sätt? Bättre än optimerare?
Fördelar och nackdelar?

Tack!
 
Vad tror du får för svar om du frågar en försäljare om deras paneler klarar skugga bra?
Om säljaren har gått säljutbildning kommer han att svara "ja" även om han vet att deras paneler inte klarar skugga bättre än andra säljares paneler.

Ta reda på varför halv-cells-tekniken överhuvudtaget används i paneler. Det åtgår ju 120 st halv-celler jämfört 60 st hel-celler i en panel. Det blir fler lödningar i paneler och mer komplicerad sammansättning och också 3 st panelkopplingboxar på panelens baksida.
Halv-cellstekniken används för att minska inre spänningsfallet i en panel. Ett sätt att öka verkningsgraden en smula. Strömmarna genom panelerna har ju blivit högre med åren, jämfört tidigare, nu ca 10 A vid en panels märkeffekt. Det är alltså inte för att klara skugga som halv-cellstekniken främst används.

Det är så att en halvcells-panel består egentligen av 2 st 60 cellers moduler som är parallellkopplade på mitten. Om en sådan panel monterad i porträttläge delskuggas på nedre hälften, kan den övre oskuggade delen producera som vanligt, dvs totala panelen ger 50 % jämfört om panelen vore helt oskuggad. Men går skuggan upp även litet på den övre delen, ger panelen 0, precis som en vanlig 60-cellers. Viss skugghantering kan man kalla det men klart inte alls som att ha effektoptimerare på den. Det går givetvis att ha halv-cellspanel + effektoptimerar.

EON monterar nog inga solcellsanläggningar utan försöker bara sälja. Montera det gör nog någon solcellsfirma i din närhet som EON anlitar i sin tur. EON är nog bara en fördyrande mellanhand. Kontakta istället lokal solcellsfirma, troligen bättre priser.

EON säljer ju ström och om du skaffar solcellsanläggning och också säljer ström blir du konkurrent till EON. Därför besynnerligt att EON försöker sälja solcellsanläggningar och såga på grenen de sitter.

Det stämmer att SolarEdge effektoptimerare går sönder. Man har ju ofta väldigt många på taket, kanke 40 - 50 st. Då ökar sannolikheten att en går sönder. Jag skulle tro att SolarEdge förbättrar kvaliten på sina effektoptimerare annars blir det vansinnigt dyrt för dem, då de lämnar 25 års garanti på dem. Det finns även annat fabrikat på effektoptimerare nämligen Tigo Energy, också 25 års garanti, som har den fördelen framför SolarEdge-effektoptimerare, att de endast behöver sättas på skuggdrabbade paneler. SolarEdge-effektoptimerare måste vara anslutna till alla paneler.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för vits att sätta upp paneler som hamnar i skugga?

Protte
 
Du kanske inte får hugga ner grannens eller kommunens höga träd på deras tomter. Ej heller riva deras skuggande höga hus. Då får man leva med den skuggan om man skaffar solcellsanläggning.
 
Lönsamheten är väl så på vippen att vara olönsam så skuggar det halva dagen så är det väl en förlust.

Protte
 
A Arnodt skrev:
Det är så att en halvcells-panel består egentligen av 2 st 60 cellers moduler som är parallellkopplade på mitten. Om en sådan panel monterad i porträttläge delskuggas på nedre hälften, kan den övre oskuggade delen producera som vanligt, dvs totala panelen ger 50 % jämfört om panelen vore helt oskuggad. Men går skuggan upp även litet på den övre delen, ger panelen 0, precis som en vanlig 60-cellers. Viss skugghantering kan man kalla det men klart inte alls som att ha effektoptimerare på den. Det går givetvis att ha halv-cellspanel + effektoptimerar.
Ok, den hanterar alltså skugga till viss del på en panel.
Om en panel är helt skuggad, påverkar den då fortfarande de andra panelerna?
 

Bästa svaret

Det vore en lämplig fråga till Eoff en säljare, företaget som uppfann mörkret, tror jag, och lyssa vad denne säger.

Om en halvcells-panel i en seriekopplad sträng med halv-cellspaneler blir det klart samma som vid seriekopplade helcells-paneler, nämligen då en panel skuggas helt medan de övriga i strängen är oskuggade, förloras all effekt från den skuggade. De övriga oskuggade i den seriekopplade strängen ger forfarande sina effekter. Det som händer vid den skuggade panelen är att strömmen körs förbi via panelens 3 st by-passdioder. Effekten från den skuggade panelen förloras helt, medan de övriga oskuggade kör på som vanligt. Har man 20 st à 300 Wp seriekopplade, dvs 6000 W, och effekten av en på 300 W faller bort, då är det inte så allvarligt. Har man många skuggade paneler i en sträng börjar det emellertid bli besvärande stora förluster. Har man en effektoptimerare på den skuggade panelen, då får man i vart fall ut effekt ur panelen som som motsvarar ljuset som faller på den, ofta ca hälften jämfört oskuggad. Men effektoptimerare får du alltså ut ca 150 W ur den skuggade, inte 0 W.

Har man mycket skugga som vandrar över panelfälten då bör man ha några effektoptimerare på skuggutsatta paneler.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
OK, tack för att du bringade klarhet!
 
Optimerare är en extra kostnad, däremot så kostar växelriktaren hälften eller mindre.
Så prisskillnaden blir inte så stor. Jag skulle inte dra igång en anläggning utan optimerare om det fanns minsta risk för skugga.

Har själv solaredge och har också hört ryktet om att de skulle gå sönder. Vet inte om det är sant, stämmer på deras senaste modeller eller om det härstammar från en tidigare upplaga som var dålig.

Däremot ger Solaredge 25 års garanti på optimerarna och skulle en gå sönder så skulle det inte ta mig mer än 10-20 min att byta ut den, så det är ingenting jag oroar mig över.

Däremot ger optimerare dig en unik överblick över hur varje panel producerar. Jag har själv använt mig av den rapporteringen för att beskära några trädtoppar som skuggade ett antal paneler under eftermiddagen. utan optimerade hade jag aldrig fått den kollen. Det finns också säkerhetsaspekter med optimerare då varje optimerare endast ger 1 Volt ut när systemet monteras eller inte är i drift.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.