Hej!
Jag har haft lite trådar här inne kring en Skånelänga som jag och min sambo har tittat på och är intresserade av, och nu vet jag lite mer om huset så jag startar en ny tråd om det.

Summa sumarum: Det är en Skånelänga från mitten på 1800-talet (tegel+korsvirke) där en köpare dragit sig ur efter överlåtelsebesiktningen för att köpare och säljare inte kunde enas om ett pris. Ett av problemen är förhöjda fuktvärden i golven. Enligt säljaren har det rört sig om värden mellan 20-25% vilket uppenbarligen är högt jämfört med de 15-17% som brukar anges som max-värde. Nu har jag lite följdfrågor:

Min sambo har pratat med någon förening i Skåne för byggvård som anser att sådana höga fuktvärden kan anses normala i hus av den typen. Det behöver inte innebära problem.

En besiktningsman jag pratat med som är medlem i SBR tyckte att värdena var så höga att man ska RÄKNA med att få göra om hela grunden inom en rimlig framtid. Enligt honom skulle man rata ALLA hus över 100år som inte har en nyomgjord grund, hur ser ni här inne på det?

Finns det folk här inne som har erfarenhet av liknande hus (förutom Pleximaster, tack för titten förresten!)?

Ponera att man skulle behöva göra om grunden, hur mycket av det kan man göra själv? Personen på byggvårds-föreningen tyckte att man skulle räkna med ca. 8000/kvm (!) för att få en ny grund gjord (utan att ta ner innerväggar utan att göra en ny grund på plats).

Huset är byggd med det som tydligen kallas Skånegrund, d.v.s. en sockel med sten som är en halv meter hög, och så syllar som är lagda direkt i marken (sand). Vad är det för typ av grund man skulle göra? Riva upp golv, ta bort gamla syllar, ta bort allt organiskt materia, gräva ner och sedan fylla på med makadam, frigolit och gjuta betong överst?

Svårt när ingen (framförallt inte mäklaren) har riktigt bra svar när man hittat huset man VERKLIGEn vill ha *suck
 
Hej!
Köpte i våras ett hus liknande ert. Byggt 1903.
Det vi gjort nu i några månader är att vi har grävt ut hela innanmätet. Jord, grus, massor av sten. Sten stora så att vi fått spränga dem med snigeldynamit. Har grävt förhand ca 70 cm ner, så att grundstenarna blivit alldeles blottade. Kostat otroligt mycket tid och energi.
Har fått rådet av byggkunningt folk att först måste en stödmur gjutas invändigt runt hela grunden, eftersom en hel del grundstenar är alldeles lösa. Efter det gjutes plattan. Säger bara det, tur att vi inte bor i huset och att vi inte har någon brådska.
 
Känner igen jobbet
Har gjort precis samma. 116 år gammal byggnad som det växte björkar genom fasaden när vi började  
Mycket handskottande, ut med allt gammalt in med massor av "grus" & betong (tot 80 ton) men nu är det på gång  
Kolla vår hemsidas byggdagbok där finns det en del om just det här med att gräva ur grunden och återställa med betong gjutning. Kom bara ihåg det finns många "experter" med synpunkter hur saker skall göras. Lyssna gärna men solla all info och bli inte avskräckta. Allt går bara viljan finns
http://hem.passagen.se/krobykvarn
 
Tack för svaren!

SnickarPelle: Mycket intressant hemsida! Det har alltid vadit min dröm att få bo i en kvarn, men det är en annan historia ;)

Slutsatsen för min del är att det går, men kräver ordentligt med tid (och pengar). Har du koll på materialkostnaden för att gjuta grunden i kvarnen?

"Problemet" för mig är att ta reda på om man verkligen måste gjuta om grunden i det hus jag och min sambo tittar på, och isåfall om man måste gjuta om hela grunden eller om det räcker med vissa rum. De fuktvärden jag har hört är dels hörsägen och dels stickprov. Det vi nu har diskuterat är att ta dit en saneringsfirma för att mäta fukten mer grundligt och ta dit någon form av bygg-människa för att tolka fukt-resultaten och försöka komma fram till en slutsats kring hur mycket jobb som skulle behöva göras. Man blir lätt villrådig, alla säger olika saker *hrmf*
 
Kostnaden för grus, betong, isolering, armering landade på 385:-/m2, exkl arbete.

Det stämmer att mycket tid måste man ha och en del pengar är inte helt fel det heller ;)

Tittar man på era ”fuktvärden” så är det ju bara 3% för ”höga”.
Vilken årstid det mättes kan spela in. Vad är det under sanden?
Det kanske räcker med att gräva ner en ordentlig dränering runt huset för att få ner värdena. Har någon genom åren proppat igen ventilationen under grunden? Osv. Det viktigaste är nog att vid renoveringen inte använda för mycket tätt material utan låta huset andas. Kommer säkert kosta någon krona extra i uppvärmning men det får kosta att ligga på topp när man hittat drömhuset.

När jag hittade det här forumet i våras provade jag att starta denna trådar för att få lite åsikter utanför mina och bekantskapskretsens samt ortens hantverkare.

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1091257910;start=0#0

Man blev inte mycket klokare men synpunkter skall man alltid behandla med respekt och väga in i tillslut sitt eget beslut.

Ni verkar ju gilla huset!? Ser en stor potential i det! Så varför hänga upp sig på ”lite” fukt i grunden. Det går att fixa! Startar man en stor renovering av ett gammalt hus får man ta problemen vart efter dom kommer. För det gör dom :D Löser ni fukten så kommer ni säkert hitta något annat ”kul” i någon vägg osv. Är man inte införstådd med detta skall man kanske titta på att bygga nytt.
För då blir det fuktfritt 8) ;D ;)
 
När det gäller fukten som uppmätts så gjordes det för någon månad sedan. Vad jag förstår det så borde fuktkvoten vara lägre på vintern än på sommaren (och tvärtom för relativa fuktigheten) så det borde man ju tolka som att det skulle kunna vara ännu mer fukt på sommaren? Fast allt är relativt. De fuktvärden som uppmättes under överlåtelsebesiktning är ju, vad jag antar, stickprov och det kan ju säkert variera per rum och inom rum skulle jag gissa. Ägaren, som jag pratat med, hävdar att han omkring 1999 rev ut en massa plastmattor och la in parkettgolv i en hel del rum, så därför kanske fuktvärdena var ännu högre när plastmattorna låg där vilket i sin tur innebär att syllarna är i risigt skick även om fuktvärdena nu är "låga". Allt blir bara spekulation, och det är svårt att fatta vettiga beslut!

När det gäller vad som finns under sanden, så vet jag inte det. Jag är i processen att lära mig "allt" kring hus och renoveringar, och den här typen av grund är vad jag förstår vanlig i Skåne på hus från 1800-talet. En besiktningsman jag pratade med kallade den för SKånegrund men det är väl inget vedertaget begrepp? Det är ingen form av krypgrund för man kommer inte in under den på något sätt. Dock känns det ju som om det skulle vara en form av riktig torpargrund, men som sagt, det vet jag inte.

Jag håller helt med om att man måste räkna med renovering av gamla hus och det är vi mer än förberedda på. Jag ser det som en utmaning och är väldigt intresserad av hantverk och hade tyckt att det var otroligt kul att renovera ett gammalt hus! MEN, då ska man betala ett pris för huset som speglar renoveringsbehover enligt min mening. Detta är ett hus där begärt pris ligger på 2.2mkr, och då VET vi att alla fönster behöver renoveras, taket läggas om(takpapp plus fix med lite läkt osv.) och att badrumsväggen behöver rivas för att där är fukt i den. Dessutom växer en murgröna som är en halv meter tjock på ena gaveln som måste bort, och vad man hittar under den är väl inte heller att leka med ;) För oss handlar det om att känna att priset för huset, inklusive alla renoveringar, hamnar inom en rimlig prisbild. Som det är nu så anser säljaren t.ex. inte att fukten i golven är något problem alls utan något man får leva med och det kan man inte som köpare köpa rakt tycker jag.

Som sagt, tack för tipsen, detta är verkligen ett kanon-forum :D

 
2,2 Mkr! Då är det ganska stort hus med en del mark till eller? Låter lite mycket slantar när du beskriver övrigt renoveringsbehov.......
Vad är marknadspriset för likande lite "frächare" objekt i området?
2,2 + renovering = marknadspris. Så kanske man kan tänka för att greppa det hela.
 
Japp, det är precis så jag resonerar: Pris + renovering = Marknadspris.

Huspriserna i Skåne är höga >:( Bland annat har inflyttningen till Malmö varit stor senaste åren (just nu vet jag inte hur det ligger till, den borde vara låg eftersom det inte byggs något nytt och för att det är så dyrt) och det smittar av sig på kranskommunerna. Det vi har kollat på generellt har varit avstyckade gårdar. Nu generaliserar jag, men det har oftast varit följande typ av objekt: Hus, anntingen som en länga eller i vinkel, på ca. 150kvm, liten inredd vind. Ekonomibyggnad i form av en extra länga i samma stil som huset med stall, eller bara loge. Mark mellan ett par tusen kvm och 1 hektar. Standarden i huset har varit medel, ibland hög i rum som t.ex. kök eller badrum. Denna typ av hus, som ligger ca. 45 min. pendling från Malmö, ligger på ca. 2.7mkr. Och då ska tilläggas att där på sådana hus (eftersom det också är hus från omkring 1900 eller tidigare) såklart också har renoveringsbehov av olika slag.

Det hus vi har tittat på ligger väldigt vacker vilket är ett stort plus för oss. Vinden är oinredd med det ser jag bara som ett plus eftersom jag tycker de flesta som inrett vindar vi har tittat på har gjort det på ett sätt vi inte tycker om. Visserligen innebär det en kostnad också, men i alla fall. Huset är 140kvm på ett plan så det är ju ändå ganska stort. Där är inte mycket mark (4000kvm) men marken i dessa områden kostar inte så mycket (vad jag vet i alla fall).

Slutsatsen för oss är: Om vi kan köpa huset för en peng och renovera för en viss peng och hamna omkring 2.5mkr så är vi väldigt nöjda, men det innebär att man måste förhandla sig till ett pris på huset som gör att pris + renovering blir vettig, precis som du säger!
 
Visst har inköpspriset en stor om inte övervägande betydelse men dock inte allt.
Vid mina tidigare projekt ( nuvarande inte mitt första, puh 8) ) har jag delat upp benämningen renovering i två delar.
1/ Renovering = För att ”rädda vad som räddas kan” alltså får upp objektet till en bebolig standard och stoppa eventuellt ytterligare ”förfall”. Hit räknar jag bl.a. fönster, tak osv. ”Blaska” på lite färg utan större underarbete på väggar och tak för att få ljust och rent. I övrigt ganska spartanskt leverne i huset fram till att nästa steg är färdigt :p
Sänker man boendekravet en aning till en början så kan man svälja ett lite högre inköpspris ;) och sprida kostnaden för standardhöjningen.
Man har ju fått tillgång till drömhuset med bra möjligheter ;D
2/ Standardhöjande renovering = Sådant man kan ta i etapper typ byta värmesystem, kök, vitvaror, WC-stol, tapeter, golv osv. När man bott i huset ett tag får man också en annan känsla för vad man skall prioritera i det fortsatta arbetet.
Steg två kan man hålla på med länge. Om man inte måste varför skall allt vara klart och i toppskick på 1-2 år? Man sprider kostnaderna, huspriserna i området stiger under åren. Så när man summerar efter sådär 5-10 år har man förhoppningsvis tjänat en slant på sitt arbete och har ett hus precis så som man ville ha då man köpte. I ert område nere i södern är det väl inte helt omöjligt att fastighetspriserna ökar mer än i övriga landet?
Delar man upp det så här har man också haft tid med lite annat än att bara bygga.

Det finns andra fördelar med detta och det är att man kan flytta in och bo i ”röran” och slippa åka för att jobba med huset. En timmes arbete en kväll är ju ändå en timme.
 
Sunda åsikter tycker jag! Vi har resonerat i samma banor, och som det är nu hänger egentligen allt på fukten i golv/grund och vad man behöver göra åt det. Är fukten lika hög i alla golv/hela grunden, eller är det bara vissa rum? Vad är det för åtgärder som krävs i dessa rum och när behöver de åtgärdas? Därför blir nästa steg att ta dit en fackman som får mäta upp fukten ordentligt och ge åtgärdsförslag och en kostnadsbild. Det sista vi vill göra är att köpa ett hus (till högt pris) som kräver mer renovering än vi trott. Pleximaster sa en sak jag tror är viktig, och det är att man ska vara mentalt/psykologiskt förberedd på alla renovering som ska göras. Köper man ett hus och vet om den renovering som krävs och betalar därefter för huset så är man inställd och föreberedd på den renovering som krävs och kan planera rent mentalt för det och det tror jag är viktigt. Ja, vi får se hur det går med huset och får fukt-undersökning av grunden :)
 
cy_berg skrev:
Pleximaster sa en sak jag tror är viktig, och det är att man ska vara mentalt/psykologiskt förberedd på alla renovering som ska göras.
Så sant så sant. Sedan måste man vara lite halvt tokig ;) för att starta ett stort renoveringsprojekt av ett riktigt gammalt hus :D

Lycka till och återkom gärna med rapport hur det går med fukten och allt annat.
 
Havltokig? Inga problem ;D Både jag och min sambo hade tyckt det var otroligt kul att renovera ett gammalt hus efter konstens alla regler och vi känner att detta hus hade varit perfekt, förutsatt rätt pris :D Jag började byga akustiska gitarrer för ett antal år sedan, och det var väl egentligen då jag ordentligt fick upp intresset för att bygga och arbeta med händerna och man lär sig snabbt att inget är omöjligt utan det handlar om noggrannhet, ordentlig research och att inte vara så rädd. Jag ska hålla dig uppdaterad på hur saker och ting går! Fukt-undersökning är bokad till imorgon, det ska blir otroligt spännande!
/Kristian

 
Idag hade vi en besiktningsman från Ocab i Malmö för att fukt-besiktiga golven i huset. Besiktningsmannen var otroligt bra att ha att göra med och om någon är intresserad av hans namn/telefonnummer så hör av er! I vilket fall som helst blev resultatet följande: Totalt sett var där så mycket fukt i grunden att besiktningamannen tyckte att en förutsättning för att kunna bo i huset på lång sikt är att göra om grunden (riva ut golven och syllar och annat bråt, lägga kailärbrytande material, isolering och sen gjuta etc.) så det var väl ungefär det vi hade förväntat oss. Han rådde oss även att dränera runt huset, om vi köper det alltså, och att skydda stensockeln, som huset står på, med någon form av regn-skydd i form av en plåt eller liknande, Däremot tyckte han att taket var helt OK ur fuktperspektiv (han var ute på råvinden och mätte och tittade) så det var bättre än vi trott :D

För oss handlar det nu om att ta in offerter på att fixa till grunden (sen lär vi nog göra en del av det arbetet själva men offerter måste ju in ändå) så att vi kan skapa oss en rimlig prisbild för den totala renoveringen. Det enda som "hindrar" oss är att vi tror att säljaren kommer att vara hyfsat ovillig att gå ner i pris, fast å andra sidan hoppas vi att han tar sitt förnuft till fånga! Jag menar, det lär ju knappast vara någon som vill köpa ett hus med risig grund för det pris han begär och vi har berättat precis som det är för mäklaren så nu måste hon ju informera andra intresserade om fukten i grunden och att den måste åtgärdas. Hursomhelst, nästa vecka är det offertarbete som gäller och vi har lyckats komma i kontakt med ett par firmor och besiktningsmän som verkar väldigt kompetenta på gamla Skånska korsvirkeshus så det är himla skoj :D
 
Då finns det ju hopp
i huset med konstaterad tät topp 8)

Kom Ni åt att titta på syllen eller bara mäta och anta?
Byta syll är ett slitgöra tro mig.

Jag tror att dräneringen runt huset är det första ni skall
göra. Detta är aldrig fel.
Går det sedan att torka/avfukta resten genom att öppna
en bit av golvet för att komma åt?

Ni kommer säkert få många förslag fram över ;)
Som sagt lycka till och återkom gärna med delrapporter.
Alltid lika kul att se vad man kan göra med riktigt gammla hus.
 
Jag var själv inte med vid besiktningen/undersökningen men vad min sambo sa så mätte han ner i grunden genom springor plankgolv och tror att han borrade ett par hål också så han mätte inte bara på ytan på golven. Men han kom inte åt att titta på syllen vad jag vet.

Nä, jag kan tänka mig att det inte är gjort på en helg att byta syllar ;D Sen är också frågan exakt vad man ska göra i detta läge; vi har fått lite olika besked. Det spontana som besiktningsmän och byggfirmor säger är att riva upp golven, riva ut syllar och annat organsiskt material och gräva ner en bit så att man får plats med makadam, isloering och sedan gjuta. Pratar man med folk som "kan" gamla hus hävdar dessa att man inte ska gjuta en ny grund utan snarare gräva ut och lägga kapilärbrytande typ makadam och sedan lägga dit nya syllar och använda lekakulor som isolering mellan syllarna för att detta är bättre för huset (när huset byggdes var ju ingen betonggrund gjord och huset behöver kunna "andas" genom golven vilket det inte kan om man gjuter en grund). Som vanligt får man många svar ???

Angående dränering: Även här har vi fått olika besked. Någon hävdar precis som du att dränering ska göras först och att man sedan får se vilket resultat den ger innan man börjar pula med fukten. Andra hävdar att dränering i detta fallet iof är bra men inte kommer att bidra till att fukten i golven/grunden sjunker när den redan är fuktig. Fast JAg tycker det låter vettigt att först dränera. Förmodligen måste man ju göra det oavsett om man gör om grunden eller inte, och då är det smartare att försts dränera och se resultatet och se om fuktvärdena sjunker.

En annan sak som påverkar fukten enligt besiktningsmannen är att huset stått obebott ett par månader utan värme, INTE bra...möjligt att lite värme också bättrar på.

En annan faktor är att ägaren lagt in parkett/laminatgolv i många rum vilket, vad jag förstår, inte är lika bra för grunden i den här typen av hus som att ha plankgolv där det finns naturliga springor mellan plankorna som gör att fukten i grunden inte kappslas in.

Nåväl, vi har ju inte köpt huset ännu, utan nu handlar det om att ta in offerter och sedan förhandla pris, spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.