Renoverat vindutrymme med exponerade isoleringsmaterial och ett rör isolerat med ull och folie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
för tre år sen har vi inräd vinden. Handverkare vi hade har monterat ett rör från Frånluftsvärme panna Nibbe utan extra isolering (bara ull och folie på det) . Sen har man byggt rund på övervåningen.
Eftersom röret går genom inräd varm övervåning bodde det inte vara fara med kondens eller har jag helt fel???
Man har inte lust att riva övervåningen med tapeter och annat !
Monika
På bilden syns till höger just den rör som jag grubblar över!
 
Redigerat:
Den måste vara isolerad i sin fulla längd, isolering mot röret och därefter plast (helt tätt är viktigt). Finns speciella kondenstrumpor för ändamålet. Se till så att din plast är tät ser sådär ut!
Grejen med frånluftsvärmepumpar är att i detta rör (avluftning) släpper pannan ut kall luft ibland minusgrader i röret, därför är det viktigt med plasten, du kan inte ta bort något utav detta vid inredning av ovanvåning.......
 
Tack för svaret... Vinden är sen inräd sen några år tillbaka... isåfall får man riva väggar på övervåningen och sätta allt på nytt? Eller hur ska man göra?
Hälsningar
M
 
Tomture61
Bromba Bromba skrev:
[bild] Hej,
för tre år sen har vi inräd vinden. Handverkare vi hade har monterat ett rör från Frånluftsvärme panna Nibbe utan extra isolering (bara ull och folie på det) . Sen har man byggt rund på övervåningen.
Eftersom röret går genom inräd varm övervåning bodde det inte vara fara med kondens eller har jag helt fel???
Man har inte lust att riva övervåningen med tapeter och annat !
Monika
På bilden syns till höger just den rör som jag grubblar över!
Hur tjock isoleringen behöver vara beror på vilken Nibe pump du har , 30 mm eller 50 mm . Som nämnts tidigare , måste vara tätt , får inte komma in fuktig rumsluft till röret.
 
Tack ,jag har NIBE f370 iallafall....men det ser inte rätt gjort ☹️
M
 
Tomture61
30 mm räcker som isolering till Nibe 370
Du måste täta med plast på hela rörets längd , glöm ej att täta i ändarna .
Byggmax tex har åldersbeständig tejp.
 
Redigerat:
Tack! Men hur skulle ni göra nu ? Jag har ingen garanti att det inte bildas kondens under denna väggen på övervåningen? Där sitter just frånlufts röret!
 
  • Vägg hörn där frånluftsrör antas vara dolt, med synlig trädetalj och inredning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Fråga snickaren hur han gjorde sitt jobb , om han nu minns sitt jobb :rofl:
Eller så får du riva väggen :surprised:
 
Tack! Jag tror att det är som på bilden och bara riva vägen ☹️
 
Jag skulle se till att det är ordentligt tätt där jag kommer åt på andra våningen, sen skulle jag ta upp en inspektionslucka 20x20 i den vägg du är orolig för ( så långt ner som möjligt). Om jag förstår dig rätt så har det varit så här länge, då borde du se om det har uppstått några problem. Syns inget där så behöver du inte lägga mer energi där. Börja inte riva för skojs skull......
 
  • Gilla
Bromba
  • Laddar…
Precis, försök hitra ett hål någonstans att inspektera. Ser inget konstigt ut så låt det vara.
 
Ok! Tack för svaret
 
Tomture61
När vet man att det ser konstigt ut :geek:
 
precis, va ska man kolla på om det ser bra ut, tänkte faktiskt öppna på måndag när snickare kommer hit för att fixa en annan sak .
 
Det du skall kolla efter är om det har bildats kondens så att det har blivit fuktigt pga av otät plast runt isolering så varm luft har kommit in till det iskalla röret och kondenserat dvs bildat vatten som kan ha runnit längs röret och i värsta fall förstört något.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.