Hej!

Jag vill sätta upp skåp längs med väggen i entrén för att skapa mer förvaring för skorna så att de inte ska behöva stå framme.

Skåpen ska fästas på väggen ovanpå utbuktningen i golvet, som är byggt för varmvattensledningar som dragits in i lägenheten (gammalt hus från 1889).

Väggen är stenhård och i betong/sten, och givet att vattenledningarna går i utbuktningen i golvet så misstänker jag att det inte finns andra ledningar inbyggda i väggen - men detta vill jag förstås gärna kolla upp innan man börjar borra för att fästa skåpen på väggen...Fråga: hur kan man göra detta på bästa sätt för att försäkra sig om att det inte finns ledningar/rör?
Tacksam för hjälp!
 
  • Entré med skor på golvet under tavlor föreställande Helsinki och Stockholm, betongvägg och stol med väska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej själv!
Det låter ju lite osannolikt att rör är dragna högt upp i väggen, om det nere vid golvet har gjorts en utbuktning för detta syfte.
Ett sätt att kolla kan ju vara att knacka upp ett hål i väggen utan att borra, så du får se vad som kan gömma sig där inne.
Det blir ju lite förstörande, men det kanske inte spelar så stor roll, om du ändå skall sätta upp skåp som täcker.
Eller varför inte skåp/byråar som står på golvet i stället om du är orolig?
 
Värmerör ligger utvändigt till höger i bild. Vad har du ovanför? Verkar det logiskt att man fällt in rör i betongen där, det tror nämligen inte jag.
 
Tror inte det är sannolikt - men är ett väldigt gammalt hus så man vet aldrig vad som döljer sig i väggarna - men absolut, jag är tror jag är safe! Får helt enkelt borra försiktigt och kolla noggrant - ifall det inte finns något enkelt sätt att kontrollera väggen med en mackapär av något slag
 
M Mikaelaks skrev:
Tror inte det är sannolikt - men är ett väldigt gammalt hus så man vet aldrig vad som döljer sig i väggarna - men absolut, jag är tror jag är safe! Får helt enkelt borra försiktigt och kolla noggrant - ifall det inte finns något enkelt sätt att kontrollera väggen med en mackapär av något slag
Det finns väl iofs mackapärer för ändamålet. Jag har bara aldrig använt någon.
 
J Johan456 skrev:
Värmerör ligger utvändigt till höger i bild. Vad har du ovanför? Verkar det logiskt att man fällt in rör i betongen där, det tror nämligen inte jag.
Var ser du värmerör?
Jag ser i alla fall endast kanten/ramen på en spegeldörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.