I garaget (65kvm) så är knappt 1/3del murat med lecablock då den delen står drygt 1 meter under mark.
Sitter platonmatta utvändigt och ligger isolering under plattan dock oklart hur mycket. Invändigt är det torrt på golv och vägg.
På träväggen blir det 95+45mm glasull, byggfolie+osb+gips.
Hur sjutton gör jag där lecaväggen börjar?
Om det går vill jag bygga på 95mm reglar med 95mm isolering, byggfolie+osb+gips.
Lecablocken är 20cm tjocka med 2cm puts på utsidan.
En llvp kommer värma upp garaget.
 
  • En del av ett garage med lecavägg, träregelverk med isolering och diverse byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte frågan :)
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Jag förstår inte frågan :)
Jag har nog uttryckt mig kryptiskt för ingen har svarat än
Fram till för någon vecka sedan så trodde jag att lecablocken isolerade ganska bra men nu verkar det som att isolervärdet ligger på 0,2 jämfört med väggen med trä som kommer ligga på 0,037 pga mineralull.
Så borde det inte bli kallt.. eller märkbart kallare i den delen där garaget består av lecablock?
Och isåfall, hur isolerar man väggen med lecablocken? Är det samma princip som den väggen som är påbörjad?
 
Du isolerar på utsidan. Alltid vanskligt att sätta något organiskt mot en motfylld vägg.
 
N Nyfiknast skrev:
Jag har nog uttryckt mig kryptiskt för ingen har svarat än
Fram till för någon vecka sedan så trodde jag att lecablocken isolerade ganska bra men nu verkar det som att isolervärdet ligger på 0,2 jämfört med väggen med trä som kommer ligga på 0,037 pga mineralull.
Så borde det inte bli kallt.. eller märkbart kallare i den delen där garaget består av lecablock?
Och isåfall, hur isolerar man väggen med lecablocken? Är det samma princip som den väggen som är påbörjad?
Även om isolervärdet inte är så bra på leca så är halva väggen under mark som inte är lika kall som ovan mark. det gör alltså mindre att det inte är isolerat. Jag skulle inte bygga på något på insidan, lätt att det blir fukt i. Jag skulle bara putsa väggen på insidan (Leca blocken är förmodligen 25 cm, eller möjligen 19 men det är lite klent om det är motfyllt).
 
optimum
Ingen fara att isolera på insidan då du har platonmatta. Så är det på vårat hus där undervåningen (suterräng) har just leca med träreglar på insidan och 70mm stenull.

Öppnade en del av en sådan yttervägg för några år sedan då jag renoverade badrum och behövde regla mer för 90cm våtrumsgips. Lecablocken kruttorra. Perfekt. Givetvis är undre regel mot golv skyddad från fukt underifrån.

Helt lugnt om det inte är dyblött på utsidan platonmattan. Givetvis har man utanför platonmattan väldränerat grus.

Hus bygg 1985

Dock bygger det på inåt en del.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om du överväger att göra något ändå så går det att använda icke organiskt material samt skapa en luftspalt.
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Om du överväger att göra något ändå så går det att använda icke organiskt material samt skapa en luftspalt.
Absolut, om det nu skall göras, luftspalt, plåtregel, stenull kanske mineritskivor (det sista är kanske överkurs, gips går nog bra) men undvik osb på den delen.
Och visst kan det gå bra med organiskt material men varför chansa??
 
optimum
Oorgansikt

Förklara gärna varför mitt hus fortfarande är friskt.
Se inlägg tidigare där jag beskriver hur det är uppbyggt med leca och isolering på insidan.
 
Utan kunskaper om markförhållanden och övrig konstruktion är det svårt att svara på, eller ge råd om.
 
optimum optimum skrev:
Oorgansikt

Förklara gärna varför mitt hus fortfarande är friskt.
Se inlägg tidigare där jag beskriver hur det är uppbyggt med leca och isolering på insidan.
Den förklaringen är nog enkel, du har haft "turen" att inte få någon fukt i väggarna.
Det finns massor av källare som saknar mögel men som har organiskt material inbyggt, sen finns det många som har mögel i sitt inbyggda organiska material. Men det är ju ganska dumt att chansa, eller?
 
optimum
leby leby skrev:
Den förklaringen är nog enkel, du har haft "turen" att inte få någon fukt i väggarna.
Det finns massor av källare som saknar mögel men som har organiskt material inbyggt, sen finns det många som har mögel i sitt inbyggda organiska material. Men det är ju ganska dumt att chansa, eller?
Tur finns inte med i ordlistan när man bygger.
Rätt byggt är mer lämpligt.

Inte bygga på en tomt med massor med vatten i marken, check
Rätt utförd dränering, check
Platonmatta utan eller rätt utförda skarvar, check
 
optimum optimum skrev:
Tur finns inte med i ordlistan när man bygger.
Rätt byggt är mer lämpligt.

Inte bygga på en tomt med massor med vatten i marken, check
Rätt utförd dränering, check
Platonmatta utan eller rätt utförda skarvar, check
Och då menar du att alla har de förutsättningarna, dvs lika fantastiskt bra byggt som just ditt hus är? Tänkte eftersom du rekommenderade TS att isolera på insidan.
Sen är vi väl alla olika, jag är långt ifrån lika säker på det jag gjort (är väl inte lika kunnig kanske) som du är så jag vill nog gärna ha lite säkerhet.
 
optimum
leby leby skrev:
Och då menar du att alla har de förutsättningarna, dvs lika fantastiskt bra byggt som just ditt hus är? Tänkte eftersom du rekommenderade TS att isolera på insidan.
Sen är vi väl alla olika, jag är långt ifrån lika säker på det jag gjort (är väl inte lika kunnig kanske) som du är så jag vill nog gärna ha lite säkerhet.
Japp. De förutsättningarna finns för vårt hus från 1985

Inte jag som fysiskt byggt men var med då byggare byggde vårt hus.
Vi utförda bara målning och tapetsering av huset.
Inspekterade vår sluttande tomt tidigt på våren och den verkade torr och dränerande.
När man grävde in för anslutning mot gatan konstaterade jag det stämde för det var torrt ända nere i botten där rören drogs fram.

Bättre att bry sig före man bygger.
Sedan så hade vi kunnigt folk som byggde.
Inget slarv utan de som kände stolthet att bygga på rätt sätt.


Med sådana förhållanden är det ok att bygga med källare (souterräng) Men de som byggt hus med källare på gamla leråkrar har ett helt annat läge att bry sig om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.