Hej!
Vi köpt villan efter dödsbo och därför saknar en hel del information om utförd arbete. Vi är på gång att renovera den helt och först som vi började med är dränering. Efter grävande av en sida har vi kommit till, som den ser ut, föregående dränering.

Vi har ingen aning när den utfördes (villan är från 1938, så det kan vara ganska lång bort i tiden) och om den görts ordentlig. Är det möjlig att kontrolera om dräneringen är fortfarande fungerande eller det är bara att riva och göra om?
 
K
Är källaren fuktig?
 
K Kortling skrev:
Är källaren fuktig?
Det tror jag. I alla fall det är fuktighet i luften. Vi är på gång att byta ventilation där också.
 
Dräneringen är tänkt att begränsa mängden uppträngande grundvatten, egentligen inte att hålla källaren "torr". En äldre form av dränering består endast av löst lagda tegelrör i grus, och brukade kombineras med att utsidan av källarväggarna ströks med asfalt och utan isolering. En enkel kontroll är helt enkelt att gräva en grop på den sida av huset där man kan förvänta sig att det kan rinna grundvatten, och helt enkelt se om det är vått längst ned vid "klacken" av källarväggen. Är det inte vått eller finns stånde vatten finns sällan någon anledning att göra om dräneringen.

Om ni vill använda källaren som bostadsutrymme så är det sannolikt så att ni vill ha källarväggarna isolerade från utsidan, t.ex. med cellplast/pordrän/isodrän. Det är också sannolikt att ni vill ha golvet isolerat från utsidan, vilket är ett herrejössesjobb.

Min rekommendation är att låta källaren vara en källare i så stor mån som möjligt. Projektet att isolera både under och utanpå blir lätt dyrare än att helt enkelt bygga till i marknivå, om det är ytan man är ute efter.
 
  • Gilla
LenaTK
  • Laddar…
Antar att taket är ok annars är det ett bra tips att börja där, ingen mening att vara torr om fötterna om huvudet är blött, angående källaren så skulle jag börjat med att sätta in en luftavfuktare om det är ett dödsbo så kanske det stått tomt ett tag då brukar luften i källaren bli fuktig, betyder inte att huset behöver dräneras om.
 
  • Gilla
LenaTK
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Antar att taket är ok annars är det ett bra tips att börja där, ingen mening att vara torr om fötterna om huvudet är blött, angående källaren så skulle jag börjat med att sätta in en luftavfuktare om det är ett dödsbo så kanske det stått tomt ett tag då brukar luften i källaren bli fuktig, betyder inte att huset behöver dräneras om.
Taket är ok. Tack för tipset med en luftavfuktare!
 
Jag har också en fastighet från 1938, inflyttad i slutet av 90-talet. Bra hus med något sluttande tomt; kan dela erfarenheter från mitt:

Vid inflytt var det något lite fuktkänsla i källaren; fortfarande finns ett litet hörn-utrymme som används som förvar; med viss inträngande fukt (pga utsatt läge?.. sluttande berg just där, på utsidan), men detta hålls i ordning med bra avfuktare under regntider. Annars helt torrt och bra också där.

Ingen alls källarfukt fö; god och frisk luft efter utökad ventilation (enkla gammeldags klaffventiler) och isolering i sulan som lagts dit inifrån, plus värmeslingor i delar av källarutrymmet där det principiellt är (outnyttjad) boyta nu. Snustorrt. Ja, just detta var ett hästjobb, inte helt billigt heller. Men det har lönat sig alla gånger.

Gamla dräneringen ute har fungerat bra efter förra ägaren; men längre ner på tomten har jag istället tillsett att en stenkista anlagts. Jag uppfattar att förra ägaren lämnat gamla cementrör, enligt gammal modell. De verkar fungera; men numer tänker jag att det behövs ytliga rör i marken att komplettera med, på lite sikt (pga av tilltagande slagregn, efter långvarig torka.. har inte varit något problem förr..). Kanske gräva och kika vid hörnet då också.

Jag ska också överväga ny översyn av ventilation i hela huset och av tak/murstock/skorsten. (kanske är huset för ”tätt”); tillse säkra att "huvudet" är fortsatt torrt!

Gammal asfalt finns under spritputsade husgrunden. Jag antar att asfalten inte har någon funktion kvar. Grunden är diffusionsöppen (spritputs utanpå). Bra det. Dränering av grundmuren utfördes 1985, lagts natursingel på 2 sidor, pordränskivor på 2 sidor; tegelrör i botten med natursingel.

Ingen källarkänsla eller fukt (utom i ovan nämnda hörn).. sedan golvet kompletterades 2007 med uppgrävd sula inifrån. Det är isolerat den vägen (med cellplast – jo. det är bra, funkar bra här) och ovanpå har golvvärmeslingor lagts, på med betong och ytskikt av klinkers; i delar av källargolvet. Känns väldigt bra, snyggt också. Källaren fungerar ffa just som källare trots det; maskinrum, tvättstuga, förvar mm sådant; men kan också användas på annat vis vid behov, lätt inrett.

Jag kan mena.. det måste inte med nödvändighet dräneras i tid och otid, med jämna uträknade mellanrum.. om det i övrigt känns torrt, ingen inträngande väta och fungerande ventilationen tillsetts. Man får hålla ett öga, ta in sakkunnig om man känner sig osäker, läsa på.. och väga behoven. Ta det lugnt. Förändringar sker över tid, både inne och ute. Så tänker jag.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.