A Ace83 skrev:
Yes efter rot.

Tror inte vi behöver OSB, då vi inte planerar att sätta upp något tungt på väggen

Har tackat ja till offerten, de börjar imorgon
Har du fått en skriftlig offert?

Personligen hade jag blivit galen om det enbart va gips. Allt blir mer stabilt och gediget känns det som.
Men det är väl en smaksak och vilka krav man ha.

Håll oss uppdaterade :)
 
  • Gilla
boggesweden och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har du fått en skriftlig offert?

Personligen hade jag blivit galen om det enbart va gips. Allt blir mer stabilt och gediget känns det som.
Men det är väl en smaksak och vilka krav man ha.

Håll oss uppdaterade :)
Yes det har vi. Absolut, hoppas vi blir nöjda.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Kan räkna lite. Räknar med 350kr/h efter ROT.

8 oljefyllda radiatorer: 8000kr
Montering: 3000kr
Diverse övrig el inkl. Kök: 12000kr
Rörläggare exkl blandare etc: 3000kr
Målare: 60000kr
Montering kök exkl. sätta ihop skåp: 15000kr
Lägga golv: 20000kr
Gipsa väggar: 25000kr
Sätta lister: 15000kr

byggmaterial, gips, lister, skruv: 20000kr
Timpengeb är låg, inga resor är med, ingen restid, ingen tid för att hämta material, ingen marginal.

jag tycker jag räknar lågt, landar på 181000kr
För mig känns det märkligt. För att svara på din fråga så tror jag ett sånt här jobb borde kosta 250000kr efter ROT. Men det ska absolut bli intressant att följa och jag hoppas allt blir bra utan extra kostnader för er.

Detta var ju en snabb ”kalkyl” men jag har totalrenoverat två hus och köpt hantverkare för några miljoner. Målning av hus i den storleken har jag betalat 75000kr för (före ROT) och då var den en målare jag känner som är snabb.
 
  • Gilla
Niburu och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Kan räkna lite. Räknar med 350kr/h efter ROT.

8 oljefyllda radiatorer: 8000kr
Montering: 3000kr
Diverse övrig el inkl. Kök: 12000kr
Rörläggare exkl blandare etc: 3000kr
Målare: 60000kr
Montering kök exkl. sätta ihop skåp: 15000kr
Lägga golv: 20000kr
Gipsa väggar: 25000kr
Sätta lister: 15000kr

byggmaterial, gips, lister, skruv: 20000kr
Timpengeb är låg, inga resor är med, ingen restid, ingen tid för att hämta material, ingen marginal.

jag tycker jag räknar lågt, landar på 181000kr
För mig känns det märkligt. För att svara på din fråga så tror jag ett sånt här jobb borde kosta 250000kr efter ROT. Men det ska absolut bli intressant att följa och jag hoppas allt blir bra utan extra kostnader för er.

Detta var ju en snabb ”kalkyl” men jag har totalrenoverat två hus och köpt hantverkare för några miljoner. Målning av hus i den storleken har jag betalat 75000kr för (före ROT) och då var den en målare jag känner som är snabb.
Glömde skriva att elementen inte ingår i priset
Tack för din kalkyl!
 
A Ace83 skrev:
Glömde skriva att elementen inte ingår i priset
Tack för din kalkyl!
vad har de för timpeng? Är det ett svenskt företag?
 
Hemmakatten
Här är en till som tycker detta låter som ett väldigt lågt pris.

De bekanta hantverkarna, eller är det bara en? Vilken profession har den/de? Här behöver du snickare, målare, rörmokare, elektriker. Har firman sådana yrkeskategorier?

I värsta fall är det bara en person som inte har utbildning i något yrke utan bara är allmänt händig, gör det mesta och har en "allfirma".

Själv tycker jag det är riktigt svårt (=läs omöjligt) att spackla en vägg slät och fin. Minsta skavank kommer att synas i solsken. Snickare jag känner skulle aldrig ge sig på ett målarjobb. Snickerier som fönster, dörrfoder mm ska inte målas enligt offerten. Om dessa är vita och väggarna målas vita så kommer snickerierna att se smutsiga och gulaktig ut.

En riktig snickare är guld värd, hoppas din hantverkare är det. Snickare gipsar, sätter lister, fixar valvet, lägger oftast golv. Har du kommit överens om tjocklek och kvalité på gips. Kan vara svårt att sätta upp om underlaget är ojämnt, men förstås inte svårt för en snickare. Bra att vara överens om vilka golv- och taklister som ska användas och kvalité på dessa. Ska de spikas, vanligast. Förnekade lister? Kommer spikskallarna att målas över eller inte. Parkettgolv kräver plant underlag, om inte måste det justeras på nåt sätt, kanske tom flyspacklas, ingår det i priset?

Rörmokare behövs till köket. Visst, många snickare monterar in blandare mm - om det inte krävs rördragningar. Kommer det att behövas? Glöm inte vatten till diskmaskinen. (Sitter själv med en pågående vattenläcka i ett nytt stenhus pga av en inte helt åtdragen vv-koppling till ett handfat. Droppar genom betongbjälklaget till en trappa ner. Skadeläge oklart.)

Elektriker kanske behövs? I så fall är det lag på behörighet. Har elelementen fast installation, behöver nya ledningar dras? Vad är det för takkontakt som skall bytas? Om du tänkt byta från ojordat till jordat uttag behövs kanske nya ledningar och då måste alla uttag i rummet bytas. Allt detta kräver en behörig elektriker.

Ursäkta om jag låter väldigt negativ. Men anser tyvärr att det måste i princip vara omöjligt att få riktiga yrkesmän för det låga priset.

Men jag önskar dig lycka till och hoppas att det kommer att bli bra!

Edit: Såg Johan456's inlägg om timpriser. Det är alldeles för lågt. Mina snickarbekanta tar 650:- före ROT, en målare har lägre timpenning,en elektriker ungefär samma eller högre än snickaren, en rörmokare högre än snickaren. I alla fall i mina trakter i Roslagen en bit norr om Sthlm.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Cheesen
A Ace83 skrev:
Tänkte bara kolla vad ni säger om denna offert vi fått för att "fräscha" upp vår villa invändigt.

Huset är 136m2
Jobb som ska utföras

Vardagsrum ca40m2
-sätta upp gipsskivor på vägg+spackla och måla.
-måla tak
-Sätta upp golv och taklister
-ändra rundad valv till rektangular
-Byta parkettgolv
-sätta upp/installera 3st elememt
-byta vägguttag 5st



Hall ca 10m2
-måla väggar
-Måla tak
-byta alla golv och taklister
-byta lampkontakt för taklampa


Sovrum 1: ca13m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla.
-måla tak
-byta tak och golvlister
-byta parkettgolv
-installera nytt element


Sovrum 2 ca 13m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-Måla tak
-byta kontakt för taklampa
-byta vägguttag kontakt
-installera nytt element

Sovrum 3 ca 10m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-Måla tak
-installera nytt element

Sovrum 4 ca 10m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-riva taket och sätta upp nytt
-byta vägguttag kontakt 2st
-installera nytt element

Kök ca 13m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-sätta kökskakel
-installera nytt element
-montera komplett Ikea kök med inbyggnadsugn, micro och spishäll (väggen där köksdelen ska monteras är 3.7m)

Tvättstuga ca 8m2
-riva tak och sätta upp nytt
-måla väggar

Hall 2 ca 9m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-måla tak

Byta alla dörrgolvlister ca 8st


Offert: 120 000:-
Material som ej ingår i priset:
-parkettgolv
-ikeaköket, micro, ugn, spishäll
-kakel till kök

[bild]
Mitt överslag utan att ha räknat lite närmare ger ca 250 000:- så det låter suspekt billigt
 
Redigerat:
Jag har ett par bekanta som tar in polacker som jobbar svart för 200 kr/h. De känns som detta är ännu billigare än så.

Varför är hantverkaren så billig? Nystartad?

Är det verkligen vitt arbete?
 
Är själv snickare, och det där är verkligen super billigt, jag rev hela min övervåning och tilläggs isolera, ny plast,osb,gips,eldragning,omgjort planlösning nya fönster osv allt nytt, nu är de mindre yta än du ska göra men gjorde allt själv och tror jag är i din prisklass bara på materialet, visst lite mer omfattande men ändå. Superbilligt
 
Säker på att det är inkl material, gips etc. Och inte bara själva arbetskostnaden.
 
Jag är också tveksam till priset.
Om man antar att du enbart fått pris för arbetet känns det nog mer rimligt.

120 efter rot blir ca 170 000 före. Om en hantverkstimme kostar ca 600kr inkl moms får du alltså ut ca 280-290 timmar. Utslaget på 9 rum ca 31-32 timmar per rum. Det skulle alltså innebära 2 gubbar i två dagar per rum.
 
O olofh skrev:
Säker på att det är inkl material, gips etc. Och inte bara själva arbetskostnaden.
Allt material ingår förutom ikeaköket samt vitvaror, parkettgolvet och element
 
Om ni har fått detta erbjudande så är det väl bara att tacka och ta emot. Kostnaden känns väldigt låg, men jag är van vid Stockholm , och här är nog priser på en annan nivå.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Får en känsla av att det inte är svenska hantverkare.
Finns ingen ” normal” firma som skulle kunna göra detta så billigt utan att gå back.
 
Låter orimligt billigt, låter som att det är någon eller några som blir utan något.

Mina gissningar:

Staten i form av skatt och arbetsgivaravgifter

Den som utför arbetet, svårt att se att det går att betala något som ens liknar avtalsenlig lön.

Företagen som levererar material

Du


Man har ett visst ansvar som beställare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.