Hej,

Vi ska strax flytta in i ett nytt hus (vårt första) och tänker oss långsiktig renovering. Vi planerar bygga ut för badrum på entréplan då det bara finns ett i källaren. Och där till frågan, badrummet i källaren är fullt fungerande dock lite äldre, inget vi planerar inom närmsta åren att renovera då vi ska bygga ett nytt, men vi funderar på om man kan måla den gamla klinkersen och fräscha upp det lite, vad jag då är rädd för är att fukt kommer fastna, vet någon om det finns någon bra färg man kan använda på klinkers som andas?
När det gäller målningen av klinkersen som sagt så är inte vårt mål att det ska fungera för vardagligt bruk i flera år utan mer som extra toalett under närmsta tiden.

Tacksam för svar
 
Hej,

Fukt tränger inte igenom klinkers, utan "andas" via fogarna. Därför behöver du inte heller ha en färg som andas när du målar. Vilken färg och vilka förberedelser som krävs för att måla klinkers i badrum vet jag inte. Är nog stor risk att färgen släpper oavsett vad man väljer.
 
H Hammarfall skrev:
Hej,

Fukt tränger inte igenom klinkers, utan "andas" via fogarna. Därför behöver du inte heller ha en färg som andas när du målar. Vilken färg och vilka förberedelser som krävs för att måla klinkers i badrum vet jag inte. Är nog stor risk att färgen släpper oavsett vad man väljer.
En klar fördel är om man målar med en färg som inte andas att inte måla över fogarna
 
P Putte 9497 skrev:
En klar fördel är om man målar med en färg som inte andas att inte måla över fogarna
Ja precis. Men sen väljer jag hellre ful klinkers än målad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.