Tänkte bara kolla vad ni säger om denna offert vi fått för att "fräscha" upp vår villa invändigt.

Huset är 136m2
Jobb som ska utföras

Vardagsrum ca40m2
-sätta upp gipsskivor på vägg+spackla och måla.
-måla tak
-Sätta upp golv och taklister
-ändra rundad valv till rektangular
-Byta parkettgolv
-sätta upp/installera 3st elememt
-byta vägguttag 5st



Hall ca 10m2
-måla väggar
-Måla tak
-byta alla golv och taklister
-byta lampkontakt för taklampa


Sovrum 1: ca13m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla.
-måla tak
-byta tak och golvlister
-byta parkettgolv
-installera nytt element


Sovrum 2 ca 13m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-Måla tak
-byta kontakt för taklampa
-byta vägguttag kontakt
-installera nytt element

Sovrum 3 ca 10m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-Måla tak
-installera nytt element

Sovrum 4 ca 10m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-riva taket och sätta upp nytt
-byta vägguttag kontakt 2st
-installera nytt element

Kök ca 13m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-sätta kökskakel
-installera nytt element
-montera komplett Ikea kök med inbyggnadsugn, micro och spishäll (väggen där köksdelen ska monteras är 3.7m)

Tvättstuga ca 8m2
-riva tak och sätta upp nytt
-måla väggar

Hall 2 ca 9m2
-sätta upp gipskivor på väggar, måla spackla
-byta tak och golvlister
-måla tak

Byta alla dörrgolvlister ca 8st


Offert: 120 000:-
Material som ej ingår i priset:
-parkettgolv
-ikeaköket, micro, ugn, spishäll
-kakel till kök

Ritning av en villa med markerade rum som sovrum, kök, vardagsrum och tvättstuga inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker du verkar få rätt mycket för pengarna.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Verkar suspekt billigt!
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
Hantverkarna är bekanta till en familjemedlem, så lite "kompis" pris är det nog. Vad tror ni det skulle gå på vid ett "standardpris"?
 
nikasp
Det låter helt sjukt billigt i mina ögon. Suspekt billigt som någon annan skrev.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Som sagt hantverkarna är bekanta med en familjemedlem, så kul att man kan få bra pris :) .

Har inte tagit in fler offertar, så har lite dålig koll på vad som skulle vara ett rimligt pris.
 
Ber dem att även sätta upp OSB om de inte finns redan?

Men, bra pris. Efter ROT förmodar jag?
 
P Pappa1986 skrev:
Ber dem att även sätta upp OSB om de inte finns redan?

Men, bra pris. Efter ROT förmodar jag?
Yes efter rot.

Tror inte vi behöver OSB, då vi inte planerar att sätta upp något tungt på väggen

Har tackat ja till offerten, de börjar imorgon
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vad tror ni det skulle gå på vid ett "standardpris"
 
Är det inget gammalt som ska rivas ut eller är det redan kirrat? Eller sätter man nytt gips ovanpå det gamla ?

Hur som helst så låter det "fruktansvärt" billigt... Jag brukar köra tumregel att renovera ett nytt rum kostar mellan tumme och pekfinger 10 kkr om du gör det själv! (dvs betalar ingen arbetstid alls.) Då räknar jag bara på spackla igen gamla hål och revor som råkat bli av användning. (alltså ej byta ut gips och remsa och spackla). Sen målarfärg med rollers och penslar och maskering. Sen lister. Bara lister till ett rum brukar kostar ett par tusenlappar, eventuellt mer. Måla tak och väggar. Byta ut lite vägguttag och knappar. Få lite finnish på resultatet.

I ditt fall så har du ca 10 rum, om man räknar vardagsrummet som 2 rum. Sen ska det sättas gips och spacklas X-antal ggr och remsas. Lite hörnförstärkningar mm. Nya element och kanske lite ny rördragning.
Sen montera ihop ett kök och fixa snygga täcklister och få någon sorts finnish.

Sen montera golv också...

Låter som någon inte kan räkna och kommer eska mer pengar innan det där är klart...

Man har ju som byggare ganska bra "förhandlingsläge" om man rivit ned 90 % av huset och sen råkar behöva ha några 10-tusenlappar till för att kunna bli färdig.. :rolleyes::geek:

Hur som helst så är jag bara en sopig hobby-fixare så jag har ju ingen aning om ifall han kan få superrabatter på materiel och kanske är 5 ggr så snabb som mig i alla moment så att det blir lite fart på det hela. Men lite misstänksam ska du nog vara.
 
A Ace83 skrev:
Vad tror ni det skulle gå på vid ett "standardpris"
Svårt att säga, men det 4-dubbla hade inte varit konstigt.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Låter väldigt billigt, vad är det för element. El eller vatten?
 
Bara målning med material 100000:- före rot.
 
J Johan456 skrev:
Låter väldigt billigt, vad är det för element. El eller vatten?
El, oljefyllda
 
T tobbbias skrev:
Är det inget gammalt som ska rivas ut eller är det redan kirrat? Eller sätter man nytt gips ovanpå det gamla ?

Hur som helst så låter det "fruktansvärt" billigt... Jag brukar köra tumregel att renovera ett nytt rum kostar mellan tumme och pekfinger 10 kkr om du gör det själv! (dvs betalar ingen arbetstid alls.) Då räknar jag bara på spackla igen gamla hål och revor som råkat bli av användning. (alltså ej byta ut gips och remsa och spackla). Sen målarfärg med rollers och penslar och maskering. Sen lister. Bara lister till ett rum brukar kostar ett par tusenlappar, eventuellt mer. Måla tak och väggar. Byta ut lite vägguttag och knappar. Få lite finnish på resultatet.

I ditt fall så har du ca 10 rum, om man räknar vardagsrummet som 2 rum. Sen ska det sättas gips och spacklas X-antal ggr och remsas. Lite hörnförstärkningar mm. Nya element och kanske lite ny rördragning.
Sen montera ihop ett kök och fixa snygga täcklister och få någon sorts finnish.

Sen montera golv också...

Låter som någon inte kan räkna och kommer eska mer pengar innan det där är klart...

Man har ju som byggare ganska bra "förhandlingsläge" om man rivit ned 90 % av huset och sen råkar behöva ha några 10-tusenlappar till för att kunna bli färdig.. :rolleyes::geek:

Hur som helst så är jag bara en sopig hobby-fixare så jag har ju ingen aning om ifall han kan få superrabatter på materiel och kanske är 5 ggr så snabb som mig i alla moment så att det blir lite fart på det hela. Men lite misstänksam ska du nog vara.
Gipsskivor ska sättas på befintliga väggar, de ska inte riva väggar. Byggarna har precis avslutat en annan renovering för en annan familjemedlem med ett mkt bra slutresultat samt billigt pris, så de verkar seriösa. Vi har kommit överens om ett fast pris för allt, tänker inte acceptera några extra kostnader. Och ja de har garanterat kontakter som ger de ett förmånligt pris för material de ska använda.

En vän räknade på vad materialkostnaden skulle ligga på ungefär om vi skulle köpa själva på bauhaus. Blev då ca 50 000:-

Vi tog även offert för att byta tak, panel och fönster som vi planerar att göra nästa år. Så jag tror de är måna om att göra ett bra jobb nu för att vi ska välja dem för övriga renoveringar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.