T Takläggare skrev:
Ja många gillar små äldre hus i Östersund, Vissa gillar gamla hus, några nya, jag däremot gillar praktiska hus, som är genomtänkta, som den jag säljer, kan beskriva hur ett nytt hus fungerar.
Jag företagare, kommer in, har ett kontor direkt vid dörren, all post hamnar där och inte på köksbordet, hall är förskjutet så fler folk kan komma in samtidigt,man har dressingroom i anslutning till tvätt, så man slipper springa med den runt hela huset,en egen avdelning med dusch och dressingroom, samt sov, man kan byta om även om man har gäster i huset, man blir inte störd, eller stör gästerna på en snabb dusch , dubbla duschar det bästa jag har haft, kommer alltid ha så, grymt romantiskt och praktiskt. stora ytter och högt i tak, helt underbar atmosfär, stora fönster, älskar ljus.

Sedan stadsdelnorr, området har gått förbi Frösön i popularitet , just på grund av närheten till allt,som annons berättar.
Varav prislappen ligger som den gör där, nästan samtliga hus där kostar 6 milj.


T Takläggare skrev:
Ja många gillar små äldre hus i Östersund, Vissa gillar gamla hus, några nya, jag däremot gillar praktiska hus, som är genomtänkta, som den jag säljer, kan beskriva hur ett nytt hus fungerar.
Jag företagare, kommer in, har ett kontor direkt vid dörren, all post hamnar där och inte på köksbordet, hall är förskjutet så fler folk kan komma in samtidigt,man har dressingroom i anslutning till tvätt, så man slipper springa med den runt hela huset,en egen avdelning med dusch och dressingroom, samt sov, man kan byta om även om man har gäster i huset, man blir inte störd, eller stör gästerna på en snabb dusch , dubbla duschar det bästa jag har haft, kommer alltid ha så, grymt romantiskt och praktiskt. stora ytter och högt i tak, helt underbar atmosfär, stora fönster, älskar ljus.

Sedan stadsdelnorr, området har gått förbi Frösön i popularitet , just på grund av närheten till allt,som annons berättar.
Varav prislappen ligger som den gör där, nästan samtliga hus där kostar 6 milj.

Att norr ”gått om” Frösön säger jag nja på. Visst husen går för 5-6 men det beror snarare på storleken och att de är sprillans nya. Dock hittar du hus med samma m2 pris på Frösön men dessa är äldre sekelskiftsvillor med brutna tak.

Vill dock ge en kommentar gällande mäklarna i stan. Tyvärr är det en bunt totalt inkompetenta rackare(kanske gäller alla mäklare oavsett stad!?). Att de tar 75 tuss för ”sitt jobb” är ett stort skämt! Att de dessutom ska pracka på kunderna massa junk som ska betalas direkt är bara vidrigt.
Som någon annan skrev : språkfel hit å dit samt att ett extremt oseriöst intryck på visningar, tyvärr .
Har under många år misstänkt kartell bland mäklarna i stan.

Gällande kåken är den fin och bra planlösning och framförallt en kåk som är ”klar” och man slipper fixa/renovera - om man inte gillar att pyssla med sånt.
Har många gånger funderat på att köpa liknande hus (ist för vår kåk fr 30-talet.) - bara för att slippa renovera. Dock kommer jag alltid fram till att jag inte gillar moderna ”perfekta” hus, jag vill ha ett hus dör det knarra lite :).
Bara min åsikt, smaken är som sagt som baken .

Tråkigt att du måste säja då du tycker om huset. Lycka till med försäljning !
 
T
C claym skrev:
Att norr ”gått om” Frösön säger jag nja på. Visst husen går för 5-6 men det beror snarare på storleken och att de är sprillans nya. Dock hittar du hus med samma m2 pris på Frösön men dessa är äldre sekelskiftsvillor med brutna tak.

Vill dock ge en kommentar gällande mäklarna i stan. Tyvärr är det en bunt totalt inkompetenta rackare(kanske gäller alla mäklare oavsett stad!?). Att de tar 75 tuss för ”sitt jobb” är ett stort skämt! Att de dessutom ska pracka på kunderna massa junk som ska betalas direkt är bara vidrigt.
Som någon annan skrev : språkfel hit å dit samt att ett extremt oseriöst intryck på visningar, tyvärr .
Har under många år misstänkt kartell bland mäklarna i stan.

Gällande kåken är den fin och bra planlösning och framförallt en kåk som är ”klar” och man slipper fixa/renovera - om man inte gillar att pyssla med sånt.
Har många gånger funderat på att köpa liknande hus (ist för vår kåk fr 30-talet.) - bara för att slippa renovera. Dock kommer jag alltid fram till att jag inte gillar moderna ”perfekta” hus, jag vill ha ett hus dör det knarra lite :).
Bara min åsikt, smaken är som sagt som baken .

Tråkigt att du måste säja då du tycker om huset. Lycka till med försäljning !
Fast samtidigt är det ett pristak i Östersund, man kan säga att här finns inte jobben, här finns inte lönerna, varav priset är skapligt för Östersund, hade den stått i Åre + 3 miljoner ,samt i Umeå + 2-3 milj men dom ställena har jobben och inkomsterna, framtiden.
Men du har däremot helt rätt ang mäklarna, spec jag som sålt i andra städer, kommer till Östersund och blir helt förundrad hur dåliga dom är, Jag snackade med Dane på svenskfast om det här med så stora skillnader på mäklarna från olika städer till Östersund,,, han var ärlig och sa , lite beror det på kunderna , vi har ett lite speciellt kund underlag här, här kan kunderna vänta tills priserna går ner, ge ett bud och det kommer inte fler, då ett bud långt under utsatt pris. och det är mycket unikt, i Umeå har jag sålt innan visning , där kommer kunderna och ger 600 tusen till om dom får ta den före visning.
Men inte Östersund, där kan man vänta, och hoppas, och oftast fungerar det. inte många städer det fungerar så i!
Sedan var just Dane som berätta om prisbilden och populariteten i Östersund, han berätta att efterfrågan var hög till Tallbacken. Högre än till Frösön, just på grund av att man kan gå till Yran, inga tunga backar att gå över som på Frösön. Sedan närheten till allt Ica maxi, arenan, Vm spåren, osv.. det finns inte på Frösön. Stadsdelnorr var en gammal militär anläggning nära stan, dessa tomte kom ut först nu.
 
Kul att ha byggarn själv här att kunna fråga!
Jag tyckte huset var fint. Trappan var inte riktigt min smak men som fler andra skrivit så är det väldigt subjektivt. Hur som, den här biten som sticker upp ovanför takvinkeln på bilden nedan. Är den rent estetisk eller finns det någonting inbyggt där som fyller någon funktion? Är väldigt nyfiken av mig :)
Modern villa med en utstickande del ovanför takvinkeln markerad för diskussion om dess funktion eller estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Takläggare skrev:
Gäller för fastighets taxeringen, från 2020 är huset befriat från skatt i 15 år framåt. till 2035 ingen fastighetsskatt. vilket är en skön kostnad och slippa.

Men det är något som inte stämmer, eller jag får inte ihop det. Du skriver att du har bott i huset i ett år, vilket borde innebära att du flyttade in år 2018.

Jag och min sambo flyttade in i vårt nybyggda hus i april 2018 och vi har byggår 2018 på vårt hus. Hur kan du då ha byggår 2020 på ditt när vi båda flyttade in samma år?
 
T
T tobbbias skrev:
Kul att ha byggarn själv här att kunna fråga!
Jag tyckte huset var fint. Trappan var inte riktigt min smak men som fler andra skrivit så är det väldigt subjektivt. Hur som, den här biten som sticker upp ovanför takvinkeln på bilden nedan. Är den rent estetisk eller finns det någonting inbyggt där som fyller någon funktion? Är väldigt nyfiken av mig :)
[bild]
Den är för att matcha garaget och huset ska presentera sig som en söt sockerbit
Skulle den delen följa taket hade huset helt ändrat karaktär , till det sämre.Nu alla indragningar i svart, allt utanpå i vitt. Burspråket med fönstren i Högra hörnet lika, ändra karaktär.
Uppdragningen är för att dölja köksfläkt som just så pass syns samt den höga skorsten som måste vara för att det högretaket bestämmer höjden på skorstenen.

Sedan är inte tappan helt klar, antingen stål rör var 20 cm imellan eller glasskivor, det är en lätt trappa som inte ska ta plats utan upplevas som luftig , ge plats och ljus till gången vis sidan, samt öka volymen i kök-v-rum , samt att när man kommer in så ska rums höjden ge ett intryck, vilket det nu gör.man känner volymen, öppenheten.
Huset har även ett inbyggt musiksystem, konstigt nog nämner inte mäklaren det, men allt styrs via app i mobilen, hela världens radio och spotify , går köra olika i olika rum. samt ett ljud bättre än sonos , går även att köra disko partyn. vilket sonos inte klarade.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T
P Paulina123 skrev:
Men det är något som inte stämmer, eller jag får inte ihop det. Du skriver att du har bott i huset i ett år, vilket borde innebära att du flyttade in år 2018.

Jag och min sambo flyttade in i vårt nybyggda hus i april 2018 och vi har byggår 2018 på vårt hus. Hur kan du då ha byggår 2020 på ditt när vi båda flyttade in samma år?
Jag gjorde det ovanliga och tog ledigt i 2 år och byggde huset själv, då helt själv, hyrde grävare, en fullstor sådan, sedan gjöt jag helt själv, vilket tydligen aldrig hänt enligt betongfabriken, av den storleken på en dag. dessutom inte med flyttbetong utan en k-30 betong som är mycket hårdare.

Tog ett halvår så kunde jag inte gå på xl bygg o handla utan att folk börja fråga, är det du som bygger på stadsdelnorr?
Så snabbt gick ryktet i Östersund.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
T
P Paulina123 skrev:
Men det är något som inte stämmer, eller jag får inte ihop det. Du skriver att du har bott i huset i ett år, vilket borde innebära att du flyttade in år 2018.

Jag och min sambo flyttade in i vårt nybyggda hus i april 2018 och vi har byggår 2018 på vårt hus. Hur kan du då ha byggår 2020 på ditt när vi båda flyttade in samma år?
Nu har ni ett katalog hus, mest troligt en fiskarheden villa, mitt är ett lösvirkeshus,
 
T
P Paulina123 skrev:
Men det är något som inte stämmer, eller jag får inte ihop det. Du skriver att du har bott i huset i ett år, vilket borde innebära att du flyttade in år 2018.

Jag och min sambo flyttade in i vårt nybyggda hus i april 2018 och vi har byggår 2018 på vårt hus. Hur kan du då ha byggår 2020 på ditt när vi båda flyttade in samma år?
Pågrund av att jag inte han göra radon test ,fick vänta till oktober för att göra den, men bodde i huset under tiden, blev något fel med den första mätningen, då fick jag inte slutbesiktningen godkänd, radon test går bara göra under vintern,. fick vänta tills nästa vinter började.
 

Bästa svaret

Byurn Byurn skrev:
Vad många språkfel det var i bildtexterna. Korrekturläser ingen någonting nuförtiden?
Det kostar extra.
 
  • Haha
  • Gilla
Kung Louie och 4 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Pågrund av att jag inte han göra radon test ,fick vänta till oktober för att göra den, men bodde i huset under tiden, blev något fel med den första mätningen, då fick jag inte slutbesiktningen godkänd, radon test går bara göra under vintern,. fick vänta tills nästa vinter började.
Men byggåret börjar väl när du får interimistiskt slutbesked och får börja bo i huset? Så var det iaf för oss. Vi kunde flytta in för snart 2 år sedan men har lite kvar för att få slutskedet. Vårt hus har värdeår 2017.
 
T Takläggare skrev:
Pågrund av att jag inte han göra radon test ,fick vänta till oktober för att göra den, men bodde i huset under tiden, blev något fel med den första mätningen, då fick jag inte slutbesiktningen godkänd, radon test går bara göra under vintern,. fick vänta tills nästa vinter började.

Vi har inte heller fått den permanenta slutbesiktningen godkänd än så det känns inte som att det kan påverka byggår för ett hus ?
 
T Takläggare skrev:
Fast samtidigt är det ett pristak i Östersund, man kan säga att här finns inte jobben, här finns inte lönerna, varav priset är skapligt för Östersund, hade den stått i Åre + 3 miljoner ,samt i Umeå + 2-3 milj men dom ställena har jobben och inkomsterna, framtiden.
Men du har däremot helt rätt ang mäklarna, spec jag som sålt i andra städer, kommer till Östersund och blir helt förundrad hur dåliga dom är, Jag snackade med Dane på svenskfast om det här med så stora skillnader på mäklarna från olika städer till Östersund,,, han var ärlig och sa , lite beror det på kunderna , vi har ett lite speciellt kund underlag här, här kan kunderna vänta tills priserna går ner, ge ett bud och det kommer inte fler, då ett bud långt under utsatt pris. och det är mycket unikt, i Umeå har jag sålt innan visning , där kommer kunderna och ger 600 tusen till om dom får ta den före visning.
Men inte Östersund, där kan man vänta, och hoppas, och oftast fungerar det. inte många städer det fungerar så i!
Sedan var just Dane som berätta om prisbilden och populariteten i Östersund, han berätta att efterfrågan var hög till Tallbacken. Högre än till Frösön, just på grund av att man kan gå till Yran, inga tunga backar att gå över som på Frösön. Sedan närheten till allt Ica maxi, arenan, Vm spåren, osv.. det finns inte på Frösön. Stadsdelnorr var en gammal militär anläggning nära stan, dessa tomte kom ut först nu.


Säger nog nja igen :). Att jobben inte finns Östersund stämmer inte, eller visst det kanske stämmer för vissa branscher (vet inte vilka du tänker på ?) . Jag jobbar med IT och jobbmässigt har Östersund exploderat de senaste åren. Människor i denna bransch har minst 8 privata arbetsgivare att välja på (sen tillkommer myndigheter etc). Lönen är lägre än storstäderna, men det har skett en stor inflyttning av människor från storstäderna och dessa bibehåller sin lön samt de har oftast kapital från ett hus el lägenhet med sig. Dvs extremt kapitalstarka. Effekten blir att jämtarna inte har en chans vid en försäljning / budgivning.

Umeå misstänker jag är liknande. Åre finns knappt några arbeten inom IT.


Jag kollade på hus i ca 8 och ser att marknaden svängt i Östersund de senaste 2-3 åren (Har även en kollega som sett samma beteende). Tidigare gick husen snabbt men för 2-3 år sen ändrade sig marknaden till det som Danne beskriver.
Kollar man nu verkar marknaden svänga tillbaka , kanske är tillfälligt.

Kollegan har sålt hus via Danne och har var inte nöjd med honom. Hur gjorde du valet av mäklare ?
 
Redigerat:
Fairlane
T Takläggare skrev:
Vid förbesiktningen kryper inte besiktningsman in i exempelvis krypgrunden, eller i takvinden,om den har mögel eller rötskadad, så är det inget dolt fel, utan köparen som missat sin undersökningsplikt , så visst kan man chansa och göra en förbesiktning bara, men det kan kosta en stora belopp, nu tog jag bara upp två saker, finns massor av med som inte förbesiktningen inte utför.
De förbesiktningar jag varit med på så har besiktningsmannen krupit upp på vinden och kollat.
Jag har bara varit med om firma som sagt att de gör en jordabalksbesiktning, men inte kollade de el etc, så en komplett undersökning är det nog få som gör.
Jag brukar förespråka en förbesikt Ing om majoriteten av husen i området har det, för att köparen ska ha lite mer koll på vad man bjuder på. Exempelvis så tittade vi på 1 hus som saknade förbesiktning när vi tittade efter hus för 6-7 år sen, övriga hus var förbesiktigade. Vårt bud var nog cirka 500' lägre än vad vi annars kanske lagt.

Är huset dock så här nytt så ser jag inte poängen. Det finns ju protokoll från besiktningar.

Jag håller med om att det är väldigt många onödiga utgifter här.

Kan väl nämna att när vi sålde för drygt 1 år sedan så hade vi förbesiktigat och tecknade dolda-felförsäkring. Det betalades i samband med överlåtelsen. Om huset inte blivit sålt så hade det inte kostat något.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
C claym skrev:
Säger nog nja igen :). Att jobben inte finns Östersund stämmer inte, eller visst det kanske stämmer för vissa branscher (vet inte vilka du tänker på ?) . Jag jobbar med IT och jobbmässigt har Östersund exploderat de senaste åren. Människor i denna bransch har minst 8 privata arbetsgivare att välja på (sen tillkommer myndigheter etc). Lönen är lägre än storstäderna, men det har skett en stor inflyttning av människor från storstäderna och dessa bibehåller sin lön samt de har oftast kapital från ett hus el lägenhet med sig. Dvs extremt kapitalstarka. Effekten blir att jämtarna inte har en chans vid en försäljning / budgivning.

Klipper in lite fakta från Öp
Det här är tidnings rubriker från Östersunds egna tidning , När sjukantalen toppar Sverige statistik finns oftast någon sanning i hur en orten mår , sedan att Jämten "alltid" har toppat den gör inte saken bättre. sedan medellön , brukar visa hur attraktiv och mycket jobb länet har.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fakta är: Jämtland har Sveriges tredje lägsta medellön. De allra flesta bolagen här är mindre och små bolag. Det finns bara två börsbolag med huvudkontor i Jämtland.

Jämtland fortsatt sjukast i Sverige - nu ska kommunerna pressas att lösa problemet

Jämtlands län fortsätter att toppa sjukskrivningsligan i Sverige. Men nu ska kommunerna som arbetsgivare pressas att fixa problemet.


Jämtland i sjukskrivningstoppen
Jämtlands län ligger ständigt i topp när det gäller sjukskrivningar och landstinget verkar inte veta hur man ska komma åt problemet.
13 mar 2017

Försäkringskassan slår larm och kallar till krismöte – länet har Sveriges högsta sjuktal
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
De förbesiktningar jag varit med på så har besiktningsmannen krupit upp på vinden och kollat.
Jag har bara varit med om firma som sagt att de gör en jordabalksbesiktning, men inte kollade de el etc, så en komplett undersökning är det nog få som gör.
Jag brukar förespråka en förbesikt Ing om majoriteten av husen i området har det, för att köparen ska ha lite mer koll på vad man bjuder på. Exempelvis så tittade vi på 1 hus som saknade förbesiktning när vi tittade efter hus för 6-7 år sen, övriga hus var förbesiktigade. Vårt bud var nog cirka 500' lägre än vad vi annars kanske lagt.

Är huset dock så här nytt så ser jag inte poängen. Det finns ju protokoll från besiktningar.

Jag håller med om att det är väldigt många onödiga utgifter här.

Kan väl nämna att när vi sålde för drygt 1 år sedan så hade vi förbesiktigat och tecknade dolda-felförsäkring. Det betalades i samband med överlåtelsen. Om huset inte blivit sålt så hade det inte kostat något.
Här har du lite varningar hur förbesiktning avsiktligt kan lura kunder, eller varudeklarerat som många mäklare kallar det för.
Jag vill absolut inte lura någon på detta vis , spec när jag själv har fällt Anticimex en gång för detta.

https://www.byggahus.se/bloggar/inl...-och-att-ta-oever-saeljarens-besiktning.4048/
https://www.byggahus.se/bloggar/inl...-och-att-ta-oever-saeljarens-besiktning.4048/
https://www.byggahus.se/bloggar/inl...-och-att-ta-oever-saeljarens-besiktning.4048/
https://www.byggahus.se/ekonomi/se-maklarnas-forbesiktningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.