Hej,

Behöver verkligen expertis hjälp. Har precis lagt ca 40kvm 14mm parkettgolv och börjat montera väggreglar för vårt nya rum. Det va då jag upptäckte att golvet har ”satt sig”, osäker om det heter så men jag hoppas någon förstår mig. Har försökt rita på bilden där nivåskillnaden börjar och stäcker sig åt pilarna.

Jag har lagt massor med golv i mitt liv men aldrig varit med om detta. Jag var extra noga när jag slet bort gamla golvet och kontrollerade golvytan. Hade det varit litegrann hade jag skitit i det men här känner man verkligen skillnaden när man går och lutningen kommer direkt under en skiva.

Frågan är hur jag kan fixa detta? Vägrar å slita upp allt. Första tanken va att ta bort golvregeln som syns på bilden och ta ett snitt med geringssågen för att sen plocka bort skivorna som är till vänster, plocka bort dom för att sedan lägga på fler underlagsisolering.

Vad gör jag, hjälp.
 
  • Nyinstallerat parkettgolv med markerade nivåskillnader där golvet börjar ”sätta sig”, intill uppsatta väggreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett långskott: För tjat mot väggen kanske?
 
Nej. Upptäckte detta när jag skulle lägga sista sista skivan in mot väggen.
 
T
Fast samtidigt sätter sig inte ett flytande golv, du har lagt detta golv löst på det gamla underlaget,, så golvet har lutat hela tiden,

Sedan brukar man kapa golvet så det inte ligger underväggen, just på grund av att det ska kunna röra på sig. trägolv sväller på sommaren krymper på vintern, men kan gå bra ändå.
 
Ja så är det säkert. Men hur kan man lättast ”lyfta” golvskivorna som finns på bilden? Går det ens?
 
T
I inxs74 skrev:
Ja så är det säkert. Men hur kan man lättast ”lyfta” golvskivorna som finns på bilden? Går det ens?
Hjälper inte och lyfta gipsskivorna, utan underlaget är redan lutande, antingen rätar man upp golvet.
förstår att det lutar uppåt med pilarna? det är på övervåningen du lagt golvet! har du rivit en bärande vägg på nedervåningen?
Om inte så är underlaget lutande, det hade gått och lägga masonit skivor om det inte lutar alt för mycket, annars brukar man räta upp golvåsarna ,men med 15 mm golv så finns det ett undergolv redan, den går inte på enbart reglarna. utan med skivor eller flytspackel .
 
nikasp
Sök på injektera vattenglas. Så löste man ett sviktande golv hos mig. Hål på något ställe och injektera. Blev ”som köpes” jag fattade inte hur de gjort förrän till våren då jag såg en lite blank fläck där ett av hålen var. Skulle säga att det var 98,95% bra.
 
T Takläggare skrev:
Hjälper inte och lyfta gipsskivorna, utan underlaget är redan lutande, antingen rätar man upp golvet.
förstår att det lutar uppåt med pilarna? det är på övervåningen du lagt golvet! har du rivit en bärande vägg på nedervåningen?
Om inte så är underlaget lutande, det hade gått och lägga masonit skivor om det inte lutar alt för mycket, annars brukar man räta upp golvåsarna ,men med 15 mm golv så finns det ett undergolv redan, den går inte på enbart reglarna. utan med skivor eller flytspackel .
T Takläggare skrev:
Hjälper inte och lyfta gipsskivorna, utan underlaget är redan lutande, antingen rätar man upp golvet.
förstår att det lutar uppåt med pilarna? det är på övervåningen du lagt golvet! har du rivit en bärande vägg på nedervåningen?
Om inte så är underlaget lutande, det hade gått och lägga masonit skivor om det inte lutar alt för mycket, annars brukar man räta upp golvåsarna ,men med 15 mm golv så finns det ett undergolv redan, den går inte på enbart reglarna. utan med skivor eller flytspackel .
Tack för svaret. Jag var inte tydlig men golvet börjar luta där jag ritat ovala ringen, alltså neråt i riktning mot pilarna. Golvet bullar inte upp utan ner.
 
T
Hmm Då dyket två frågor upp!

Hur tätt är golvet mot väggarna? det ska finnas mellan rum på ca 5-7mm på bägge sidor om golvet innan den möter vägg, så golvet kan röra sig.

Sedan har du rivit någon vägg på undervåningen? eller står huset på torpargrund/plintgrund,, timmerstomme?
Verkar vara så exakt brytning på golvet, att golvåsarna har skarvats där, sedan bryter den av neråt.sista metern.
 
Jag skulle påstå att lutning är 2meter, från ringen på bilden in till väggen. Springa finns mellan golv och vägg. Nej, jag har inte rivit någon vägg på nedervåningen. 1,5 plans kåk med platta på mark. Detta är på övervåning och lutningen på golven kan beskrivas som att det börjar i mitten/ rakt under nock. Vill tillägga att det är bara ytan på bilden som lutar, 1x2 meter ca, resten av rummet, ca 6m till höger är så platt det kan bli.

Det som förbluffar mig att lutningen börjar så direkt. Stryker man foten över en skiva så känner man tydligt hur den viker neråt. Kan inte påstå att golvet sviktar heller. Under finns gammal korkmatta som jag lät ligga kvar.

Som du ser på bilden nere till vänster har jag en remsa kvar att lägga, ca 15cm brett och 4m långt (korridor). Kanske kan man lyfta parketten där och skjuta in nåt som jämnar ut det lite. Jag vet inte, jag bara brainstormar
 
Redigerat:
T
Mitt huset med andra ord, du har en hjärtvägg under som bärande vägg, den kan vara lite förskjuten på nedervåningen, men ger max 4,5 meter i spännvid på rummet under. mellan ytterväggar och hjärtvägg i riktning med golvåsarna
Med andra ord huset är från 90 talet och framåt , lite nyare hus.

Då har dom helt enkelt gjort hjärtväggen för hög, den lyfter skarvarna på golvåsarna ,
 
Kan vara så men huset är byggt på -70 talet. Finns säkert bärande väggar på nedervåningen men frågan kvarstår, hur kan man lättast och smidigast korrigera felet/ lutningen på parketten utan att riva upp allt?

i min värd borde man kunna justera underlaget för att få upp lutningen, vi pratar inte om hela övervåningen utan kanske bara 1 m2.
 
T
Ta bara osb och masonit skiva, OSB är 12 mm under den lägger masoniten som är 2,5-3 mm för att jämna ut skarven som kommer mot dom 12 mmm OSB har. går även och dela på masoniten , hur mycket rör det sig om i höjd, golvet går och klicka upp så det är snabbt och lägga tillbaka, dels behövs bra golvet upp dom 2 metrar det handlar om-
 
Lägger jag en rak regel över så lutar det ner 1 cm. För att ta upp golvet måste halva rummet, ca 15 m2 rivas upp och det gör jag inte. Tanken va att såga i golvet under regeln som syns på bilden för att på så sätt plocka isär dom skivorna där lutningen är.
 
1cm lutning, var glad att det är såpass jämnt.
I mitt gamla hus lutar golven lite hur som helst. Men inget man tänker på om man inte börjar mäta och huset fungerar precis lika bra trotts detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.