Nobigdeal Nobigdeal skrev:
Jag är medveten om att tråden är några år men fler kanske googlar info om Buddy Arc 145.

För att återgå till topic då så vill jag säga att jag är nöjd med min, jag bytte strömkabeln till den till en på 2.5kvadrat istället för råttsvansen som sitter där från fabrik sen betedde den sig bättre än vad den först gjorde.

Det låter på de flesta i tråden som att det här är en svets man bör hoppa över och köpa en dyrare eller beg som kostade mer ny istället.. och visst man kan alltid välja nåt annat men frågan var om den här är nåt att ha.

Det kan väl ändå inte bara vara jag som har en och är nöjd här i forat, eller är det bara jag som äger en och som kan säga hur den bra faktiskt går?

Visst den sjunger inte lika fint som våra Minarcs gör på jobbet, men en sån kostar ju drygt 10 000kr mer också men den är trevlig som hobbysvets, går fint med P48s.

Priset är tilltalande också.
Förresten tack för feedback även om det är en gammal tråd!
 
  • Gilla
Nobigdeal
  • Laddar…
Köpte precis en ESAB buddy arc 145 för 2200:- på Jula (just för att den hade så bra omdömen på deras sida)
Idag hitta jag den här tråden och blev lite orolig om jag har gjort ett dåligt köp.
Jag har samma situation som TS så jag hoppas jag blir nöjd med min ändå ( Bra tips på kabelbytet)
 
  • Gilla
Nobigdeal
  • Laddar…
Jag tänkte åka imorgon för att göra ett köp av buddy men kanske skulle stanna hemma
 
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Jag tänkte åka imorgon för att göra ett köp av buddy men kanske skulle stanna hemma
Har du råd att lägga pengar på en dyrare så finns en större på Jula. För den lilla pengen denna kostar så funkar det bra. En bra hjälm och bra pinnar sen öva, öva. Fick även tipset att köra på 3fas med omkopplare till enfasuttag så blir strömmen jämnare...
 
Den svetsar.. men klart att man får bättre prestanda med en dyrare maskin.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
F
FreQa FreQa skrev:
Har du råd att lägga pengar på en dyrare så finns en större på Jula. För den lilla pengen denna kostar så funkar det bra. En bra hjälm och bra pinnar sen öva, öva. Fick även tipset att köra på 3fas med omkopplare till enfasuttag så blir strömmen jämnare...
Då kan jag bara tala om att nån ljuger för dig.... det är precis lika ojämnt som innan. Det du får är 1 fas 230V, alltså exakt som i en vanligt vägguttag. Skillnaden är att du får 16A men det kan du mycket väl få i ett vanligt uttag med även om det vanliga är 10A. Det har dock ingen annan effekt än att då kan kräma på mer effekt ur svetsen innan säkringen löser ut.

EDIT: Vem var det som lurade dig?
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Då kan jag bara tala om att nån ljuger för dig.... det är precis lika ojämnt som innan. Det du får är 1 fas 230V, alltså exakt som i en vanligt vägguttag. Skillnaden är att du får 16A men det kan du mycket väl få i ett vanligt uttag med även om det vanliga är 10A. Det har dock ingen annan effekt än att då kan kräma på mer effekt ur svetsen innan säkringen löser ut.

EDIT: Vem var det som lurade dig?
Oj ok. Ja vad kan jag om el... Det var en erfaren svetsare som berättade...
 
F
FreQa FreQa skrev:
Oj ok. Ja vad kan jag om el... Det var en erfaren svetsare som berättade...
Han kunde nog ännu mindre om el än vad du kan. Jag förstår vad han tror att han löser men nej, helt åt skogen fel.

Sen så är det så att en likriktad inverter som du har är begåvad med mer eller mindre kapacitans. Det är det som gör att det finns jämn effekt trots att vi spänningsmatar med AC 50Hz.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Kan finnas ett korn av sanning om jämnare ström. Det är nästan alltid större kabelarea till ett CEE-uttag, vilket ger mindre spänningsfall. Har jag tillgång till CEE så föredrar jag det, men mest för att svetsen gärna skjuter 10 A säkringar när man krämar på.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
F
K kristofo skrev:
Kan finnas ett korn av sanning om jämnare ström. Det är nästan alltid större kabelarea till ett CEE-uttag, vilket ger mindre spänningsfall. Har jag tillgång till CEE så föredrar jag det, men mest för att svetsen gärna skjuter 10 A säkringar när man krämar på.

Som jag skrev så är skillnaden 10 eller 16A. Nu är väl detta en svets utan PFC tror jag men trots det, det har ingen som helst märkbar påverkan på svetsens egenskaper så länge man inte skjuter säkring.
 
Jag har en buddy arc från jula. Dock kanske 12-13 år gammal.
Tycker det är en bra instegsmodell för lite hushållssvetsande .
 
  • Gilla
Nobigdeal och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.