T
Fast du ska väl bara höja upp innertaket?

Du har en hanbjälke nere vid tegelvägen, den som vilar på väggen.den det gamla taket är fast spikat i. sedan en till tvärbalk som syns på bilden.
För att få nya yttertaket att andas, så måste du ha kvar luftningarna, mellan isolering och yttertak, ca 45 mm , hela vägen upp, går köra utan med ekofiber som isolering,.[/QUOTE]

Du ser den lite på bild 3, den det gamla innertaket är fast spikat i.
 
Den bjälke som vilar på den inre tegelmuren är ingen hanbjälke. Den kan du ta bort enligt det resonemang vi fört tidigre.
 
T
J justusandersson skrev:
Den bjälke som vilar på den inre tegelmuren är ingen hanbjälke. Den kan du ta bort enligt det resonemang vi fört tidigre.
Går den över till andra sidan? hela vägen tvärsöver? till nästa vägg? det borde den göra.
 
Ja det gör den och ligger mot båda yttermurarna!

T Takläggare skrev:
Går den över till andra sidan? hela vägen tvärsöver? till nästa vägg? det borde den göra.
 
T
B Byggareinorr skrev:
Ja det gör den och ligger mot båda yttermurarna!
Ja exakt, den har en stor uppgift att hålla ytterväggarna på plats, samt styrkan i takstolen, den du ser över är för att takstolen inte ska knäckas, den undre för drag och tryckpåverkan, snölast osv..
 
bäst man behåller den då!
T Takläggare skrev:
Ja exakt, den har en stor uppgift att hålla ytterväggarna på plats, samt styrkan i takstolen, den du ser över är för att takstolen inte ska knäckas, den undre för drag och tryckpåverkan, snölast osv..
 
Men om man vill höja takhöjden finns det nån lösning?

B Byggareinorr skrev:
bäst man behåller den då!
 
För att en hanbjälke ska fungera ska den vara infäst i båda högbenen i takstolen. Den har två huvudfunktioner. Dels ska den förhindra att taklasterna på högbenen trycker ut ytterväggarna, dels ska den fungera som ett extra upplag för högbenen så att dessa kan få mindre dimensioner.
 
T
B Byggareinorr skrev:
Men om man vill höja takhöjden finns det nån lösning?
Behåll hanbjälkarna synligt, eller så måste du bygga om dom för att behålla dragstyrkan.

Du kan gå upp med nya hanbjälkar till mitten av andra tvärbjälken, att dom möts där, då får du lite ryggåstak känsla samt vinner en bra bit i takhöjd och rymd, alltså från tegelvägg upp till andra hanbjälken, från bägge håll, därefter kapar du bort den nedre hanbjälken.
 
Jag blir inte klok på de där bilderna, tycker det ser ut som att det är både A-stolar och Ramverk blandat. I den första bilden ser jag ingen nedre hanbjälke, sen i den tredje bilden i post #10 tycker jag det verkligen ser ut som en ramverksstol.
 
Nej det finns ingen nedre hanbjälke som är fäst i takstolen, den ligger på inre muren och mot yttre muren.

TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Jag blir inte klok på de där bilderna, tycker det ser ut som att det är både A-stolar och Ramverk blandat. I den första bilden ser jag ingen nedre hanbjälke, sen i den tredje bilden i post #10 tycker jag det verkligen ser ut som en ramverksstol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.