Jag söker med lys och lykta efter väggfästen till mina begangnade vattenradiatorer.

Jag söker fästen till
Enkelradigt kompaktelement Höjd 60 cm (2 element)
Sektionselement (6 element)

Någon i detta avlånga land som har några fästen liggande och skrota?
Eller någon som vet var jag skall söka?
Eller någon som har en bra ide hur jag skall tillverka egna?

Jag har sökt på de lokala återvinningsstationerna utan resultat.


Inga fästen = ingen värme... burrrrrr.
 
Jag har ett antal äldre radiatorer av modell Sektion (går attse igenom. Hittar tyvärr inga fästen till dessa.
 
Wigert skrev:
Hur funkar www.dahl.se eller Rinkaby Rör?
Rinkaby rör har inget på sidan. De svarar inte på frågor som gäller varor som inte finns på hemsidan eller i katalogen. Dahl, har jag för mig endast säljer till företag.
 
Svårlöst helt enkelt! Återkommer när jag talat med min far som har 40 års VVS-erfarenhet. Han brukar lösa dessa knutar. En chansning: www.lundagrossisten.se?
 
Byggigen (http://www.byggigen.se) butikerna brukar ha en del saker som är svåra att hitta annars.

//Anders
 
Försök leta upp ett hyreshus där stambyte pågår, där åker tyvärr ofta fullt funktionella radiatorer med väggfäste, ventiler och hela köret i sopcontainern.

Att försöka hitta väggfäste av den här typen hos någon av de större grossisterna är lönlöst så håll hårt i era ni som har!

/Mario
 
Verkar ju vara lönnlöst att leta efter fästen som passar mina element. :'(

Jag blir nog tvungen att konstruera egna fästen. Torde inte vara något större bekymmer... bara man kommer på hur fästet skall se ut.

Jag har haft sektionselement i fritidshsuet tidigare, men de var fastsatta med najtråd och eltejp. inte riktigt min stil. Jag vill ha ett stabilt, men estetiskt fäste.

Så om någon har en bra idé hur jag skall designa mina egna fästen till mina sektionsradiatorer så tar jag emot med stor tacksamhet.

Jag är inne på en idé där man skruvar i väggen en lång bult, typ franskskruv och istället för mutterskalle på franskskruven så är det maskingängar.
På bulten placerar jag en rörbit som distans för väggavståndet, sedan hänger jag elementet på bulten, (mellan sektionerna) och med en diskret bricka och mutter skruvar jag fast elementet.


Problemet är dock. Jag vet inte om dessa bultar redan är uppfunna eller om jag även måste konstruera dessa?



 
Jag har inte tittat så noga på mina där hemma, men de hänger på ongefär det sättet. En bult och "vingar" som pressar fast radiatorn. Sektionsradiatorer tillverkas ju fortfarande har du tittat på deras fästen.

www.rettig.se
www.stjernradiator.se
 
Lite långt ifrån dig, men Rivners i Skogås utanför Stockholm borde kunna hjälpa. www.rivners.se.

Tiwood

PS Jag har ingenting att göra med företaget! DS
 
Ranchn.

Det finns. Vilken välsorterad järnaffär som helst bör ha det du söker.
 
Tack Immobil och alla er andra.

Jag skall nog göra Clas ett besök idag
 
är det bara väggfästena? har 2 st över hemma (2 element satt med 3 fästen, lite overkill)...

err... har ju fästena i elementen kvar då också ;) heh

tar en titt på dem imorron, bor i sollentuna / stockholm om du vill ha / jag får loss dem...

tjing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.