T
Jag har byggt ett helt nytt hus, huset är slutbesiktigat och färdig.
Huset är mycket snyggt och med mycket bra planlösning och läge i stan.
Dessvärre måste jag flytta till en annan stad, har bott i huset 1 år drygt .

Tog ut 3 st Östersunds mäklare, visst deras arvode 75 tusen, helt ok.(försäljningsvärde ca 6 milj)
Energideklaration visst även på den 3900 kr något som måste göras ändå.
Sedan alla dessa extrakostnader ut över det, gör att jag fundera på hyra ut huset istället.

Först vill mäklarna ha Dolda felförsäkring ,, jag svara huset är helt nytt, det går inte och försäkra bort dolda fel på ett helt nytt hus, pris ca 8700:-
Sedan home styling , jag bor inte i huset nu,(lite möbler finns kvar) första offert var på 24500 kr,+ Möbelhyra 5000 kr varje månad huset inte blir sålt. jag det har jag inte råd med, så fick en lite billigare variant på 5000 kr.
Sedan ska annons i hemnet också har 2600 kr
Sedan en förbesiktning på ca 5000 kr
Till på det bråkar mäklaren att jag ska betala jordabalksbesiktningen ut över det 9000-14000 kr

Jag har sålt 3 st hus i Umeå innan jag nu flyttade till Östersund, där fanns aldrig dessa på tryckningar om alla extra kostnader,doldafel och speciellt inte jordabalksbesiktningen , den är ju köparens kostnad, men på tryckningarna är enorma stora ,så att jag fundera på inte sälja utan ,hyra ut istället.
Dels har jag inte råd med alla dessa extra kostnader, har fått klart huset bara för ett år sedan, alla större kapital är förbrukade i huset, har nu dubbla hyror, dom klarar jag men inte alla dessa extrakostnader. speciellt om huset inte blir sålt, hyr jag ut huset har jag en vinst varje månad på 9 tusen, ex skatt.

Har ni liknande kostnader?
Har ni lika stora på tryckningar om att ta alla extrakostnader? hit tills har mäklaren ringt 2-3 gånger enbart för dessa extrakostnader. att ett hus inte går och sälja utan doldafelförsäkring, förbesiktning, osv.
Jag förstår att Östersund har inte lika stark marknad och köpkraft som Umeå, men ändå,

Mvh/A
 
Marknaden skiljer sig säkert i olika städer, och jag vet inget om Östersund, men jag har svårt att tro att detta stämmer med så höga kostnader. Att mäklarna tjatar beror nog på att de har provision på tjänster och att det möjligen går snabbare att sälja med alla extra åtgärder. Men det är du som säljare som bestämmer, så avgörandet är ditt. De enda nödvändiga extrakostnaderna bör vara Hemnet och energibesiktning.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Om marknaden på en ort är sådan att 95 % av alla hus är förbesiktigade så får man färre möjliga köpare om man inte förbesiktigar för köparna kommer då att tro att det är något lurt med huset, kanske ett fuskbygge. Du kan ju kolla själv på Östersundshus på Hemnet och se om de normalt är besiktigade eller inte, och i så fall vilken sorts.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
T
K klimt skrev:
Marknaden skiljer sig säkert i olika städer, och jag vet inget om Östersund, men jag har svårt att tro att detta stämmer med så höga kostnader. Att mäklarna tjatar beror nog på att de har provision på tjänster och att det möjligen går snabbare att sälja med alla extra åtgärder. Men det är du som säljare som bestämmer, så avgörandet är ditt. De enda nödvändiga extrakostnaderna bör vara Hemnet och energibesiktning.
Man kan önska att det bara var dom kostnaderna, men påtryckningarna är enorma, dom rent påpekar att jag är dum om jag inte tar dom kostnaderna, att huset blir omöjligt eller svår sålt och så vidare.

Dolda fel försäkring fungerar inte på ett nybyggt hus. dels faller det tillbaka på företagen som utfört jobbet första 4 åren, vissa fall 10 år. varav en helt onödig kostnad för mig.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
BirgitS
T Takläggare skrev:
Dolda fel försäkring fungerar inte på ett nybyggt hus. dels faller det tillbaka på företagen som utfört jobbet första 4 åren, vissa fall 10 år. varav en helt onödig kostnad för mig.
Har du kollat upp att de företagen går med på att överlåta garantin på en ny ägare?
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Om marknaden på en ort är sådan att 95 % av alla hus är förbesiktigade så får man färre möjliga köpare om man inte förbesiktigar för köparna kommer då att tro att det är något lurt med huset, kanske ett fuskbygge. Du kan ju kolla själv på Östersundshus på Hemnet och se om de normalt är besiktigade eller inte, och i så fall vilken sorts.
Huset är helt nytt, ingen fastighetskatt från 2020, vilket är husets värde år,huset är uppföljt av kommunens krav på kvalitetsansvarig , en utomstående person som dokumenterat allt, fukt i platta, radon, våtskydd, balkar är enligt konstruktör, osv, det är kraven när man bygger nytt nu.kommunen ställer dessa krav, så fuskbygge går inte med den kollen,
 
T
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat upp att de företagen går med på att överlåta garantin på en ny ägare?
Allt går tillbaka på säljaren, jag får ta det därifrån. allt köparen behöver göra är och ringa tidigare ägare om något är fel.
 
  • Gilla
Rickard_C
  • Laddar…
BirgitS
T Takläggare skrev:
Huset är helt nytt, ingen fastighetskatt från 2020, vilket är husets värde år,huset är uppföljt av kommunens krav på kvalitetsansvarig , en utomstående person som dokumenterat allt, fukt i platta, radon, våtskydd, balkar är enligt konstruktör, osv, det är kraven när man bygger nytt nu.kommunen ställer dessa krav, så fuskbygge går inte med den kollen,
Nåja. nog förekommer det trådar i forumet där folk har köpt nyproduktion eller nästan nyproduktion med en massa fel.
 
  • Gilla
Stingray468 och 3 till
  • Laddar…
T
Gjordes inte energideklaration för slutbeskedet? Även radonmätning måste vara gjord för slutbesked. Eller är det ett interimistiskt besked på huset?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mats-S
thomas33 thomas33 skrev:
Kanske du istället skall kontakta Hemverket och snuva Östersundsmäklarna på pengarna.
[länk] +hus&gclid=EAIaIQobChMI-P-u7LPJ5QIVypIYCh15WAnxEAAYAiAAEgIO1PD_BwE
15000 Kr är deras arvode!
Ska lägga dom på minnet, verkar klart bra och seriösa, dessutom klart lägre arvoden. Såg det här på deras hemsida ang styling:
Tanken med styling är att visa upp bostadens fulla potential och attrahera en så bred målgrupp som möjligt. Våra designers hjälper dig att möblera och inreda rummen helt digitalt utan att en enda möbel behöver flyttas eller bäras in, till en bråkdel av priset.
Smart :thinking:(y)
T Takläggare skrev:
Huset är redan ute, men sist idag ringde han igen om alla extra kostnader, jag har redan tagit på mig lite som att tomten inte var färdig med matjord och sådd./QUOTE]
Men du har väl rätt att säga upp han om han inte kan sälja huset på dina villkor till det priset som du vill ha? Iofs kanske det försenar din försäljning några månader för att avveckla nuvarande mäklare, men inte fan kan han tvinga dig till ett avslut utan din medverkan ...
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
T
R Robert-san01 skrev:
Gjordes inte energideklaration för slutbeskedet? Även radonmätning måste vara gjord för slutbesked. Eller är det ett interimistiskt besked på huset?
Allt är gjort, det var kravet från kommunen , radon blev klar i början av året, den tar 3 månader och mäta(bara vinter månader går och mäta), sedan tid för att få resultat gjorde att huset inte blev klart innan 30 januari som skatteverket följer för taxering.
så allt är klart och slutbesiktat.

Energideklaration utförd, huset har enormt bra värden, för den kalibern och storleken , storlek på fönster.
 
T Takläggare skrev:
Allt är gjort, det var kravet från kommunen , radon blev klar i början av året, den tar 3 månader och mäta(bara vinter månader går och mäta), sedan tid för att få resultat gjorde att huset inte blev klart innan 30 januari som skatteverket följer för taxering.
så allt är klart och slutbesiktat.

Energideklaration utförd, huset har enormt bra värden, för den kalibern och storleken , storlek på fönster.
Då förstår jag inte varför det skulle behövas en ny energideklaration. Den gäller i 10 år.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mats-S
R Robert-san01 skrev:
Då förstår jag inte varför det skulle behövas en ny energideklaration. Den gäller i 10 år.
Känns som att den här mäklaren har en dold agenda ...
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.