Problemet med normala rundningsstål är att de rundar 90 grader (nåja, lite släpp kan det vara 92 kanske)
Handritad skiss som illustrerar rundning och fasning av trä med olika verktyg och tekniker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därför kommer rundning gjord med ett sådant stål inte vara där den skall vara och kommer behöva slipas in.
Kan vara enklare att såga en fas som stöd med bordssågen.
Enkelt ritad skiss som visar teknik för att såga en fas på trä för rundning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske med flera olika vinklar men inte nödvändigt. Kanterna kan sedan bearbetas ytterligare med en putshyvel vilken som helst eller en stöthyvel. Blir väldigt lätt putsning för färdig rundning.
Enklare än det låter :D

Mvh Findus
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
richardtenggren
Ola C Ola C skrev:
Sågning #2 för att få till urtaget är en utmaning då ämnet efter biten är avsågad enbart kommer vila på korta sträckan blå pil i 2.2 bilden. Jag hade en idé om en L-formad temporär hjälpdel som skruvas fast i listens osynliga sida och som gör att ämnet får en kant till att vila på. Jag hade kanske kört flera snitt i denna operation därav flera röda streck i 2.2 bilden.

[bild]
Fräsning 2C kan också vara lite sketchy. Option 1 är att köra det med biten liggande på fräsbordet. Anhåll i brunt, tryck svart pil, frässtål rött. Det här betyder ju att du använder en skarp kant som tryckpunkt och det är väl kanske inte att rekommendera. Dessutom om du missar aningen i att hålla tryck mot anhållet kommer frässtålet gräva på fel sida.
[bild]

Lite mer safe set-up är att bygga ett hjälpanhåll som fästs på fräsbordet, bruna delen i bilden, och styr mot detta, svart pil.
[bild]
Varför inte 2.2 innan 2.1? Eller missar jag något? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför inte 2.2 innan 2.1? Eller missar jag något? :)
Jag såg höga vinklade snittet (2.1) som det trixigaste o ville därför börja med det medan man har alla ämnets glidytor i behåll. 2.2 före 2.1 kan funka men jag ser det trixigt i slutet av snittet på 2.1, skulle kanske dock till viss del avhjälpas med en featherboard.
 
L lpehr skrev:
Tack Ola för dina tips. Känns helt rätt. Börjar se ljuset i tunneln.....

En fundering till...
Stålet för avrundningen av ytterrundningen. Tänker mig att ämnet ligger med ovansidan mot fräsbordet och att avrundningen då kräver ett stål som så att säga är uppochner mot traditionella frässtål som används vid frihandsfräsning. Har letat på nätet men inte hittat något lämpligt ännu.
Finns denna typ av frässtål tro?
// Lars
Det är rätt riskfyllt att köra radien under stålet, missar du det minsta i trycket mot bordet är det ruinerat.

När du är färdig med hjälpanhållet i min sista bild på förra sidan kan det enkelt moddas till radiefräsningsstöd. Eller gör som findus skrev, det går rätt snabbt att handjaga fram ytterradier.

Hjälpanhåll för fräsning av ytterradier monterat på arbetsstycke med ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter vettigt. Får bli handjagning.
 
Microkatten
Jag förstår inte varför ämnet skall ligga ner när det avrundningsfräses? Ställ det upp och fräs innan man klyver längs C. Då har man rejält stöd mot fräsbordet från den bit som sedan sågas bort, och en liten men rät yta mot anhållet. ”Ogee-klockan”s bredd är bara ett par cm längst ner, och med ett par featherboards borde det inte vara problem att hålla ämnet på plats.
 
Då var det det här med 90 grader i avrundningsstålet, ställer inte det till det med "microkattens" förslag?
 
Microkatten
Genom att ställa djupet korrekt så kan stålet starta parallellt med bordet. Avrundningskurvan fortsätter sedan uppåt, och genom att anpassa anhållets avstånd till stålet så att du inte nyttjar hela stålets 90-profil uppåt så kan du avsluta med rätt vinkel (mindre än 90 grader) uppåt. Du behöver ”bara” hitta ett lagom stort avrundningsstål. ;) Skulle det inte bli perfekt kan du alltid snabbt sandpappra till det sista lilla.

Hoppas det var begripligt utan bild...? :thinking:
 
Ibland är det lättare att anpassa slutresultatet efter verktyg och verklighet än tvärtom.
Det är inte menat att vara en dryg kommentar, utan helt enkelt hur jag själv gör. Jag har ofta en tydlig bild av vad jag vill ha, men tillgången på verktyg, kunskaper men framförallt orken att testa mig fram till rätt resultat tryter.

Då kompromissar jag någon grad här och där. Får inte riktigt till avrundningen. Tar lite genvägar för att det blir för tidskrävande att göra större volymer mm, men det blir bra ändå.

Med andra ord. Kör lite testbitar och testa dig fram till det som blir tillräckligt enkelt att genomföra och samtidigt ger dig något du blir nöjd med.
 
Microkatten, Bart....

så rätt så rätt:)

Jag kommer att testa de olika förslagen. Många kloka synpunkter.

Skall försöka ge återkoppling till forumet även om det dröjer ett tag. Har lite att pyssla med innan det är dags för fräsjobbet.

Vardagsrum under renovering med en oputsad spis, trumset och stege mot en vägg klädd med träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för allas engagemang:ok::strong::cool: // Lars
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.