Hej!

Jag skall snart ansöka om bygglov för ett taklyft på mitt hus.

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av eller vet ungefär hur lång tid det tar i Stockholms kommun.

Är lite orolig för lång väntetid. Fick reda på i förra veckan att behandlingen av min ansökan att friköpa tomten kommer att ta cirka ett år. :(

/Jonas
 
Vi håller på att lyfter vårt hus - eller vi gjorde det i somras. Nu totalrenoverar vi hela huset samt inreder övre våningen. Se vår web för mer info och bilder.

Med alla papper i ordning (har du kollat OM påbyggnaden funkar med detaljplanen).

Vi lämnade in bygglovsansökan 2003-02-19 och fick beviljat bygglov 2003-03-07 (jisses vad bra att ha en väldokumenterad web...).

Kom ihåg att tjänstemännen har lite mer att göra nu - när Billströms alla nybyggen skall forceras - samt att det börjar närma sej sommar (många villabyggare kastar in bygglov samt semesterar kan ställa till det...).

Vi skickade in:
Bygglovsansökan.
Alla grannars medgivande (huset står 60 cm för nära grannen när det blir över 5 meter högt... eller nåt sånt).
Foton på gannhusen (ombyggnad bör passa in i området).
Foton på vår pappmodell.
Bygganmälan.
Konstruktionsritning och beräkningar på den påförda lasten en ny våning ger.
Planritningar.

Stalltips:
Ring stadsbyggnadskontoret och be att få tala med en handläggare och diskutera ditt ärende. Då har du fått ett föstasnack som jag tyckte var ovärderligt. De har ofantligt mycket kunskap och var synnerligen hjälpsamma.

 
Handläggningstiden varierar under året.

I maj när det är varmt och skönt ute kommer ALLA nollåttor på att dom skall bygga ut altanen och farstun och då är det kaos på bygglovsavdelningen. Tidigt på våren är belastningen och handläggningstiden en helt annan. Sätt fart NU!
 
Hej!

Jag har inte kollat om påbyggnaden funkar med detaljplanen. Jag förutsätter det eftersom flera andra grannar i området byggt på samma sätt som jag tänkt mig, och dessutom med samma byggfirma.

Tack för tipset om att ringa handläggaren...

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.