Lyckades spilla Osmo Top Oil, denna förnämliga produkt, på några av de nya köksluckorna samt på kylskåpet.

Lyckades däremot inte upptäcka detta förrän det torkat. Samt antagit en gulaktig ton som gör att det ser ut som fett som runnit. :sick: Och nu är det omöjligt att få bort.

Hur får jag dän detta utan att underlaget följer med eller lacken skadas?
 
Vad är köksluckorna i för material och vad för ytbehandling på dem?

Spontant tror jag det är kört tyvärr. Det är nog slipa bort allt på hela luckan och lacka om dem som gäller. Jag tror inte det går att lösa härdad Osmo med något lösningsmedel, och går det med t.ex. aceton så är väl risken överhängande att det också löser köksluckans originalbehandling. Men du kan ju alltid prova om du ändå tänkt slipa och lacka om luckan.
 
Det var ju just det jag ville undvika eftersom de är nya...
 
Det kan gå med rakblad på kylskåpet men luckorna är det bara att slipa är jag rädd...
 
Prova med flytande margarin.
Fett löser fett har du hårdlackade ytor så kan det gå lägg på lite och låt verka en stund gnugga sedan med papper eller trasa möjligt att man får upprepa behandlingen.

Brukar tvätta händerna med den metoden när de har blivit riktigt inoljade och skitiga.

Har nyss rengjort en frysskåpsdörr på det viset när rödspriten inte lösta problemet.
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…

Bästa svaret

Oljan är troligen oxidativt härdande, vilket gör att den inte kan lösas upp med lösningsmedel. Däremot kan man kanske få den att ta upp lite lösningsmedel, exempelvis terpentin. Då kan den bli gummiartad och man kanske kan skrapa bort den. Mycket spekulationer som ni hör, men teoritiskt undebyggda sådana. Fungerar det inte kan man ta till lut. Det biter på härdade oljor, men oftast inte på fabrikslackade ytor, eftersom de i regel är härdade så att de får tvärbindningar (så härdar saker) med annan kemi än oljorna. Lut biter bäst på esterbindningar och syrebryggor. Det bryter även ned ligninet i trä, så där kommer isf lut att förstöra ytan så att den ser hemsk ut. det gäller även om luten tränger igenom klarlacken, om sådan finns, och på så sätt kommer åt trät.

Testa på en dold yta, som man brukar säga.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.