Hej,

Har försökt sammanfatta relevant bakgrundsinfo, blev ändå lite långt. Nåväl:

Har ett litet problem i sluttampen av asbeststädning efter att håltagare sågade genom dolda asbestgolvplattor i vårt källargolv vid stambyte. Saneringsfirma har tagit väck golvplattor o städat i rummet där asbestplattorna fanns. Jag har städat angränsade rum som inte var igentejpade medans sågningen utfördes.

Jag har våtttorkat alla ytor, golv, väggar o tak, ovanpå rör mm. Det knixiga är att betongen är så skrovlig där nya stammen ligger. Jag kan liksom inte rengöra där ordentligt utan att dammsuga, o att hyra en H-klassad dammsugare känns inte rimligt prismässigt. Troligen är där inget asbest, sågningen gjordes med vatten, men kanske van vara lite o jag vill göra vad jag kan inom rimlighetens gränser.

Pratade med saneraren som tipsade mig om att tryckluftspruta på primer på betongen. Dammet fastnar då i färgen och jag kan spackla över. Spruta var att föredra framför pensel då man kommer åt överallt sa killen på firman.
Nu läste jag infon om en primer o där står det att den kan vara dödlig om den kommer ner i luftvägarna. Känns tveksamt att tryckluftspruta den då, eller är det ok med en Sundströms halvmask o filter? Har aldrig sprutat färg innan så tips vore gott.
 
Staffans2000
Det ända tips jag kan ge, är att du redan gjort mer än tillräckligt.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
För att förtydliga, min egentliga fråga handlar om huruvida det är ok att tryckluftspruta farlig färg eller om den bör målas på. Inser att inlägget kanske mest ser ut att handla om asbest, ville bara ha med bakgrundsinfon om varför jag är inne på att tryckluftsspruta den, för att komma åt alla eventuella asbestfibrer. Men kanske funkar lika bra med borste? Vill i möjligaste mån undvika att eventuella fibrer flyger upp vid målningen. Har aldrig målat primer innan, aldrig målat med tryckluft o aldrig med borste...
 
Primer i Blomspruta ? överarbeta inte nu.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Primer i Blomspruta ? överarbeta inte nu.
Jag antar att du menar att jag kan använda pensel istället? Det är ganska så skrovligt men bör nog gå det med.
 
Nej, spruta ut primer med blomspruta om det inte är stora ytor.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, spruta ut primer med blomspruta om det inte är stora ytor.
Ok toppen. Om det är så att du är ironisk så får du vara tydligare, som jag skrev så har jag aldrig primat betong innan. :) typ en 40 kronors blomspruta som man pumpar upp tryck i? https://www.jemfix.se/tryckspruta-green-it-1-l/2192/9038103/
 
Om man nu är rädd för asbestfibrer ska sprida sig i luften så kanske väl lite tokigt att blåsa med tryckluft.

Vet inte vad du hittat för giftig grundfärg. Det borde väl finns giftfri, men att få in den i lungorna är säkert inte hälsosamt heller...

Edit, läste inte tråden ordentligt...
 
blackarrow blackarrow skrev:
Om man nu är rädd för asbestfibrer ska sprida sig i luften så kanske väl lite tokigt att blåsa med tryckluft.

Vet inte vad du hittat för giftig grundfärg. Det borde väl finns giftfri, men att få in den i lungorna är säkert inte hälsosamt heller...

Edit, läste inte tråden ordentligt...
Lugnt. :) hittade en giftfri färg. Funderar på det också, att tryckluften borde riskera att fibrerna blåser iväg. Det kanske är skillnad på en riktig färgspruta, jag är helt oinsatt, men får den ut färgen på nåt sätt som skapar mindre blås så att säga?
 
S Sigward skrev:
Lugnt. :) hittade en giftfri färg. Funderar på det också, att tryckluften borde riskera att fibrerna blåser iväg. Det kanske är skillnad på en riktig färgspruta, jag är helt oinsatt, men får den ut färgen på nåt sätt som skapar mindre blås så att säga?
Det nästan omöjligt att spruta vattenspädbar förg med traditionell tryckluftsdriven färgspruta, typ sån man köper på Jula. (Med rätt knep och en bra färg av rätt typ så går det, för mindre ytor).

Men det finns andra sprutor avsedda för att måla väggar, tak och sånt. Finns en bra tråd om dessa här på forumet, men priset springer iväg...
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
S Sigward skrev:
Ok toppen. Om det är så att du är ironisk så får du vara tydligare, som jag skrev så har jag aldrig primat betong innan. :) typ en 40 kronors blomspruta som man pumpar upp tryck i? [länk]
Helt vanlig blomspruta funkar kanon
 
M
Jag har precis sanerat huset efter en liknande rivning, hyrde en Pullman S13 Stoftavskiljare (dvs en dammsugare fast annan teknisk lösning än en vanlig) med HEPA 13 filter hos Ramirent. Denna är godkänd för att dammsuga asbest för yrkesmässigt bruk, kostade 1300 spänn för en helg inklusive extra avgift för asbestsanering av själva maskinen sen. Det tycker jag nog låter som ett bättre alternativ i ditt fall.
 
Otroligt livsfarligt att göra en aerosol av en primer!! Läs säkerhetsdstabladet! Nu finns de bra många olika primers där vissa ger kemisk lunginflammation / frätande ifall de kommer ner i luftvägarna. Följ säkerhetsföreskriftelserna som ges av tillverkaren

Rolla en primer är ett bra alternativ. Men jag håller med föregående. Våttorka och släng mopphuvudet sen. Använd inte det i andra rum
 
Staffans2000
K Knight skrev:
Otroligt livsfarligt att göra en aerosol av en primer!!
Är det inte lite att ta i?
Sätt ut dina barn mitt på en motorväg med hink och spade. Livsfarligt.
Klä ut dig till älg, under älgjakten. Livsfarligt.
Hoppa ut från ett flygplan utan fallskärm. Livsfarligt.

Andas in lite grundfärg. OTROLIGT livsfarligt.

Som sagts TS. Du har gjort mer än väl redan nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.