Vår diskmaskin (IKEA, egentligen electrolux) från ~2011 börjar jobba emot mig.
Nu står den och försöker tömma vatten när den är klar (eller innan den ska skölja, oklart) och slutar inte. Inte ens när jag öppnar luckan utan jag måste bryta strömmen på den.
Efter att ha öppnat frontluckan i botten ser jag att tråget är fyllt med vatten. Provkörde ett spolprogram och ser då att den inringade slangen i bilden droppar sakta när programmet körs. Går det byta bara den lilla stumpen eller måste jag byta hela den vita mojängen till vänster? Ser nästan ut som dom sitter ihop.

Lyckades inte hitta nån reservdel som verkar stämma överens med någon av dom..
 
  • Insida av diskmaskin med synligt vatten i botten, inringad slang som droppar och delar av maskinens mekanik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Byt brunnen.
De vita möjängen till vänster
 
optimum
En diskmaskin som börjar läcka så finns det snart andra delar som kommer ge upp.
Dessutom en budgetmaskin från IKEA.
Jag hade slängt ut den och skaffat en ny

Snart Black friday och massor med REA
Stäng av el och vatten och handdiska fram till 29:e november eller köp ny nu.
 
A
Guzzi Guzzi skrev:
Och du är säker på att läckaget kommer därifrån? Jag råkade ut för att brunnen inte tätade upp mot botten i maskinen. Du kan läsa om det i den här tråden. Båda maskinerna funkar fortfarande bra.

[länk]
Man byter brunnen i detta fall oxå
 
electroluxaren skrev:
Man byter brunnen i detta fall oxå
Nja, det slapp jag.
 
Tack för svaren, ska köra ett program ikväll igen och se om det är så att den läcker längre upp, det är mycket möjligt då det var trångt och svårt att se.

Om jag behöver byta brunnen, var hittar jag den som reservdel och är det värt det på en så gammal maskin?
 
Uppdatering: Efter att ha kört en omgång igår kväll blev det uppenbart att det var hål i slangen som jag bifogade tidigare. Det börja flöda på rätt bra och till slut stängde den av sig med fel kod översvämning..

Eftersom den är 8 år gammal och har flera andra krämpor redan tar jag beslutet att pensionera den och köpa en ny..

Tack för tipsen alla!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
R Rikard.s skrev:
Uppdatering: Efter att ha kört en omgång igår kväll blev det uppenbart att det var hål i slangen som jag bifogade tidigare. Det börja flöda på rätt bra och till slut stängde den av sig med fel kod översvämning..

Eftersom den är 8 år gammal och har flera andra krämpor redan tar jag beslutet att pensionera den och köpa en ny..

Tack för tipsen alla!
Klokt beslut för vattenskador är inget kul.
Gjorde motsvarande för 1 år sedan.
Vår började läcka vatten och hamnade på återvinningen och en ny köptes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.