Hej,

Har fått idag DesignTaks classic box 2500mm entretak,...och jag har redan stött på problem.

Hur ansluter jag entretaks avrinnings-utlopp mot den befintliga avloppsröret som jag har redan i väggen ?
Tips & tricks ? (jag har huvudvärk nu!)

bifogar lite bilder

Någon annan som har stött på den här korkade lösningen och lyckats fixa det ?
sista bilden är exempel på hur jag vill ha det.
Hjälp!
 
  • Handritad skiss av entretak med avrinning och märkt tak box, dörr, och trappor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt entretak DesignTaks classic 2500mm med synliga delar och skyddsplast, problem med avrinningsutlopp syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av ett svart entretak med synligt avrinningsutlopp mot en otydlig inomhusbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som installerar ett svart entretak från DesignTak på en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett entretaks avrinningsutlopp med texten "BOX" mot suddig bakgrund med parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern husfasad med ett nyinstallerat entretak över en svart ytterdörr, taket har avrinningsutlopp på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?

Ingen som har några förslag eller ännu bättre, någon som har haft motsvarande problem och löst det?
 
Ansluta dagvatten till avloppet ? Får du göra det eller har du enskilt avlopp eller rör för att få bort det. En del kommuner godkänner inte dagvatten till sin anläggning, enskilt avlopp, då blir det döden för infiltrationen, egna rör för dagvatten är det bästa
 
J jonaserik skrev:
Ansluta dagvatten till avloppet ? Får du göra det eller har du enskilt avlopp eller rör för att få bort det. En del kommuner godkänner inte dagvatten till sin anläggning, enskilt avlopp, då blir det döden för infiltrationen, egna rör för dagvatten är det bästa
J jonaserik skrev:
Ansluta dagvatten till avloppet ? Får du göra det eller har du enskilt avlopp eller rör för att få bort det. En del kommuner godkänner inte dagvatten till sin anläggning, enskilt avlopp, då blir det döden för infiltrationen, egna rör för dagvatten är det bästa
Eftersom det rör sig om 2.5m takyta så har jag inte äns tänkt på det och jag bryr mig inte. Det är väldränerat runt hela huset och när man sätter plattor så får det gärna rinna på plattor.


Återigen, ingen som kan hjälpa mig lösa problemet med avrinningsutgången på boxen?
 
  • Gilla
lassebrun
  • Laddar…
Problemet är väl att hålet i taket är på ”fel sida”
Förövrigt ett snyggt tak, men borde gått ned dolt i muren och mynnat ut på marken.
Som jag förstår det så är det på vänster sida om murväggen hålet mynnar. Går inte att lösa snyggt på något vis med nått utanpåliggande rostfritt rör?. På högra sidan kunde det bara runnit ner på marken.
 
GoC GoC skrev:
Problemet är väl att hålet i taket är på ”fel sida”
Förövrigt ett snyggt tak, men borde gått ned dolt i muren och mynnat ut på marken.
Som jag förstår det så är det på vänster sida om murväggen hålet mynnar. Går inte att lösa snyggt på något vis med nått utanpåliggande rostfritt rör?. På högra sidan kunde det bara runnit ner på marken.
Precis, på vänster sida om murväggen som hålet mynnar, stämmer bra det. Man hade kunnat lösa det med rostfritt rör eller motsvarande men jag vill inte ha det utanpåliggande. Det finns redan ett befintligt rör i väggen som jag vill utnyttja!
 
Då måste du ju fixa, den decimeters förskjutning som krävs, inne i taket mellan yttertak och innertak.
Verkar ju vara några decimeter i höjd som det går att få till en lösning på.
Två 45 grader 40mm PP böjar och en rörbit.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...or/vinkelkoppling-med-gummitatning-2000018594
Men du behöver välj ta ner taket för att komma åt och få till det och kunna såga hål som sedan döljs av muren. Men det borde gå att fixa med MS-polymer lim och lite klurighet att leda ner ett rör till det i muren.https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...or/vinkelkoppling-med-gummitatning-2000018594
 
GoC GoC skrev:
Då måste du ju fixa, den decimeters förskjutning som krävs, inne i taket mellan yttertak och innertak.
Verkar ju vara några decimeter i höjd som det går att få till en lösning på.
Två 45 grader 40mm PP böjar och en rörbit.
[länk]
Men du behöver välj ta ner taket för att komma åt och få till det och kunna såga hål som sedan döljs av muren. Men det borde gå att fixa med MS-polymer lim och lite klurighet att leda ner ett rör till det i muren.
Jag har nyligen inhandlat 2st 87graders 50mm rör men problemet är när man täcker över avrinningsutgången på boxen med röret, så kommer halva diametern av röret vara utan boxen....eftersom hålet är "halvmåne" formad på takboxen.

Jag börjar bli sjukt frustrerad över detta!
 
  • Grå 50mm PVC-rör med 87 graders böj ligger bredvid en öppen anteckningsbok och en blå kulspetspenna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår rätt så finns det plats men att problemet är att ansluta mot det halva stupröret? I så fall kan du väl be plåtslagaren göra en anslutning alt kolla om leverantören av taket har färdiga anslutningar.
 
tttomten TomasJor skrev:
Om jag förstår rätt så finns det plats men att problemet är att ansluta mot det halva stupröret? I så fall kan du väl be plåtslagaren göra en anslutning alt kolla om leverantören av taket har färdiga anslutningar.

Har pratat med leverantören och de har ingen lösning på detta och de har inget motsvarande som tillbehör. Jag har pratat med en plåtis och han vill gärna ha en "ritning" på lösningen så kommer han se vad han kan göra. Grejen är att jag har hjärnsläpp här och vet inte det bästa lösningen till detta :(
 
GoC GoC skrev:
Montera en tratt i änden på röret
[länk]
Men du får använda 40mm PP rör
Bra förslag! Jag har tittat lite på dimensioner på tratten, och den verkar vara 165mm lång. Detta kommer synas på utsidan, visst man skulle kunna dölja allt detta med en plåtlist men hur fint kommer det se ut med 165mm långt plåtlist?
 
P Patrik1968 skrev:
Har pratat med leverantören och de har ingen lösning på detta och de har inget motsvarande som tillbehör. Jag har pratat med en plåtis och han vill gärna ha en "ritning" på lösningen så kommer han se vad han kan göra. Grejen är att jag har hjärnsläpp här och vet inte det bästa lösningen till detta :(
Alltså en plåtis som vill ha en ritning på detta, va?? Det här borde han kunna fixa på ett till två korta besök.
Vill han ha något innan besök för att han ska kunna gissa vilket material han ev kan behöva så skicka din första post.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.