Hemmakatten
Har sett många gånger när vi letat hus att det står "totalyta" istället för boarea. Boarean har iofs varit separat angiven vid nåt ställe i beskrivningen. Skönt att detta ofog nu är förbjudet.

Men nu är det än viktigare för fastighetsägaren/säljaren att redovisa rätt boarea i fastighetsdeklarationen eftersom mäklaren alltid måste ta boarea-uppgifterna därifrån. Ett antal (många?) ägare struntar i att anmäla nya boarea, efter t.ex. tillbyggnad, för att slippa höjt taxeringsvärde.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Men "domen" talar väl inte om var uppgiften skall komma ifrån? Finns väl inget som hindrar att jag anger 40 kvm boyta till skatteverket, men mäter upp en korrekt boarea på 200 kvm till objektbeskrivningen? problemet i det här fallet verkar ju vara att mäklaren har angivit en total area i rubriken, som sedan per automatik används för att ange ett kvmpris på hemnet.
 
  • Gilla
alothman
  • Laddar…
Ganska vanligt att man försöker trolla bort begreppen med olika ord med snarlik, men olika innebörd. Boarea, bruksarea, totalarea osv.
 
T
Uppenbart att inte mäklaren försöker ligga så nära gråzonen som möjligt, men när man leker med elden!
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Uppenbart fel.
När jag sett totalarea tidigare har jag sett "100kvm boarea + 100 biarea = 200 totalarea" - men då med 100 kvm i annonsen och tydligt angett att 100 är källare. Och det tycker jag är ett ok sett att skriva - men inte om du anger fel i produktbeskrivningen.
 
Hemmakatten
De mäklare vi haft kontakt med säger att de alltid tar boarea från Skatteverket. Vore rimligt att mäklarförbunden anser/tvingar mäklarna att göra det för att undvika skadeståndsprocesser från köparna.
 
Fairlane
Kvadratmeterpris är väl ändå ett rätt värdelöst mått om man vill jämföra pris på två villor.

100 kvm boyta och lika mycket biyta är ju rimligen klart dyrare än 100 kvm boyta och 0 kvm biyta, vilket kommer påverka kvadratmeterpriset.
 
  • Gilla
Byggt88 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Känns som ett minimalt problem. Ingen köper väl en bostad baserat på en missförstådd siffra från Hemnet? Dessutom kan tydligen folk bli så irriterade på en lägenhetsannons med fel siffra att de anmäler till fastighetsmäklarinspektionen.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
De mäklare vi haft kontakt med säger att de alltid tar boarea från Skatteverket. Vore rimligt att mäklarförbunden anser/tvingar mäklarna att göra det för att undvika skadeståndsprocesser från köparna.
Skatteverkets uppgifter kan ju allt som oftast skilja mycket från verkligheten. Särskilt i gamla hus där man har byggt ut eller inrett övervåningen och 'glömt' att anmäla det.

Varför inte tvinga mäklaren att mäta upp det objekt som säljs så man får en korrekt siffra? Så lång tid tar det inte att mäta upp en normal villa eller lägenhet att det inte skulle rymmas i mäklarens arvode.
 
Jag råkade ut för en mäklare som satte ut en tvåa som trea då den kunde byggas om till trea.. haha, fan vad arg jag var åkt dit i onödan. Den gick dessutom inte att konvertera på ett vettigt sätt
 
  • Gilla
Vera11 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Varför inte tvinga mäklaren att mäta upp det objekt som säljs så man får en korrekt siffra? Så lång tid tar det inte att mäta upp en normal villa eller lägenhet att det inte skulle rymmas i mäklarens arvode.
Mäklarna vill ju inte bli ansvariga för det utan bara vidareförmedla säljarens uppgifter. Det är inte heller trivialt att mäta upp alla hus, det tog mig minst en timme att mäta upp och beräkna boytan på vår inredningsbara vind med takkupa och schakt som kom upp ur golvet längs väggarna. Vet inte heller om det blev korrekt eftersom det gick inbyggda rör i en bit av golv-vägg-vinkeln, ska ytan ovanpå den inbyggnaden räknas som boyta eller biyta eller inte alls, det är ju inte golvyta men yta som gick att använda för möblering och jag kunde inte hitta någon info om det på nätet.
 
C
useless useless skrev:
Varför inte tvinga mäklaren att mäta upp det objekt som säljs så man får en korrekt siffra?
För lägenheter är det exakt så mäklarna brukar göra. Mäter upp ytan som en del av uppdraget alltså.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte heller trivialt att mäta upp alla hus,
Med ett arvode på flera tiotusen borde det rymmas att lägga ner några timmar på att undersöka det man förväntas sälja.
 
BirgitS
C cpalm skrev:
För lägenheter är det exakt så mäklarna brukar göra. Mäter upp ytan som en del av uppdraget alltså.
Det jag har sett är att de brukar skriva att boytan är enligt uppgift från föreningen, i alla fall i Stockholmsområdet, samt om det är viktigt ska ev. köpare mäta själva.

useless useless skrev:
Med ett arvode på flera tiotusen borde det rymmas att lägga ner några timmar på att undersöka det man förväntas sälja.
Mäklarna gjorde ju mer förr men allt eftersom mäklare har fällts i nämnden så har de blivit allt mer försiktiga och vidarebefordrar nu bara säljarens uppgifter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.