13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är medveten om hur Arn funkar, men för att bestämt kunna säga att gängse pris är rekpris måste det ju finnas några fall där det tolkats så, annars är det lika mycket tolkning som det jag gör.

Egentligen så är det enda jag vill ha sagt är att kommunicera med kunden innan så blir det mindre bråk, priset är en stor risk att det kan bli bråk om, berättar man innan så slipper man förhoppningsvis det bråket.
Jag vill snarare vända på argumentationen och fråga varför priset inte är att anse som gängse pris eller varför det skulle vara oskäligt.
Det lämnade priset för yale doorman är det absolut vanligaste priset i branschen.
Vad parterna kommit överens om på vid kontakt mellan varandra kan jag inte diskutera då jag inte var en av parterna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du får gärna lägga ut namnet på firman för en sådan firma tycker jag att man ska stödja på alla möjliga sätt och göra reklam för.
D dilemma skrev:
Med risk för att upprepa andras erfarenheter tidigare i tråden.
Jag köpte Yale på Hornbach, ringde/mailade runt till x antal låsfirmor ang montering. OM jag ens fick svar så var det klassiska ”nä vi monterar bara lås vi själva säljer jadada alt 4-5000 för montering”
Men så fick jag svar en lokal låsfirma i Älvsjö - ”klart vi fixar, lite mkt att göra nu men vi kan nog klämma in det, ok om vi ringer lite i förväg? Helst vill vi ju sälja låset med då vi har paketpris så är det ok att vi tar lite extra för monteringen eftersom du köpt det själv?”
Landade på 1800:- innan rot om jag minns rätt, som bonus gick han också igenom hur jag installerade Verisure och ställde in allt.
Nästa gång jag behöver hjälp m låsen så vet iaf jag vem jag ringer
Skitbra. Tills låset går sönder.
Då får du betala för
- att låset demonteras
- betala för en tillfällig låslösning
- åka tillbaka eller skicka tillbaka det trasiga låset själv.
- sen betala för återmonteringen av det garantireparerade/bytta låset.

Eller tror du någon kommer göra det gratis åt dig?
Hade du köpt låset av låsfirman, så hade de hållt i garantiärendet åt dig. Därför blir det aningen dyrare.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det är ju återigen här kommunikation kommer in i bilden.
Informera kunden att man inte kan hålla samma låga pris som exempelvis Bauhaus.
Man kan erbjuda sig att köpa på Bauhaus (givetvis på betald tid och med andra villkor för garanti).
Erbjud att låta kunden köpa in själv.
Osv.
Låt kunden ta ställning vad arbetet är värt innan man utför det.

Om man nu inte vill dölja priset, varför då inte vara öppen med det?

Gällande vad som är gängse pris har jag ännu inte fått någon mer konkret information än att ni påstått att det är som ni tycker. Jag påstår att det inte är uppenbart och vill ha en källa på att så är fallet.

Hur långt sträcker sig hantverkarens undersökningsplikt gällande konkurrenternas prislistor tycker du?


Om man vill veta priset, varför inte fråga?

Ja, du har skrivit det några gånger nu.
Tills det är prövat av mer kunnigt folk så får vi leva i ovisshet.

Under tiden kan vi prata med de vi funderar på anlita för att bilda oss en uppfattning om vi ska ingå något avtal eller om det blir någon annan som får äran.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, vi vill att hantverkaren berättar om sina avvikande priser innan arbetet påbörjas.

Vi vill inte ha överraskningar när fakturan kommer...
Avvikande? Jämför du fortfarande med hyllpris på bauhaus?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är tydlig med att jag gör en tolkning och försöker resonera hur jag gör min tolkning.

Tycker mig ännu inte sett något annat än bensäkra svar från de som hävdar motsatsen, dessa utan någon som helst uppbackning.
Tolkningar, uppbackning, resonemang osv kan nog placeras i det teoretiska hörnet, så att säga.
Du får tänka på att hantverkarligan som surrar här på BH är praktiker.
 
Verkar vara som en evig debatt på att någon har hittat ett pris som är lägre hos någon. Skulle jag som låsmonterare köpa lås på Bauhaus som är billigast inköpspris så hade jag lagt på marginal på 3195:- med ca 1000:- för att täcka frakter reklamation m.m. Kunden kanske inte vill ha den färgen när det väl kommer. Eller kund inte betalar sin räkning i tid eller alls. (Tyvärr inte ovanligt)
Då blir ju priset 4195:- Har jag lurat kunden då med? Som sagt hade jag haft möjlighet att beställa 10.000 lås i containrar hade jag förmodligen kunnat hålla lägre pris än Bauhaus med marginal. Hade Bauhaus behövt upplysa sina kunder om att de kan köpa det billigare hos mig då? kan ju hända att jag tillomed får marknadsbidrag som jag inte lägger på marknadsföring utan sänker låsen mer i pris.
Men om jag köper genom den grossist som är störst på dessa lås i Sverige idag så ligger faktiskt priset över mot man får ge på de stora kedjorna som gör massinköp. Har som sagt försökt pruta ner låset men möts bara av kalla handen. Då blir ju låset närmare 5000:-

Köper ju trots allt bara 4 av dessa lås i månaden.
Hur ska man som liten hantverkare kunna överleva när man inte möts rättvist av tillverkarna som ger olika förutsättningar
 
Redigerat:
  • Gilla
Sjöolsa och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
lärjungen lärjungen skrev:
Fast det fallet går ju inte att jämföra riktigt med TS fall. Användaren "dilemma" som skrev inlägget hade ju som jag förstår det påtalat för firman att han redan har ett lås, eller skall fixa ett lås och vill få det monterat. TS beställde ju en pakettjänst. Lås plus montage från samma firma, punkt slut. Hade TS redan i början sagt att han vill fixa låset själv hade ju låssmeden agerat annorlunda. Antingen som firman i Älvsjö, eller helt enkelt sagt "hitta en annan låssmed".
Visst är det så, men jag uppskattar ändå en firma som har en sådan inställning.

Man behöver på intet sätt vara billigast, jag gillar att man är flexibel och tydlig.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
X Xaktly skrev:
Eller tror du någon kommer göra det gratis åt dig?
Nej det tror jag inte. Varför skulle jag tro något så dumt?
Ibland går saker sönder och då får man betala extra om man valt detta upplägg. De gånger det inte går sönder (vilket förhoppningsvis är flertalet) så spar man en slant. Jag jämför det med en försäkring. Många tar en försäkring på all elektronik de köper och när något går sönder så anser de det bevisat att det var smart. Totalt går man nog dock back på det.
 
sunnis
X Xaktly skrev:
Skitbra. Tills låset går sönder.
Då får du betala för
- att låset demonteras
- betala för en tillfällig låslösning
- åka tillbaka eller skicka tillbaka det trasiga låset själv.
- sen betala för återmonteringen av det garantireparerade/bytta låset.

Eller tror du någon kommer göra det gratis åt dig?
Hade du köpt låset av låsfirman, så hade de hållt i garantiärendet åt dig. Därför blir det aningen dyrare.
Vad är skillnaden mellan att reklamera låset via grossist eller annat inköpsställen? Båda funkar i stil med att man gör ett RMA ärende via mailen...

Nej, går låset sönder så kommer låssmeden att debitera all tid all hantering tar för ärendet oavsett om låset kommer från A eller B eller egenköpt av kund.

Många här som hittar på "garantivillkor". Garanti i det här fallet är "runt-hörnet" i typ 1vecka sen är det full debitering oavsett var låset kommer ifrån.

N NTD skrev:
I det här fallet är det ju inte frågan om något utnyttjande.

Ja, kunden får betala mer än på Bauhaus av skäl som folk insatta i branschen tålmodigt har förklarat ett flertal gånger.

Nej, det är inte oskäligt.

Om vi nu leker med tanken att låssmeden inte åker omkring och särköper produkter till vissa pricerunnersurfande kunder på sin fritid utan faktiskt vill ha betalt för drivmedel och arbetstid,
Hur vet vi att det i slutändan blir billigare för kunden?

Givetvis handlar det om kommunikation, i det här fallet har det ju ingåtts ett avtal utan vare sig fråga eller prisinformation.
Har svårt att se att låssmeden i det här fallet har något intresse att dölja priset.
Att nämnda branscher måste åka runt för att handla material säger väl i förvisso allt. I andra branscher så beställer man allt material ut till kund innan arbetet påbörjas.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Vad är skillnaden mellan att reklamera låset via grossist eller annat inköpsställen? Båda funkar i stil med att man gör ett RMA ärende via mailen...

Nej, går låset sönder så kommer låssmeden att debitera all tid all hantering tar för ärendet oavsett om låset kommer från A eller B eller egenköpt av kund.

Många här som hittar på "garantivillkor". Garanti i det här fallet är "runt-hörnet" i typ 1vecka sen är det full debitering oavsett var låset kommer ifrån.



Att nämnda branscher måste åka runt för att handla material säger väl i förvisso allt. I andra branscher så beställer man allt material ut till kund innan arbetet påbörjas.
Ett garantiärende sker ofta direkt mot tillverkaren t.ex ringer jag ASSA helpdesk och skapar en reklamation.
Därefter så måste jag skicka in produkten till dom där jag ofta får stå för frakten.
I låssmedsbranschen så byter de seriösa ut den felaktiga produkten de sålt och monterat helt utan kostnad för kunden, varken arbete eller resa/parkering debiteras under garantiperioden.
I vissa ärenden kan jag få ersättning för arbetet och resa/parkering från tillverkaren i andra står vi själva för den kostnaden.
Där jag jobbar byter vi och reparerar även sålda produkter som reklameras utan kostnad för kunden så länge felet inte beror på yttre påverkan eller montage fel, så kunden slipper bli utan lås i dörren.
Om jag har nära till grossisten och ofta hämtar själv så kan jag reklamera produkten där men söker jag extra kostnader måste jag reklamera till tillverkaren.
SLR ställer krav till tillverkare angående reklamationer där tillverkare förpliktigar sig till vissa kriterier.

Det går att beställa hem till företaget från grossister eller så åker man och hämtar det man behöver då det i våran bransch ofta är akuta jobb som måste åtgärdas samma dag.
I de 3 storstäderna i landet kan man hämta material medan man i andra regioner tvingas till väldigt stora lager.
Hos copiax kan man under deras öppet tid beställa material och hämta efter stängning om man valt den tjänsten.
Som du säger så beställer vi inte ut material till kunden.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
N Nossebro skrev:
Men om jag köper genom den grossist som är störst på dessa lås i Sverige idag så ligger faktiskt priset över mot man får ge på de stora kedjorna som gör massinköp.
Ja, det är ju klart att det blir dyrare. Det är ju ytterligare en mun som skall mättas, dvs grossisten vill ju tjäna på affären också.
 
A
1 123abc skrev:
Ett garantiärende sker ofta direkt mot tillverkaren t.ex ringer jag ASSA helpdesk och skapar en reklamation.
Därefter så måste jag skicka in produkten till dom där jag ofta får stå för frakten.
I låssmedsbranschen så byter de seriösa ut den felaktiga produkten de sålt och monterat helt utan kostnad för kunden, varken arbete eller resa/parkering debiteras under garantiperioden.
I vissa ärenden kan jag få ersättning för arbetet och resa/parkering från tillverkaren i andra står vi själva för den kostnaden.
Där jag jobbar byter vi och reparerar även sålda produkter som reklameras utan kostnad för kunden så länge felet inte beror på yttre påverkan eller montage fel, så kunden slipper bli utan lås i dörren.
Om jag har nära till grossisten och ofta hämtar själv så kan jag reklamera produkten där men söker jag extra kostnader måste jag reklamera till tillverkaren.
SLR ställer krav till tillverkare angående reklamationer där tillverkare förpliktigar sig till vissa kriterier.

Det går att beställa hem till företaget från grossister eller så åker man och hämtar det man behöver då det i våran bransch ofta är akuta jobb som måste åtgärdas samma dag.
I de 3 storstäderna i landet kan man hämta material medan man i andra regioner tvingas till väldigt stora lager.
Hos copiax kan man under deras öppet tid beställa material och hämta efter stängning om man valt den tjänsten.
Som du säger så beställer vi inte ut material till kunden.
Men varför säljer ni då produkter X-Z om de är så kassa? Eller varför informerar man inte i förväg att ja, jag kan sälja en Foly dörrlås men du får betala 10000kr. Anledningen till detta är att vi räknar med 2 hembesök och ett byte av lås under de närmsta 3 åren. Så ta lås Zzx istället.. Annars vill ni ju sälja lika gärna och hoppas att kundens problem börjar efter man kan börja ta betalt för det..


Om ni sedan inte får kompensation från tillverkarna och de faktiskt skapar för mycket merarbete får man kanske hitta nya produkter att sälja eller vara skickligare på att visa hur kassa tillverkarnas produkter är. Ett fel som inte kostar syns oftast inte i företags statistik Förlorar företaget inte marknadsandelar heller är det ingen som bryr sig.

Jag håller med att akutbesök och lagerhållning kostar, sen hur mycket är en helt eget ämne..
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Assa räknar med ökad vinst framöver, just för att låsen kommer att gå sönder snabbare än de klassiska mekaniska låsen. Men de ska ju hålla över garantiperioden i alla fall.
 
mathiash77 skrev:
Men varför säljer ni då produkter X-Z om de är så kassa? Eller varför informerar man inte i förväg att ja, jag kan sälja en Foly dörrlås men du får betala 10000kr. Anledningen till detta är att vi räknar med 2 hembesök och ett byte av lås under de närmsta 3 åren. Så ta lås Zzx istället.. Annars vill ni ju sälja lika gärna och hoppas att kundens problem börjar efter man kan börja ta betalt för det..


Om ni sedan inte får kompensation från tillverkarna och de faktiskt skapar för mycket merarbete får man kanske hitta nya produkter att sälja eller vara skickligare på att visa hur kassa tillverkarnas produkter är. Ett fel som inte kostar syns oftast inte i företags statistik Förlorar företaget inte marknadsandelar heller är det ingen som bryr sig.

Jag håller med att akutbesök och lagerhållning kostar, sen hur mycket är en helt eget ämne..
Vilka produkter säljs som du anser inte borde säljas?
Vi tar inte betalt i förväg för garantiarbeten, vi tar inte betalt för mer arbete än det som utförs.
Jag förstår inte alls vad du menar eller hur du dragit dessa totalt felaktiga slutsatserna från mitt inlägg du citerat.
Anser du att vi borde hantera garantiärenden på något annat sätt?
Det är kunden som väljer vilken produkt kunden vill köpa, vi bidrar med gratis rådgivning och hjälper kunden att finna rätt lösningar till sina problem utan någon kostnad, vilket jag även gör på detta forum.
Som företagare så eftersträvar man att behandla kunder så bra som möjligt i hopp om de hör av sig nästa gång.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
N NTD skrev:
Så sammanfattningsvis förväntar sig flertalet konsumenter följande:

*En hantverkare som scannar marknaden efter lägsta pris på varje enskild produkt. Åker omvägar för att hämta i det här fallet låsdetaljer. Naturligtvis utan ersättning.

*En hantverkare som står för garanti på ovan nämnda produkt med samma omväg både besök 2 och eventuellt 3 vid fel.

*Helst utan någon form av debitering för restid

*Gärna någon av marknadens skickligare hantverkare som dessutom gör det snabbt

*Och det viktigaste: så låg timdebitering som möjligt, människan är ju inte ens högskoleutbildad!

Som om inte det räcker ska denne hantverkare redovisa denna modell utan att kunden ställer frågor själv.

Lycka till!
helt underbar analys, =)
så känns det när man läser 80% av trådarna.
Det som dock känns igen, är att det alltid dyker upp samma namn i dylika diskussioner.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.