KNX är en världsstandard som de stora tillverkarna är med i. Sedan finns det en mängd system som är mera tillverkarspecifikt. Jbr började med sitt projekt tidigare än jag och kan bara hålla med i det han skriver.
Lade ned en del tid på att hitta ”billigare” system men insåg att KNX är ett stabilt grundsystem som kommer finnas lång tid framöver och kan göra det som behövs.

Skilde ca 10000 på att få till det som jag ville eller gå all in som jbr. Enkelt val.
Beställde från Tyskland och sparade mycket pengar på det. Köpte inte det billigaste utan från stora tillverkare och vad andra hade bra erfarenheter av. Dock ingen centraldator vilket kommer att kompletteras med. Det är då man får ett smart hem ...

För mig är det implementering vid renovering så det blir steg för steg när rummen blir färdiga.
Minimalt med knappar utan scenarion beroende på ljusförhållanden och närvaro i gemensamma utrymmen. Inga displayer som står och lyser utan att de används. När man justerat in rätt ljusnivåer är det sällan man vill ändra något.

När jag beställde var det ca 300:- per on/off kanal och 500:- per dimmer kanal. Kan kännas dyrt när man ser totalsumman men kommer hålla länge jämfört med en robotklippare som många utan att blinka betalar hutlösa pengar för. Valde rostfria knappar vilket inte var det billigaste men långt mycket billigare än ”designade” knappar och displayer. Var ute efter funktion och inte något att visa upp. Det är ett infrasystem.

Om man använder KNX enbart för att tända/släcka/bortafunktion har man inte hittat rätt installatör. Det man inte gjort innan är svårt och då vill man inte göra det trots att det är busenkelt att installera. Om jag minns rätt hjälper eibmarkt till med projektering eller släng iväg en fråga till Voltus och fråga vad använda. Skadar inte att läsa och tänka själv så man förstår vad man vill ha.

För att spara pengar och tid, vilket också har ett värde, välj KNX, gå all in och beställ hårdvara från Tyskland. Rådet baserat på egen erfarenhet.
 
  • Gilla
Whakka och 2 till
  • Laddar…
Det jag tycker är dyrt med KNX är knapparna. Till mitt Hager Easy ligger en knapp, beroende på typ från 5-1200kr/st ex moms!
 
För att tända och släcka en lampa är det dyrt. Det beror på vad du jämför med.

I mitt fall, rostfri design, 8 knappar med 16 funktioner vilken monteras i en vanlig väggdosa. 10 min så är monteringen klar.

Samma funktionalitet med ”vanliga” brytare, tex en kron, 4 on/off och 9 dimmerreglage i 14 väggdosor om det är enkla. Det blir dyrare och extremt fult enligt mig.

Där av måste man tänka funktion och KNX. Inte som för ett traditionellt system. Och, att man kan ändra styrning i efterhand efter behov vilket är mycket svårt för ett traditionellt system.

För 250 kvm och garage räknar jag med att det blev max 40000:- dyrare än ett traditionellt system men det var med likvärdig design på reglage och inte det billigaste junk som går att hitta. Och då med begränsad funktionalitet och färre möjligheter att dimra.

Obs, tyska priser. Med stora bolags rabatter vid svensk grossist var allt 50-100% dyrare när jag gjorde inköpet.
 
Jag köpte ca hälften från Tyskland och resten från Elektroskandia. Det som det är lite volym på i Sverige var billigare via grossist.
 
Köpte allt från Tyskland. Mycket rimligare!
 
D DrGreenbaum skrev:
- Skåpet placeras med fördel där det vanliga elskåpet sitter och det bör vara i ett teknikutrymme i huset. Brytaktorer låter när de slår av och på så ett sovrum är inte klokt att ha dem i.
Jag håller inte riktigt med just där...

Jag har en stooor elcentral på ett plan och ett mindre på plan 2. Utöver det har jag faktiskt ett liten infälld kapsling i ett sovrum. (i en stor garderob) Moderna brytaktorer låter i princip ingenting så denna hörs inte alls.

Skulle jag göra om allt skulle jag decentralisera ännu mer än vad jag nu har gjort för att minska antalet meter slang och kabel. Små, lokalt placerade skåp som enbart kräver matning från en grupp samt busskabel tror jag är en bra modell där det finns utrymme. (Det är ju samma princip som takdosan i en konventionell installation)

För övrigt, ett skåp per våningsplan tycker jag absolut man ska ha. Alltså ingen undercentral utan en kapsling, som matas med valfritt antal grupper, där man monterar knx-komponeneter.

Decentraliser man så kan man minska mängden slang/kabel enormt samt man kan gå från en stooort elcentral till en stor.

D DrGreenbaum skrev:
...KNX är ett undantag där du kan dra i samma rör men det är inte så smart ändå..
Håller helt med. Busskabeln ska ju i princip aldrig gå till samma position som 230V. (förutom mellan t.ex. elskåp)
Busskabel går ju till sensorer, knappar, paneler, displayer som man interagerar med. Dessutom kan man dra den i slingor i samtliga utrymmen så att man även i efterhand kan koppla in en sensor, panel, knappsat osv. på busskabeln.

Det här är hämtat från en skrift som hette "Silver bible" som beskrev Eib. (som KNX tidigare hette)
Två illustrationer som visar förberedande kabeldragning i ett rum, en med enkel accesspunkt, den andra med flera noder för busslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ska kanske inte överdriva men det är ju inte fel om busskabeln finns i närheten för en ny brytare eller rörelsesensor.
 
  • Gilla
DrGreenbaum
  • Laddar…
M Mikasw skrev:
När jag beställde var det ca 300:- per on/off kanal...
...och nu kan man hamna på väl under 200:- per kanal ;)
(eller under 250:- med individuell stömmätning för resp. kanal)

Ett Dali-gränssnitt är också ett mycket bra komplement om man vill hålla nere kostnaden för styrd och dimbar belysning, Ypperligt för t.ex. LED-downlights och man kan välja lokalt eller centralt placerade drivdon.
 
Jag gör en retro-fit.

Elskåp modell större på entréplan med extra utrymme för framtida drivdon osv.

Väl tilltaget skåp på övervåningen som även är undercentral. Denna lösning för det var bästa lösningen för mig eftersom det inte är nybygge.

30-50% ledigt utrymme för framtida utbyggnad.
 
jbr jbr skrev:
...och nu kan man hamna på väl under 200:- per kanal ;)
(eller under 250:- med individuell stömmätning för resp. kanal)
... .
Dali har jag men ser nu när jag tittar att Thebens dimmer blivit lite dyrare.
Finns det likvärdiga alternativ som klarar 230v led från ca 2W och uppåt?
Skall komplettera med några flera kanaler inom snar framtid.

Har sett att en del haft problem med MDT som jag tidigare aktivt valt bort.
 
M Mikasw skrev:
Dali har jag men ser nu när jag tittar att Thebens dimmer blivit lite dyrare.
Finns det likvärdiga alternativ som klarar 230v led från ca 2W och uppåt?
Skall komplettera med några flera kanaler inom snar framtid.

Har sett att en del haft problem med MDT som jag tidigare aktivt valt bort.
Det är mer än jag vet...men det där med dimmer och LED är ju ett generellt problem.

Jag har dimmermoduler enbart för halogen, all LED styrs via Dali.
 
Håller helt med om flera skåp. Jag satte ett på var våning och ett i garaget.

Brytaktorerna klickar rätt högt, dimaktorerna är ljudlösa.
 
  • Gilla
DrGreenbaum
  • Laddar…
Jag känner fortfarande att KNX känns väldigt komplicerat. Den hustillverkare vi pratat med verkar ha ett samarbete med Niko. Så i första hand lutar det mot att det är det vi kommer skaffa.

Man kan säkert säga att man vill ha KNX istället om man nu hellre vill ha det. Men då vill jag kunna motivera varför det är bättre med KNX och ha lite mer på fötterna om vad det skulle innebära för mig att byta.

Förstår att det är svårt att säga nått om priset. Men tänk att jag vill styra så mycket som bara möjligt bara det blir en rimlig kostnad för det.

Är det fler av er som kan berätta mer om Niko? Tar gärna mer input om det också!

Tack till alla er som gett superbra svar hittils!
 
Kan inte Niko men det verkar vara ett låst system. Väljer du det kan du bara använda komponenter från dem. Skulle NIKO avvecklas går det inte att köpa nya komponenter eller uppgradera systemet. Risk för att man får börja om från början.

Till ett KNX-system kan du välja valfri tillverkare som följer denna standard.

Att hustillverkaren vill säja detta är för att tjäna pengar.

Vad får du betala för komponenterna vid full styrning?
Be om pris per kanal för on/off, dimmer, knappar för rumsreglering, Dali-gränssnitt, nödvändiga systemkomponenter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
Om du tittar på vad du kan välja på Nikos hemsida och tex Voltus/ Hausautomation/ KNX så ser du skillnaden. Niko är typ plejad.

Om det räcker för dig borde det bli billigare. Du kommer inte kunna styra allt som med KNX eftersom det finns flera typer av komponenter till det systemet.

Fundera på vad som skall styras i varje rum plus fasta installationer i huset. Tex två vägguttag, taklampa och markis. Gör en lista på on/off eller dimmer möjlighet.
Styrning av fläktar, värme etc. Hela tiden antalet styrningar som behövs tex värme 7 rum etc.
Närvarogivare, ljussensor antal knappar/funktioner per rumsreglering etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
En liten uppdatering vars vi står just nu. Bygglov är godkänt och vi är i slutskedet i diskussionen men byggare, så kontrakt skrivs i början av nästa år. Men har fortfarande inte bestämt vilken smartstyrning det blir så det måste bestämmas ganska snart.

Har hört att plejd håller på att utveckla fler produkter och att det kan styra belysningen i princip lika bra som de andra aktörerna som varit aktuella för oss (KNX och Niko) så dom är också med i leken nu.

När vi frågat om pris för KNX har vi kunnat utesluta det när det går långt över våran budget. Så kvar står Niko och Plejd.

Eftersom jag gärna styr högtalare i taket i flera rum och förstått att plejd inte kan det (än) så känns det som att vi kan få mer av dom funktioner vi vill ha med Niko. Men Plejds pris ska ju va nånting utöver det vanliga (massor lägre om jag förstått rätt?) och med en enklare installation så är dom ju ändå intressant. Och kommer dom med styrning av högtalare inom snar framtid också så kan man ju sätta in plejd på belysningen till att börja med och vänta in mer produkter.
Alternativt sätter vi in Niko för ett lite högre pris men får alla funktionerna direkt.
Tar gärna in åsikter om detta som kan underlätta mitt val.

Vet nån om plejd fungerar med Google Home förresten?

Tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.