Har problem med ett kallt rum, har tagit av ställdonet och har flöde då i slingan. Ställdonet visar bara metallfjädrarna trots att rumstermostaten är på max. Tog av locket till "styrentralen". Ställdonet är kopplat till plinten vars diod inte lyser.

Är något trasigt?
Öppet styrsystem för värme med en icke lysande diod vid markerad plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmeradiator med avtaget ställdon och synliga metallfjädrar, plint utan lysande diod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centralen har väl ingen intelligens, den har bara plintar för anslutning av spänning/ställdon/termostater
Har du kollat att termostaten fungerar?
 
E etompau skrev:
Centralen har väl ingen intelligens, den har bara plintar för anslutning av spänning/ställdon/termostater
Har du kollat att termostaten fungerar?
Hej, det vet jag inte hur man gör. Den lyser iaf.
 
N Noseone skrev:
Hej, det vet jag inte hur man gör. Den lyser iaf.
Ta en bild på termostaten. Är den av bimetalltyp så hörs det ett klick vid omslag.
 
Dimmerströmbrytare på vägg med lysande röd punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den.
 
Den tycks ha spänning. Kanske är den defekt. Här måste man kunna göra några enkla mätningar för att komma vidare.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ok, tyvärr ingen multimeter. Kan låna hem från jobbet. Tack för hjälpen så långt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
En enkel multimeter bör finnas i varje hushåll. Kostar från 150-200 kr.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
E etompau skrev:
En enkel multimeter bör finnas i varje hushåll. Kostar från 150-200 kr.
Jo, visst. Sen skall man ju kunna använda den oxå.... Jag är mekanist.
 
Byt plats på 2 ställdon så får du reda på vad som kan vara fel. Central/don/termostat
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Golvet är varmt idag iaf efter att ställdonet varit avskruvat över natten.
 
Klart det är varmt när donet är borta, då flödar vattnet rakt ut i slingan, du kan skifta 2 dom, alt. flytta tamparna mellan den som inte lysnoer och en som lyser, börja med att skifta en kabel i taget så framkommer var felet finns. Är det fel i centralen så kan nog en kanal driva 2 don men bara en termostat ska vara inkopplad
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Var skall jag mäta imorgon när jag lånat en multimeter? Hur skall den va inställd? Öppet eluttag med synligt kretskort och ledningar samt en tänd kontrollampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den "felande" kanalen har 3 ställdon, jag har kopplat ur 2 av dem och ingen skillnad. Kan ett ställdon paja hela kanalen? Känns mer som termostaten.

Kan jag flytta alla ställdon och insignal från termostat till en ledig plint? Gör det någon skillnad?
 
Du kan flytta hur som helst, börja med ett don bara du håller reda på vad som flyttas, papper och penna är bra, det är bara uteslutningsmetoden som är till hjälp här, att få fram felkällan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.