Hej

Jag ska installera en kakelugn mitt i huset. Huset står på en torpargrund som inte är mer än ett par dm hög.

Hur gör man? Första steget är ju att sätta sågen i parketten och såga upp ett rektangulärt hål med rätt mått. Men vad händer om man träffar på nån form av bärande regel i golvet?

Och när jag sen fått upp hålet, har jag blivit instruerad att gräva ner ett par dm och gjuta en armerad betongplatta. Därefter ska jag mura upp med lättbetongblock. Och överst ska jag gjuta upp en platta som hamnar i exakt samma höjd som parketten.

Men, ska kanterna på mitt golv på nåt sätt vila på nån form av "klackar" på mitt fundament? Dvs ska fundamentet nånstans vara större än hålet i golvet? Och ska jag lägga nåt runt kanten, eller ska betongen ligga direkt mot parkettens snittyta?

Hjälp! Frågorna är många!  

Mvh Jimmy
 
Jag gjorde detta förra våren. Börja med att kolla var du har golvåsarna. Detta kan du lokalisera från torpargrunden. Om du har en lucka i golvet är den vanligvis upptagen mellan två golvåsar. Dessa ligger väl oftas med cc 60 så det är bara att mäta ut var de ligger. Om du ska ha kakelugnen så att du måste såga av en golvås måste den avlastas. Jag hade turen att mitt fundament hamnade mellan två åsar.

Har du befintlig skorsten? Kolla annars så att takstolarna går fria för skorstensdragningen.

Såga upp golvet enligt de mått som följer med ugnen. Jag gjöt fundamentet enligt följande:

- jämnade till underlaget och la ut markisolering.
- bygg en gjutform i lämplig storlek. Jag använde en pallkrage för helpall.
- gjut plattan i formen. Min platta är 20 cm tjock, enligt uppgift ska det räcka med 10   cm. Glöm inte att armera. Köpte färdigblandad betong hos ett cementgjuteri som jag hämtade i kapade oljefat. Då slipper man slitet att blanda själv. Kostade 200 kr för 300 liter betong :)
- murade upp till återstod ca 7 cm golvnivå med lecablock, jag har tilluftsanslutning så håltagning för spiroröret fick också göras i lecablocken.
- gjöt upp sista 7 cm med finbetong till golvnivå, la armering även här. Noga med att ytan blir vågrät.

Fundamentet ska inte hänga på golvet på något sätt  utan när kalelplattorna sätts bygger de så stt de täcker "skarven".

Ev finns bilder på jobbet om intresse finns.

Lycka till!!
 
Tack för dina tips!

I mitt fall är torpargrunden så grund att man knappt kan få in ett huvud där, så det kan bli svårt att ta reda på var "balkarna" (Golvåsar? Heter det så?) går.

Men om man stöter på en sån när man sågar upp hålet, hur gör man en avväxlling (heter det så?)?

Jag har förstått att inte sockeln på nåt sätt ska vila på golvet, men tvärt om? Ska man bygga en "klack" ut så att sockeln är större än hålet och att golvet då runtom vilar på denna "klack"? Löser det mina problem med avväxling av en ev avkapad golvås?

Jag har ingen befintlig skorsten utan det ingår i köpet. Jag ser ut att klara mig mellan två takstolar, men leverantören kommer ikväll och ska göra mer exakta mätningar. Den biten är jag inte orolig för, för det sköter leverantören. Det han däremot vill ha färdiggjort när han kommer och murar ugnen är fundamentet. Jag är hyffsat händig av mig, men jag har aldrig sågat upp ett stort hål i golvet förut. Lite nervös är man. :)

Jag tittar gärna på bilder! Alla tips emottages tacksamt! ;)

Mvh Jimmy
(email: jimmy@jimbo.se)

 
Du har ingen ventil så du kan titta in i torpargrunden från utsidan och på så sätt få en uppfattning om var åsarna går?. På vårt hus är det lika trångt som hos dig men här kan man ta bort ett galler till ventilationen ute och lysa in med en ordentlig lampa för att inspektera där.

// Lidman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.