Tack för alla svar. Har inte varit inloggad på ett tag.
Jag löste mitt problem med höjdrädsla snabbt och effektivt. Jag köpte en "hängränne-rensare" helt enkelt.
Med ett tre meters långt skaft, så jag kan rensa rännan ståendes från marken.Behöver inte ens en stege för att gå upp! Helt suveränt:D(y)

Det var mycket skräp och löv speciellt i ena rännan. De andra har klarat sig bra,vilket förvånar mig.

Nu till mitt nästa problem:oops:

Den hängrännan som det var mycket skit i, nedanför mot husgrunden har regnvattnet stänkt upp på husväggen/husgrunden eftersom rännan svämmat över vid regn.

Jag har helt enkelt varit så rädd för att rensa rännan,så jag inte har kunnat ta tag i detta problem,förräns jag köpte denna långa hängränne-rensare.

Gissa om jag nu bittert ångrar att jag inte köpte denna rensare innan....:cry:
För nu har grunden en stor fuktfläck där regnvattnet har stänkt upp på husväggen/grunden.....den fläcken var inte där när jag köpte huset.
Jag var så stolt över att min grund såg så torr och fin ut när jag köpte huset....och så nu denna fuktfläck för att jag var höjdrädd och inte vågade rensa rännan.

Nu är frågan:

Vad gör jag åt denna fuktfläck på grunden? Det har dessutom vuxit grön mossa på en del av fuktfläcken.:oops:
 
j.f.s
H hempularen skrev:
Se till att ha en stege med breda "stegben". Alltså en sådan där tvärbalk där nere. Då kan stegen i princip inte välta i sidled.

Nästa fara med en stege är att man skall ställa den med rätt lutning. Den skall stå brant, så att den inte glider utåt på underlaget. Men står den för brant, så kan den välta baklänges när man klättrar.

Enligt en tumregel som en skyddsingenjör lärde mig, så skall stegen stå med ca 70 graders lutning. Och det kan man kontrollera genom att ställa sig med fötterna i sidled mot stegfoten, och sticka ut armbågen mot stegen. Det är rätt lutning om du kan sätta handen mot midjan (på sidan av kroppen), och armbågen når fram till stegen. Det finsn bilder av förfarandet på nätet. Följer man tumreglen så kommer inte stegen att glida bakåt, och den kommer inte att välta bakåt när man klättrar. När stegen står så brant, så blir det också låggt tryck mot väggen eller hängrännan som du lutar den mot.

Skulle rännan gå sönder av din stegbelastning, så är rännan i så dåligt skick att det ändå är hög tid för ett byte. och det är inte farligt om den knäcks, stegen kommer då att luta mot takkanten istället.
Grymt tips. Denna metod var ny för mig. Tog mig friheten att googla fram en bild. Finns här:
http://www.teknikhandboken.se/handboken/taksakerhetsanordningar/allmanna-rad/utvandig/

11.36.jpg
 
  • Gilla
zodiaken och 1 till
  • Laddar…
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Nu till mitt nästa problem:oops:
...Gissa om jag nu bittert ångrar att jag inte köpte denna rensare innan...:cry:
Du kan ju trösta dig lite med att denna senhöst/oktober har varit den regnrikaste i mannaminne.
Tror det var regnrikaste oktober i Knäred sedan SMHI fick en mätstation där för 47 år sedan.
(Var bor du för resten?)
Så grundmuren kommer säkert att torka upp.
Och kanske lite ogräsättika kan ta död på mossan.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Grymt tips. Denna metod var ny för mig. Tog mig friheten att googla fram en bild.
Vad Hempularen avsåg var nog snarare det här:
Lång utdragen stege med en röd cirkel markerande dess underdel.
 
  • Gilla
akir3
  • Laddar…
nikasp
Och det heter stegfot. Kostar typ 5-600 och värt varje krona. Känns väldigt mycket säkrare när man står på 5-6 meters höjd.
 
j.f.s
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad Hempularen avsåg var nog snarare det här:
[bild]
Ja, stegfoten var inledningen av inlägget men om inte min läsförståelse har försvunnit helt så ägnas största delen av inlägget till att förklara en metod för att få rätt vinkel på stegen. Eller har jag läst så galet? :thinking:
 
A AndersS skrev:
Motorisera med t.ex. en Stihl lövblås och sedan tillbehör för att blåsa rent i rännan, sydväst på.
[länk]
Jag kör med sådan och blåser rent varje höst på våra fastigheter, du når ca 4 m.
Hej! Kapar tråden lite men har sökt efter något liknande som du länkade till. Tror du det funkar att suga rent med lövblåsen med (med detta tillbehör)? Kör du med motordriven blås? Var sugen på eldrivna SHE-71 men är osäker på om den räcker till för att suga rent i hängrännan?
 
  • Gilla
Uffebjork
  • Laddar…
U Uffebjork skrev:
Hej! Kapar tråden lite men har sökt efter något liknande som du länkade till. Tror du det funkar att suga rent med lövblåsen med (med detta tillbehör)? Kör du med motordriven blås? Var sugen på eldrivna SHE-71 men är osäker på om den räcker till för att suga rent i hängrännan?
Jag blåser ur rännorna och har en bensindriven maskin. Och på vår maskin går det inte att sätta den på sugsidan då den har en helt annan utformning.
 
  • Gilla
Uffebjork
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag blåser ur rännorna och har en bensindriven maskin. Och på vår maskin går det inte att sätta den på sugsidan då den har en helt annan utformning.
Ok, tack för svaret!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En sådan här borde väl duga?
[bild]
[länk]

Men generellt: Tag bort silar och dylikt uppe där stupröret börjar, och ersätt det med sådana här nere i marknivå, så slipper ni mycket av rensandet:
[bild]
[länk]
Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.