M MarcusSE1987 skrev:
Hej!

Har ett mobilt bredband (modem/router med simkort) i mitt fritidshus. Med detta kan jag övervaka larmet, värmepumpen, lampor m.m.

Det problematiska är när internetanslutningen bryts (typ operatörsfel), då startar inte routern om sig själv och jag kan därmed inte komma åt de sakerna som är beroende av ett fungerande wifi.

Någon som känner till en router eller annan produkt som automatiskt kan fånga upp om anslutningen bryts och startar då om enheten?

Hittade något som kallas för "resetplug" men denna säljs inte längre på den europeiska marknaden.

Funderade först på en timer men vet inte om det finns någon som kan ställas in på att exempelvis sätta av/på routern ca 1 gång i veckan.

Hur har ni andra gjort?
Har du kollat i inställningarna i routern om det finns någon inställning för att att automatisk starta om den?

Vad är det för router?
 
sysmali sysmali skrev:
Har du aldrig patchat (ny firmware) din router?
Jodå, många gånger, men det var tyvärr ett tag sen nu.
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
W whatever skrev:
Men i många routrar, även mobila routrar, så kan man sätta upp schema när routern ska restarta.
En extern timer är nog pålitligare då den startar om routern även om den fullkomligt gått in i vinkelvolten. Finns det i praktiken några nackdelar med att bota om den varje morgon vid exempelvis fyrasnåret? Antar nu att den nyttjas av personer boende i Sverige med normala dygnsvanor. En vecka kan kännas som en lång tid när den snurrat upp sig vid sämsta tänkbara tillfälle.
 
Sen på bollen men Teltonikas routers har en hel del automatik för omstart om den tappar nätet etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.