Hej!

Har ett mobilt bredband (modem/router med simkort) i mitt fritidshus. Med detta kan jag övervaka larmet, värmepumpen, lampor m.m.

Det problematiska är när internetanslutningen bryts (typ operatörsfel), då startar inte routern om sig själv och jag kan därmed inte komma åt de sakerna som är beroende av ett fungerande wifi.

Någon som känner till en router eller annan produkt som automatiskt kan fånga upp om anslutningen bryts och startar då om enheten?

Hittade något som kallas för "resetplug" men denna säljs inte längre på den europeiska marknaden.

Funderade först på en timer men vet inte om det finns någon som kan ställas in på att exempelvis sätta av/på routern ca 1 gång i veckan.

Hur har ni andra gjort?
 
Tack. Ja timer känns som det billigaste och enklaste alternativet. Har inte använt timera direkt innan, kan man ställa in dessa så de är på låt säga alla sju dagar i veckan förutom 5 minuter på en onsdag mellan 15-15.05?

Ingne risk routern tar skada?
 
Routern lär inte ta skada av att strömmen bryts en gång i veckan. Däremot tycker jag det verkar konstigt att du måste starta om routern bara för att du tappar uppkopplingen.

Min router har en uptime på över 2 år just nu.
 
Den jag länkade till kan slås av en minut om du vill. Du säger till den att slå av onsdag 15.00 och till onsdag 15.01 tex. Om routern tar skada kan jag inte svara på men den borde rimligen tåla att man drar sladden ur väggen och sätter i den igen.
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Routern lär inte ta skada av att strömmen bryts en gång i veckan. Däremot tycker jag det verkar konstigt att du måste starta om routern bara för att du tappar uppkopplingen.

Min router har en uptime på över 2 år just nu.

Håller med men så är fallet. Har åtminstone hänt flera gånger att den tappat uppkoppling och kopplar endast upp sig igen om jag fysiskt startar om den. Är en liten Huawei enhet.
 
sysmali
V vectrex skrev:
Routern lär inte ta skada av att strömmen bryts en gång i veckan. Däremot tycker jag det verkar konstigt att du måste starta om routern bara för att du tappar uppkopplingen.

Min router har en uptime på över 2 år just nu.
Har du aldrig patchat (ny firmware) din router?
 
Mikrotik har routrar där man kan göra ett script som startar om den om den tappar internetanslutningen men en lösning med timer är ju billigare och smidigare om man inte endå behöver mikrotikens andra funktioner.
 
Kolla bara att den mobila routern inte har inbyggt batteri............
 
W whatever skrev:
Kolla bara att den mobila routern inte har inbyggt batteri............

Jo det har den, laddas upp med samt sitter konstant i kopplad med usb - c kontakt. Vad är faran?
 
Om den har inbyggt batteri så funkar det ju inte att bryta strömmen men en timer ? Batteriet tar över driften, så tänkte jag.
 
Dum jag känner mig, där har du naturligtvis en poäng. Batteriet går att ta bort så det ska inte vara några problem :). Kräver den batteriet i för att fungera så har jag en annan utan.
 
Annars så kan du naturligtvis göra reset bara när Internet går ned genom att ha en lokal styrning av pluggen och slå av strömmen temporärt då Internet inte längre fungerar. Exempelvis så finns pluggar från ett företag som heter Sonoff (det finns många andra tillverkare av liknande switchar också) som klarar av att göra detta - med lite programmering från din sida...

Men man kan också styra dem via WiFi från exempelvis en dator (Raspberry Pi exempelvis) som övervakar kontakten med Internet.
 
  • Gilla
MarcusSE1987
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Annars så kan du naturligtvis göra reset bara när Internet går ned genom att ha en lokal styrning av pluggen och slå av strömmen temporärt då Internet inte längre fungerar. Exempelvis så finns pluggar från ett företag som heter Sonoff (det finns många andra tillverkare av liknande switchar också) som klarar av att göra detta - med lite programmering från din sida...

Men man kan också styra dem via WiFi från exempelvis en dator (Raspberry Pi exempelvis) som övervakar kontakten med Internet.
Känns som en timer, åtminstone till en början räcker för min del.
 
Men i många routrar, även mobila routrar, så kan man sätta upp schema när routern ska restarta. Logga in med dator på webinterfacet på mobil-routern .
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.