Jag vet inte vad dygnsomfattande betyder, men klagande säger att verksamheten pågår sent, ibland ända till 23. Det tycker inte jag är dygnet runt.
 
M -MH- skrev:
Jag vet inte vad dygnsomfattande betyder, men klagande säger att verksamheten pågår sent, ibland ända till 23. Det tycker inte jag är dygnet runt.
"På sommaren 2017 blev måttet rågat när man började köra in med fullastad timmerbil med släp, cirka 28 meter lång och cirka 60 tons vikt. Dessa transporter skedde 7 dagar i veckan och på vilka tider som helst på dygnet."
 
  • Gilla
DLo
  • Laddar…
Det är inte vad jag kallar verksamhet som pågår dygnet runt.

Lastbilen är sannolikt ca 24 meter lång, förresten.
 
Uppenbarligen bedrivs det störande verksamhet på fastigheten. Dina semantiska avgränsningar spelar ingen roll för vad grannen upplever på plats.
 
  • Gilla
DLo och 2 till
  • Laddar…
Än en gång, frågan är om TS son får parkera lastbilen på jordbruksfastigheten, på en redan befintlig väg som går fram till huset.

Störningar och allt annat är helt irrelevant. Frågan är om parkering på vägen på jordbruksfastigheten är tillåten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
vart framgår det att verksamheten bedrivs dygnet runt?
Uppställningen omfattar 7-8 fordon som lastbilar , släp , timmerbilar , snöplogar , sand/ saltningsutrustning . Vad de flesta förstår används snöplog sand o saltningsutrustning vid behov som inte är tidsplanerat utan
när behovet föreligger .
 
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång, frågan är om TS son får parkera lastbilen på jordbruksfastigheten, på en redan befintlig väg som går fram till huset.

Störningar och allt annat är helt irrelevant. Frågan är om parkering på vägen på jordbruksfastigheten är tillåten.
Relevant är att på jordbruksfastighet endast skall föregå verksamheten jordbruksarbete eller snarliknande.
Frågan är om jordbruksfastigheten kan upplåtas till annans störande näringsverksamhet som inte är
jordbruksverksamhet. Det är inte frågan om tillfällig parkering utan stadigvarande störande verksamhet .
Håller verkligen med den klagande grannen som har rätt till ett skäligt störningsfritt boende.
TS bör göra upp med grannen eller be att få köpa hans fastighet ,det ska kosta att köra över andra.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Det krävs bygglov för uppställning av fordon, om det inte är enstaka bredvid bostadshus. Och det krävs på samma sätt bygglov för att göra parkering om det inte är vid bostadhus. Inget av de undantagen tycks gälla.

Frågan är om det handlar om uppställning. Det tycks kräva en viss varaktighet, i någon dom var 1 månad tillräckligt. Frågan är om 24 timmar är tillräckligt för att kräva bygglov, det tror jag knappast.

Parkera under några semesterveckor? Tveksamt om det går. Framgår inte riktigt hur länge bilen står där per gång.
 
En annan av mina grannar (stör dock inte mig) har jordbruk med traktorer mm. Han har också snöröjning som bisyssla. Behöver han ha parkeringstillstånd för de aggregat som hör till detta? Plogen har ingenting med jordbruket att göra.

Vart går gränsen i så fall?

Som jag skrivit tidigare, var och varannan gård där jag bor har problem om man inte får parkera grävmaskin, snöplog, gaffellyft, lastbil mm.

Det blir väldigt svårt att bedriva viss typ av verksamhet om man skall detaljstyra på den nivån.

Och rörande upplåtelse så förekommer det ofta också.

Oj vad många klagomål jag måste börja skriva till kommunen...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Uppställningen omfattar 7-8 fordon som lastbilar , släp , timmerbilar , snöplogar , sand/ saltningsutrustning . Vad de flesta förstår används snöplog sand o saltningsutrustning vid behov som inte är tidsplanerat utan
när behovet föreligger .
Det är på en helt annan fastighet med en annan ägare än den jordbruksfastighet som parkeringen är tänkt att ske på.
 
S Spikin skrev:
Håller verkligen med den klagande grannen som har rätt till ett skäligt störningsfritt boende.
Då kanske grannen inte skulle köpt hus 20 meter från Norge-banan, där alla person och godstrafik mellan Oslo och Göteborg går? Där kan man snacka om störande verksamhet som pågår dygnet runt.:p
 
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det är på en helt annan fastighet med en annan ägare än den jordbruksfastighet som parkeringen är tänkt att ske på.
Spelar ingen roll , omfattningen av uppställningen och verksamheten runt den är inte jordbruksverksamhet
utan annan näringsverksamhet som skall prövas. Alla har rätt till hänsyn .Håller med grannen.
 
Frågan handlar dock inte om hänsyn utan om regelverket. Om man måste söka tillstånd för att parkera i detta fallet så kommer det att behövas väldigt många tillstånd för parkering på lantbruksfastigheter i Sverige.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Då kanske grannen inte skulle köpt hus 20 meter från Norge-banan, där alla person och godstrafik mellan Oslo och Göteborg går? Där kan man snacka om störande verksamhet som pågår dygnet runt.:p
Nu är det TS grannes uppfattning om störande verksamhet som är grunden för klagan , inte någons
intresse för tågtrafiken mellan Göteborg och Oslo. Nu verkar det som att ämnet är uttömt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.