Hej! Vi har en trappa med vägg på ena sidan och trappräcke på andra sidan. Vi kan inte fästa en barngrind på båda sidorna då och jag undrar om någon har tips på hur vi skulle kunna lösa det. Tacksam för all hjälp!
 
  • Trappa med träspjälor och handräcke, vägg på ena sidan och öppet trappräcke på den andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kan man fästa en snygg bräda i räcket,för att få stöd på den sidan också?
 
Ja kanske, vi kan inte borra i golvet eller i trappräcket bara så det är ju det också.
 
Finns väl som sagt inget som hindrar att ni fäster i räcket, blir små hål så klart men förborra så blir de inte större än nödvändigt och kan lagas med lite plastic-trä om några år.
 
Asha Ali Asha Ali skrev:
Hej! Vi har en trappa med vägg på ena sidan och trappräcke på andra sidan. Vi kan inte fästa en barngrind på båda sidorna då och jag undrar om någon har tips på hur vi skulle kunna lösa det. Tacksam för all hjälp!
En sådan här tycker jag borde kunna passa bra där:
tragitter_1.png
https://gds.se/inredning/sakerhet/grind-som-inte-tar-nagon-plats
 
Jag har sett lösningar där man har buntbandat fast grinden i räcket för att undvika håltagning och sedan fäst hållaren normalt på väggsidan.
 
  • Gilla
80-talshus
  • Laddar…
Kan inte, vill inte eller får inte göra hål i golv eller räcke?
Och vad gäller för väggsidan? Går/får/kan det skruvas i väggen där?
 
På trappräckessida skulle man ju kunna klämma om en (eller flera) spjälor med en trästump på vardera sidan så slipper man skruva i spjälan.
Handritad skiss av en klämma för att fästa spjälor utan skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ifall ni inte vill borra i själva trappräckessidan skulle ni kunna köpa en lång barngrind som överlappar spjälorna trappräcket på ovanplan, ni fäster endast grinden i väggsidan. Sen kan ni göra något fäste med karbinhake kring spjälorna på trappan. Detta blir inte den snyggaste lösningen och kanske inte fullvärdigt ur säkerhetssynpunkt men jag har gjort så i ett fall.
 
Narren666
Köp lascal barngrind. Finns tillbehör att klämma runt spjälorna i trappan.

De kostar en slant med sjukt bra.
 
tommib
Vi har gjort exakt den lösningen som föreslås ovan, dvs monterat brädor i kläm över spjälorna för att undvika att borra. Jag skulle absolut inte vilja borra i det trappräcket ni har och det finns heller inget behov. I och med att det är små tunna spjälor skulle jag satsa på en större skiva som spänner över flera, kanske fyra fem stycken, och sätta antingen bult eller distanskloss och vanlig träskruv mellan.

Förstör inte det vackra räcket ni har. Åren med barngrind är begränsade, trappräcket ska finnas kvar mycket längre!
 
Vi var i samma situation som er. Vi gjorde en lösning som påminner om Tveksamts och tommibs förslag. Våra ribbor är dock i stål så vi nöjde oss med att ansluta till två stolpar. Kan dock rekommendera grövre rep än de tunna snören som vi har. Laddar upp två bilder för bättre förståelse.

Trägrind med vertikala ribbor fäst vid en trätrappa och ett vitmålat väggstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord trappskyddslösning med stålstänger fästa mellan två trästolpar vid en trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlström och 5 till
  • Laddar…
A
B Bleydrunner skrev:
Vi var i samma situation som er. Vi gjorde en lösning som påminner om Tveksamts och tommibs förslag. Våra ribbor är dock i stål så vi nöjde oss med att ansluta till två stolpar. Kan dock rekommendera grövre rep än de tunna snören som vi har. Laddar upp två bilder för bättre förståelse.

[bild]

[bild]
Finurlig lösning som ändå känns relativt stadig :D(y)
 
Smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.