Har hittills byggt ganska stora hus. Vårt nästa projekt blir två små hus 66+44 kvm. Det kommer att vara c:a 3 rum i varje hus. Husen blir s.k sportstugor med stora fönster och på plintgrund.
Jag vill hålla nere värmesystemsinvesteringen till ett minimum men samtidigt inte ha fula element. Vad skulle ni föreslå för typ av lösning? Värmepump och/eller pellets? Om vi har någon form av frånluftspump måste vi ha en i varje hus?
Vi tänker nog bygga en öppen spis i minst ett av husen.
Det viktigaste är att jag får en låg investering men samtidigt skapar ett så högt värde som möjligt.

mvh
David
 
Eftersom husen är små, och välisolerade utgår jag från, kunde man väl tänka sig att köra golvvärme i form av elslinga samt ha en värmelagrande eldstad för användning under den kalla årstiden.

Lite OT; Bygger du hus på löpande band eller, Tycker att jag har sett dig tidigare här med husprojekt?
 
ab-cd skrev:
Eftersom husen är små, och välisolerade utgår jag från, kunde man väl tänka sig att köra golvvärme i form av elslinga samt ha en värmelagrande eldstad för användning under den kalla årstiden.

Lite OT; Bygger du hus på löpande band eller, Tycker att jag har sett dig tidigare här med husprojekt?
Det hade vi tänkt oss att ha men vilken värmekälla?
Hur gör man i praktiken med två små hus? Har man en gemensam värmekälla och bygger en isolerad kulvert mellan husen där golvvärmerör går etc.?
Vi har hittat en mycket fin tomt och tänkte faktiskt inte spränga något alls den här gången.

OT: Jajamen. ;)

mvh
David
 
Jag tänkte mig en eldstad i varje hus, samt direktverkande elslinga, dvs inget vattenburet system. Därmed har husen separat värmesystem.
Att lägga en elslinga i golvet kostar en bråkdel av kostnaderna jfr med vattenburet + frånluftsvärmepump (el. mostsvarande) + VVS-material och framför allt arbetskostnader.
 
Smart! Men man behöver ändå någon form av vattenberedare och mekanisk frånluft.
Vad kostar elgolvvärme per kvm i inköpskostnad ungefär?

mvh
David
 
Hmm...
Totalt behöver vi 110 kvm och frågan är om det inte blir billigare att ta en traditionell frånluftsvärmepump exempelvis Nibe 200 och vattenburen golvvärme. Det har vi blivit bra på att hitta bra priser på. Tror ni att det blir mycket värmeförluster om man leder varmvattnet mellan stugorna i en isolerad kulvert?
Verkar kanske overkill att leda frånluften i kulvertar också eller?

mvh
David
 
Det var min elektriker som hade lagt in golvvärmekabel i aluplåtar (liknande dom som används vid vattenburen golvvärme i träbjälklag). Han nämnde aldrig någon kostnad, bara en högst ovetenskaplig? jämförelse mot vattenburet med värmepump.

Ja varmvattenberedare måste du köpa. Kolla på Rinkabyrör vad dom kostar.
 
Jag skulle byggt ett pannrum i ett av husen alt. fristående pannrum.
Med en ved/pelletspanna/vvb sen kulvert och golvvärmeslang i bägge husen(går ju köpa fina beg. pannor...eftersom det inte är ett permanentboende så borde den ju inte nötas ut).
Pannrummet kan ju ha en frostvakt...om det skall vara kallt i husen vissa årstider.

Edit:
Aha det var permanentboende...skulle ändå satsat på ovanstående...
 
Tack för svaren. Vad skulle ni rekommendera för permanentboendevärmekälla på den ytan?

mvh
David
 
David: Du säger att du har erfarenhet av vattenburen golvvärme, har du konkreta tips på bra material till detta (bra tillverkare)? Vem har bra priser? Vad kan man göra själv och vad måste man låta en fackman sköta?
/Kristian
 
Det är främst min tjej, Lisa, som har koll men här kommer det ändå:
Rördelar, fördelare och värmeplåtar: Rinkaby Rör
Värmepump: www.varmepump.biz
Golvvärmerör: Silvan när de har kampanj.

mvh
David
 
cy_berg skrev:
David: Du säger att du har erfarenhet av vattenburen golvvärme, har du konkreta tips på bra material till detta (bra tillverkare)? Vem har bra priser? Vad kan man göra själv och vad måste man låta en fackman sköta?
/Kristian
Du kan göra allt själv om tummarna sitter på rätt ställe. Faktiskt.
 
Jamen det låter ju lysande ;D Tummarna sitter inte mitt i handen så det är lugnt...det jag skulle behöva tips med är någon form av instruktion kring vilket material som behövs, hur man lättast (och mest ekonomiskt) lägger vattenburen golvvärme på ca. 130m2 golvyta med ungefär 6 olika rum (värmezoner), alltså tips kring vad man bör tänka på, vad man egentligen behöver i rent material osv. Det finns ju en del info på tillverkarnas hemsidor, men det hade varit kul att få ta del av lite riktigt erfarenhet av er på forumet! Jag har sökt lite på forumet men inte hittat så mycket...
/Kristian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.