Hej!
Vi bestämde oss för att installera två kaminer i huset. Slangar i samma kanal på befintlig murstock. Ingen yttre åverkan på huset.

Smått frustrerad när man börjar med bygganmälan och kommunen kräver fasadritning. Vi har kontaktat två grannkommuner där det lät som det ansågs löjligt. Elda hade inte råkat ut för det tidigare. Läser man tex på Stockholms stad sida står det inget.

Är det här regler som kommuner bäst hittar på själv eller är det faktiskt reglerat?
 
Installerade vår kamin för en månad sen och pratade med handläggare på kommunen som sa att de egentligen aldrig kan neka en bygganmälan då de inte har nån lag som stödjer detta. Halmstad kommun ville ha in olika underlag beroende på om det påverkade det yttre utseendet eller ej. I vårt fall drog vi det i befintlig murstock och slapp lämna in fasadritning. Tips är att kommunen säkert har de handlingar som du behöver och skickar säkert dem gratis över mejl.
 
Tyvärr fungerar det ofta sådär på kommunernas byggnadskontor. Där samlas småpåvarna som vill ha sitt eget kungadöme att regera över och kastar ur sig meningslös byråkrati. Om huset inte är allt för gammalt så borde det finnas fasadritningar tillgängliga att hämta ut. Då behöver du bara ändra datum och lämna in om inget annat ändrat.
 
  • Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
Claes Sörmland
Först och främst så får du fundera på som är anmälningspliktigt. T ex att dra rör/slang i skorsten är vanligen inte det för det är en underhållsåtgärd av en befintlig skorsten. Det behöver således inte diskuteras med kommunen överhuvudtaget.

Att installera nya eldstäder är anmälningspliktigt. Det är ingen bygganmälan utan en anmälan om väsentlig ändring av eldstad. Här kan kommunen ställa krav på eldstaden, t ex vad gäller effektivitet och utsläpp. Hur högt skorstenen går över knock kan ju vara intressant att utvärdera för dem, kanske är det detta de vill ha fasadritningen till?
 
  • Gilla
Gurkmat och 1 till
  • Laddar…
Vi sökte för ett par veckor sedan och skickade med fasadritningar, men mest för att vi hade dem klara sedan bygglovet. Godkänt utan vidare.
 
Hej igen och tack för alla svar!

Jag vet inte exakt vad de ska ha fasadritningen till. Jag frågade och svaret var att de ville se var på byggnaden skorstenen var placerad. Det borde man ju rimligtvis se från planritningen (som blev godkänd). Utöver det var det mest för att det var så lagen var formulerad, enligt honom. Fick mail nu igen med att jag inte hade kompletterat.
Fasadritningar i skala 1:100 med huvudmått utsatta gällande plan och höjd.
På fasaderna ska även befintliga och föreslagna marklinjer redovisas.

Pratat med förra ägaren som byggde ut huset under 70-talet (tidigare 1800-talskåk) och finns inga ritningar kvar att jobba med.
Har tagit hjälp av sambos far just nu, men blir lite av en principgrej. Antingen är det hårt reglerat och styrt från lag, annars borde man väl kunna komma runt det hela? Jag trodde sånt här skulle vara lättare ute på landet och mitt in i skogen...
 
...om du ändå måste ha en fasadritning, varför inte bara sätta dig å rita upp den? Skaffa ett block millimeterpapper på närmaste bokhandel, en bra penna och en linjal så är det där fixat på ett par timmar. Det behövs inget avancerat.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
En skorsten kan både försköna eller förfula en byggnad och jag förstår om kommunen vill ha ett underlag på den slutliga utformningen. Det jag reagerade på ang bygganmälan var inte behovet av underlag, utan kostnaden. I vår kommun har man fr o m 1/10-19 höjt avgiften från 1200 kr till 4200 kr.

Det måste vara högst i landet och i min mening helt orimligt.

Mvh Andreas
 
Claes Sörmland
MrFritzy MrFritzy skrev:
Har tagit hjälp av sambos far just nu, men blir lite av en principgrej. Antingen är det hårt reglerat och styrt från lag, annars borde man väl kunna komma runt det hela? Jag trodde sånt här skulle vara lättare ute på landet och mitt in i skogen...
Nej, det är inte hårt reglerat i lag exakt vad du ska inkomma med, det är en tolkningsfråga för kommunen. Följande ska du i alla fall inkomma med enligt Plan och byggförordningen:

Utdrag ur Plan- och bygglagen som listar krav för ansökan och anmälan innehåll, inklusive fastighetsbeteckning och byggherrens uppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förordningen är otydligt skriven när den hänvisar till plan- och bygglagens 9 kap. 21 §. D v s det är inte kristallklart att det som listas för bygglov och förhandsbesked i den paragrafen också ska in när det gäller anmälan. Så här lyder den i alla fall:

Textutdrag ur en lagtext som beskriver innehållet i en ansökan om bygglov eller förhandsbesked enligt svensk lag.


Om kommunen bedömer att du inte inkommit med tillräckliga handlingar för att de ska kunna ta beslut om din anmälan så ska de först kontakta dig för att begära in handlingarna (Förvaltningslagen 20 §). Misslyckas det så kan de förelägga dig att lämna in handlingarna för att de ska pröva ärendet.
 
Claes Sörmland
Onsalakorven andr.ljung skrev:
En skorsten kan både försköna eller förfula en byggnad och jag förstår om kommunen vill ha ett underlag på den slutliga utformningen.
En ny eller förändrad skorsten kräver bygglov. Det är något annat än att anmäla att man kopplar in kaminer i en befintlig murstock.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En ny eller förändrad skorsten kräver bygglov. Det är något annat än att anmäla att man kopplar in kaminer i en befintlig murstock.
Nej, det gör den inte. Iallafall inte i vår kommun. Vår kamin installeras om en vecka och startbesked är redan givet där den nya kaminen samt det tidigare obefintliga skorsten finns med.

Eldstad/Rökrör kräver således enbart bygganmälan. Det finns t o m en specifik ”ruta” enbart för eldstad/rökrör i bygganmälansdokumenter.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Nej, det gör den inte. Iallafall inte i vår kommun. Vår kamin installeras om en vecka och startbesked är redan givet där den nya kaminen samt det tidigare obefintliga skorsten finns med.

Eldstad/Rökrör kräver således enbart bygganmälan. Det finns t o m en specifik ”ruta” enbart för eldstad/rökrör i bygganmälansdokumenter.
Sen finns det säkert undantag och lokala regler, men såvida det gäller en ”vanlig” skorsten är det bygganmälan som gäller.
 
Claes Sörmland
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Nej, det gör den inte. Iallafall inte i vår kommun. Vår kamin installeras om en vecka och startbesked är redan givet där den nya kaminen samt det tidigare obefintliga skorsten finns med.

Eldstad/Rökrör kräver således enbart bygganmälan. Det finns t o m en specifik ”ruta” enbart för eldstad/rökrör i bygganmälansdokumenter.
Vi pratar förbi varandra. Skorsten är alltså den där grejen på fasaden eller taket som ändrar byggnadens utseende. Vanligen bygglov. Rökrör som inte syns på utsidan är vanligen bygganmälan. Men inget av detta gäller TS.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi pratar förbi varandra. Skorsten är alltså den där grejen på fasaden eller taket som ändrar byggnadens utseende. Vanligen bygglov. Rökrör som inte syns på utsidan är vanligen bygganmälan. Men inget av detta gäller TS.
Ja och nej. Om skorstenen (grejen på fasaden eller taket som ändrar byggnadens utseende) väsentligt ändrar byggnadens utseende kan kräva bygglov men jag skulle tro att i de flesta fall inte gör det. Därav frågan av kommunen att se fasadritningar, eftersom det handlar om en bedömning. Sen skulle ju TS likaväl kunna förlägga en ny skorsten bredvid den gamla murstocken, troligen inte men det framgår ju ej. Kommunen kan ju inte gissa?
 
Claes Sörmland
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Ja och nej. Om skorstenen (grejen på fasaden eller taket som ändrar byggnadens utseende) väsentligt ändrar byggnadens utseende kan kräva bygglov men jag skulle tro att i de flesta fall inte gör det. Därav frågan av kommunen att se fasadritningar, eftersom det handlar om en bedömning. Sen skulle ju TS likaväl kunna förlägga en ny skorsten bredvid den gamla murstocken, troligen inte men det framgår ju ej. Kommunen kan ju inte gissa?
Nej, kommunen behöver inte göra en bedömning av bygglov när TS anmäler en ändring av en eldstad. De ska ta ställning till vad de vill göra utifrån en anmälan och inget annat. TS skriver i trådstarten: "Ingen yttre åverkan på huset."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.