Vi ska bygga hus och funderar just nu på Skidstahus. Någon som har byggt med dem? Vilket hus i så fall? Är ni nöjda med bemötande, kvalitet, etc?
 
Hej

Jag är också nyfiken och hoppas att någon svarar. Vi ska ha möte med Skidstahus om en vecka för att gå igenom den husritning vi skickat till dem. Offert har vi redan fått men det är lite tillägg som vi vill göra samt att vi ska besöka tomten. Den kontakt vi haft med Skidstahus (i Härnösand, vi ska bygga i Sundsvall) är ännu så länge positiv, priserna tycker jag också är hyffsade och standarden likaså. Har två arbetskamrater som bygger/har byggt och de är nöjda så jag hoppas verkligen det blir bra.

Vart ska ni bygga och vad för typ av hus funderar ni på?

MVH
Trolltyg
 
Vi ska bygga i Tyresö utanför Stockholm. Vi har inte kommit helt till beslut men tittat bland annat på Gullranka och Styvmorsviol. Jämfört med andra leverantörer verkar Skidstahus vara biligare. Jag har inte riktigt jämfört standarden än.

/Sus
 
Vi håller på att bygga med skidstahus ...

Allt går enligt tidsplanerna, men man måste fanimej ligga på dem... Pappersarbetet på skidstahus är under all kritik; byggel och servisanmälan skulle vi skicka till skidstahus (av ngn outgrundlig anledning) och de tog i runda slängar 2 veckor på sig att skriva på dem och skicka in dem till Umeå Energi resp. Umeva ...

vilket i sin tur innebar att vi var tvungna att låna grannens byggel i början av grundläggandet, samt att elektrikern inte hade fått elritningar eller nåt annat så han avrådde oss från att gräva ner rören från tomtanslutningen till fasadmätarskåpet. Skulle dock vilja se han gräva det för hand i december ???? Inte fan ska jag gräva det om vi har betalat för att få det gjort.

Vi beslöt oss för att gräva rännan för det iaf, så får han lägga ner skiten och täcka för så att byggställningarna kan resas :p

Sen så ingår det si och så mycket grund (20 cm sand, 10cm singel, 20cm cellplast, 10cm betong, dvs 60 cm)

detta gäller ju bara om man skall bygga på en fotbollsplan på kebnekajse - dvs inga som helst överskjutande grundarbeten. Dessutom skall avloppsrören läggas med sand runtom osv, men det ingår ju naturligtvis inte.


Vi fick betala för 161 ton sand extra utöver de 80 ton som ingick i de 20cm sand. Grundkillarna tyckte dock att vi haft en jävla tur som inte behövde flera hundra ton sand till... så tänk på det; detta gäller kanske alla husföretag; men för oss blev det runt 25000 extra på grunden (som iofs är det största riskmomentet) och då var underlaget bra... kolla in vår blogg för övrigt, så får ni se hur arbetet fortskrider.
 
Och se till att allting som muntligen är avtalat skrivs ner på papper med säljarens underskrift!!

Vi har missat ett par såna grejer vilket har stört oss en hel del. Nu missade han iofs att dra bort tapeterna från offerten (vi skall göra allt måleriarbete/tapetsering själv, vilket gör att det inte ingår), men det gör ju inte oss nåt.
 
hej!

Jag har haft lite kontakt med skidsta ( håller på att bestämma mig för vilket hus jag vill ha) och jag är jätteimponerad av stockholmssäljaren ( fritidshus-svealand) Lennart Hägerfelth. Han slängde iväg ett mejl redan när jag via deras hemsida beställde en katalog, och erbjöd sig vara behjälplig om jag hade frågor. Det tar mindre än en halvtimme att få svar via mejl av honom också.
Men, å andra sidan är det väl en sak att kroka en kund, och en annan när man väl har den?

sammantaget har han varit mycket tillmötesgående, vill inte ta betalt för ritningsändringar och verkar inte vara så rörig som andra jag pratat med.

Mvh Ina
 
Tack för tipsen! Ska kontakta dem, prismässigt ligger de bra till och det är värt att ligga på dem om man tjänar rätt många kronor.

Fler som har erfarenheter?
 
Jag arbetar åt firma som målar skidstahus, därför intreserad av ett själv.
Dom man målar hos märker man av att dom är nöjda.
Standarden verkar hög och valfriheten med.

 
Nu har vi haft möte med Skidstahus och varit på tomten för en uppskattning påvad själva upppackningen kommer att kosta oss. Säljaren är väldigt trevlig och jag är nöjd med priserna på de tillval vi ville ha. Tycker att standarden verkar väldigt bra till det pris de har och om vi bestämmer oss för attköpa tomten och bygga så blir det defenitivt med dem.
 
Skriv ett mail och bekräfta vad ni kommit överens om så har du allt på pränt om det skulle bli någon diskussion eller om det blivit någon missuppfattning så rättas det till i tid.

Muntliga avtal gäller men det är svårt att bevisa så SKRIV NER ALLT!

Lycka till med huset. Själv skall jag göra en stor tillbyggnad och lutar åt Vittjärvshus.
 
Att ha allt skriftligt verkar vara det vanligaste rådet... Trist när det så ofta slutar med tvist om vad man kommit överens om. Vet att det är väldigt vanligt dock, på alla möjliga områden.
 
Är på gång och ska bygga hus, har redan hittat en tomt, och har då funderat över bland annat Skidstahus, har dock inte fått någon prisuppgift eller leveransspecifikation, och undrar därför över en bild som jag såg på nätet (deras hemsida), där takkonstruktionen var med gummiduk och reglar?? Har bildat mig den uppfattningen att ett trätak med papp och rejäla läkt är det rätta, och undrar därför om vad erfarenheterna av gummiduk är? Eller om man kanske kan välja bort detta och vad priset isådana fall blivit?
 
Snailman
Intressant läsning, men utifall om uppgifterna fortfarande är aktuella så kan ju deras konstruktion verka lite klen? Tackar iaf för länken, mycket intressant läsning faktiskt... hade själv tänkt rada upp mina de eventuella alternativ jag tänkt välja mellan på liknande vis.
 
Snailman
De enda jag vet som ändrat till tjockare väggar är Smålandsvillan. (påstås vara 240mm sedan årskiftet)

Det ska väl bli någon regel angående minsta isolering framöver, troligen då energideklarering av nybyggda hus införs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.