Hej alla kluriga budgivare!

Jo det är så att jag är väldigt intresserad av ett hus och köpa.
Huset har varit ute i hemnet i ca 3.5 månader, först var utgångspriset 2,6 miljoner, nu är det 2,3 miljoner. De har haft visningar men inga budgivare. Huset ligger i Norrköping.

Vad tycker ni jag bör lägga för bud? Vart går gränsen för skambud i detta fall?

Tillägg* det är en dödsbo och dottern verkar vara lite girig..
 
Jag hade börjat med 2 miljoner.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Tänk ut vad du är beredd att betala för det. Lägg en bit under det. När säljaren/mäklaren försöker få till ett bättre pris så har du utrymme att gå upp lite och ändå känna dig nöjd med slutpriset samtidigt som säljaren kände att den lyckades säkra en liten större del än ditt första bud.
 
  • Gilla
Daniel112209
  • Laddar…
Min första reaktion på det du skriver är att Norrköping trodde jag var en plats med relativt aktiv marknad. Varför lägger ingen något bud? Vad är det som skrämmer bort alla andra? Finns här fel på huset som du inte upptäckt, eller inser hur allvarligt det är?
 
  • Gilla
Daniel112209 och 1 till
  • Laddar…
Ja alltså det som jag tror skrämmer är att man varken kunnat göra besiktning i krypgrunden (består av lättbetong) samt i vinden..
 
Och varför skrämmer det bort alla andra, men inte dig?

Fundera över vad som är rätt bud i händelse att taket visar sig vara helt slut (inte bara ytbeläggningen utan allt, råspont takstolar osv), och om det visar sig att grunden också är en katastrof.
 
En faktor som kan vara något, är om man ex. vore takläggare, så kanske man kan se att det verkar inte vara ngt. större problem med taket. Och är det problem så fixar man det med hjälp av ett par lika proffsiga kompisar på ett par kvällar till en kostnad av två flak öl. Men för oss övriga gäller att ha respekt för takproblem.
 
Jag hade startat med ett bud på 1,7-1,8, ett dödsbo vill nog gärna stänga igen och du lär få dras med en friskrivningsklausul. Alltid lättare att höja än att sänka och dottern kan ju vara hur girig som helst, men blir inte huset sålt så...
Sedan är det en god ide att ta reda på varför det inte finns andra intressenter.
 
Hemmakatten
Man skulle kunna begära att säljaren sågar upp ett besiktningshål i grunden samt installerar en vindslucka, antingen inomhus eller på gaveln.

Eftersom huset inte blivit sålt tidigare så kan säljaren kanske gå med på detta. Jag skulle inte köpa ett hus med obesiktbar krypgrund eller tak. Förutom att riskera en kostnad på kanske flera hundra tusen (pengar man kanske inte ens har) så kan det bli många månader i byggkaos.

Har du kollat slutpris på liknande hus i samma område?
 
Slutpriset för just de husen brukar ligga på 3 miljoner och de är väldigt sällan någon säljer dessa hus.. hur skulle du lagt upp det för mäklaren? Jag och mäklaren har prata om detta hus tidigare och vi avslutade aldrig riktigt bra samtalet heller..
 
D Daniel112209 skrev:
Hej alla kluriga budgivare!

Jo det är så att jag är väldigt intresserad av ett hus och köpa.
Huset har varit ute i hemnet i ca 3.5 månader, först var utgångspriset 2,6 miljoner, nu är det 2,3 miljoner. De har haft visningar men inga budgivare. Huset ligger i Norrköping.

Vad tycker ni jag bör lägga för bud? Vart går gränsen för skambud i detta fall?

Tillägg* det är en dödsbo och dottern verkar vara lite girig..
1,9 är perfekt
 
Läser man besiktningsprotokollet var där flera andra punkter som är kostsamma att utföra.
Utan att veta allt för mycket om Norrköping ser området trevligt ut, nära stan och "sjö(?)" samt nära skog/friluftsliv.
 
T
Spotta i näven och erbjud dom 780.000 kr, CASH!
 
  • Haha
  • Gilla
MayaP och 2 till
  • Laddar…
A
Tvi...790000 första,andra.....
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
lopec
Har du varit på en visning?
Varför har det inte gått att se vindsutrymmet.

Lägg 1,9 men begär att få göra en klausul för utökad besiktning innan ev. skrivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.