Hej.

Bor sedan 5 år tillbaka i ett Borohus från 1990. Har ett Bahco ACJ värmeaggregat med tillhörande Minivent ACF. De senaste dagarna har det börjat droppa kondensvatten från Miniventen. Förstår att kondens kan uppstå när kall och varm luft möts men eftersom detta aldrig hänt tidigare undrar jag ifall någon del i anläggningen som inte fungerar. Funderingar kring vad problemet kan vara? Tacksam för svar.

Mvh Niklas
 
Där finns avledning för kondensvatten från aggregatet. Har du kollat att det är OK?
 
E etompau skrev:
Där finns avledning för kondensvatten från aggregatet. Har du kollat att det är OK?
Har försökt finna någon form av avledning. Hittar ingen.
Såhär ser det ut i Miniventen.
 
  • Interiör av Minivent ventilationssystem med synlig korrosion och inga avledningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innehållet i en Minivent ventilationsenhet utan synlig avledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, snarlik Minimastern, som har en kondensvattenuppsamlare + tillhörande slang. Finns där ingen slang/uppsamlare så ska det nog vara på detta sätt.
Har du kollat att värmelementet/termostat kickar in när tilluften är kall? Det syns inte på din bild men du bör finna termostatvred på höger sida (+ lampa på frontpanel som indikerar uppvärmning).
 
Vredet hittar jag, men ingen lampa. Vart sitter värmeelementet?
 
  • Detalj av en kanalventilations termostat med en regulator för minsta och största temperatur på en märkplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, då saknas indikeringen på Minivent. Var elementet sitter, någonstans bakom plåtarna... Har själv aldrig haft behov att rota med det. Det värmer den kalla tilluften för minskat kallras.
 
Det blir bara kondens på högra sidan. Tog ut värmeåtervinnaren igår och dammsög den rent ifrån damm. Har inte sköljt rent den med vatten som det står i manualen. Kan detta spela in? Att den på något sätt är igensatt med damm så att den inte fungerar som den ska?
 
  • Insida av värmeåtervinnare med kondens och synligt damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Här är avledningen av kondensvatten:

Närbild på en igensatt slang med tecken på rost och smuts, antyder bristfällig rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska finns en slang på undersidan. Den ser igensatt ut. Det ser väldigt skitigt och rostigt ut så kanske har rengöring inte skett som det ska?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Clemens skrev:
. Tog ut värmeåtervinnaren igår och dammsög den rent ifrån damm. Har inte sköljt rent den med vatten som det står i manualen. Kan detta spela in? Att den på något sätt är igensatt med damm så att den inte fungerar som den ska?
Du måste hålla värmeväxlaren ren, annars fungerar den sämre och blir en svamphärd. Tänk på din hälsa, det här är luften du ska andas. In i duschen med den. Fram med rengöringssprej (handdiskmedel i sprayflaska duger) och spola den noga från alla fyra håll med hetvatten för att få ut skiten.
 
Tog in den i duschen och spolade av. Mycket damm vart det. Nu tycks det inte bli någon kondens längre.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Lyfter gammal tråd då jag har liknande problem.
Har ACF i tvättstugan (alltså utan fläkt), dräneringsslangen/lådan verkar vara igensatt då vattnet inte rinner ur.
Hur gör jag enklast rent denna?
Ser inget enkelt sätt att montera isär underdelen så att jag kommer åt slangen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.