Hej Kunniga forum medlemmar!

Jag undra om en radiator typ 33 som har mått 300mm x 900mm räcker till ett rum som är strax under 14 kvadratmeter och hur mycket effekt kan en sådan ge.

Tack på förhand. ;)
 
Det beror ju på framledningstemperatur och effektbehov.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på framledningstemperatur och effektbehov.

Ja, vist men jag kanske har formulerad frågan på fel sätt.

Varje radiator har en vist max effekt beroende på vilken modell och storlek, jag hittade inte referenser på just typ 33 och måtten är 300x900.

Det andra jag ville veta är om det räcker för en nästan 14 kvadratmeter rum.

jag kan inte det beräkning.
 
surris
R Reborn skrev:
Ja, vist men jag kanske har formulerad frågan på fel sätt.

Varje radiator har en vist max effekt beroende på vilken modell och storlek, jag hittade inte referenser på just typ 33 och måtten är 300x900.

Det andra jag ville veta är om det räcker för en nästan 14 kvadratmeter rum.

jag kan inte det beräkning.
Det där är omöjligt att svara på utan att veta förutsättningarna..

Men har du ett hyfsat nytt hus så ska det räcka. Du kanske har ett behov på 700w och radiatorn ger 1000w.

Vet du förutsättningarna så är det inget svårt att räkna ut det.
 
Redigerat:
Vi måste veta lite mer. Vad har ni för värmekälla?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vi måste veta lite mer. Vad har ni för värmekälla?
Hej,

Värmekälla är bergvärme och fönster är icke öppningsbar, jag bifogar en bild på ritning av rummet. Jag har klinkergolv utan golvvärme.

Radiator som är en enkel blad och finns idag ska bort, jag måste ha en mindre men inte förlora effekt, så att jag kan ha tvättmaskin och torktumlare bredvid.

Min kompis ska ge mig en typ 33 för att 900x300 så att jag kan ha utrymme till maskiner bredvid, han var osäker om det skulle räcka och jag har ingen aning om det.
 
  • Ritning av rum på 13,63 kvadratmeter med dörrar, icke öppningsbart fönster och radiator mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Spontant så skulle jag sagt att din nya c33 kan bli klent. Men du säger att din gamla radiator räcker till som är en-panels utan konvektorplåt. Dvs en typ 10 och inte en typ 11?
Din gamla 10a ger ungefär lika effekt mycket som den nya c33an vid 55/45/21.
Skulle din gamla vara en typ 11 så är din nya ca 200-250W kort.

Är ju ingen hiskelig kostnad om du köper en 900x500 eller 900x600 c33 för att vara safe.
 
Redigerat:
  • Gilla
Reborn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.