Kräv ersättning för vägunderhållet av grannen/ grannarna.
 
M Marcus K skrev:
Har en granne som är fullständigt rabiat. På en av mina fastighet finns det en stor gårdsplan och styvsönerna har en lastbil och släp som dom ställer upp där på kvällar och helger.
F Frippegubben skrev:
Fordonen var timmerbil med släp, en lastbil med liftdumperfunktion med släp och en större hjullastare. På sommaren 2017 blev måttet rågat när man började köra in med fullastad timmerbil med släp, cirka 28 meter lång och cirka 60 tons vikt. Dessa transporter skedde 7 dagar i veckan och på vilka tider som helst på dygnet. Klaganden nämnde även att man bedrev bilverkstad på fastigheten och arbetade till sent på kvällarna ibland till 23.00, spelade musik med mycket bas och hög volym. Musiken trängde in i huset även när man satt och såg på TV.
Fantastisk diskrepans mellan trådstartarens verklighet och den "rabiate" grannens. Nog för att det brukar finnas två sidor av myntet men det var rätt olika sidor på detta mynt..
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Personligen bryr jag mig normalt sett inte ett dugg om vad grannarna gör på sin tomt, men skulle dom börja med rena åkeriet med allt vad det innebär(främst trafiken) dygnet runt så skulle jag bli måttligt irriterad eftersom det i det fallet direkt inkräktar och stör mitt liv.
Jag hade en granne som hade ett (fristående)garage väldigt nära mitt hus(ca 1m från tomtgräns, ~5m från huset, hur det ens blev godkänt vet jag inte, det var långt före min tid), som ibland mekade sena kvällar och nätter, med hög musik och öppna dörrar. Detta blev successivt mer och mer frekvent, så jag gick över och pratade med honom och påpekade att mitt fönster är väldigt nära hans garage, och om han kanske kunde tänka sig att sänka volymen lite och stänga dörrarna. Vilket han gjorde därefter, vilket i sin tur sänkte ljudnivån till en mer acceptabel nivå. Dvs, vi gjorde en kompromiss utan att begränsa eller förstöra för varandra.

Så, om vi utgår ifrån att det som är skrivet i raporten är sant, så har jag full förståelse för att grannen börjar bli sur. Och det verkar ju inte bara vara "parkeringen" som är problemet, utan många saker som tillsammans fått grannen att tröttna(buller, hög musik, mycket oljud på sena kvällar, osv).
Jag tvivlar på att grannen skulle klaga så mycket om det kom en lastbil typ 1-2 gånger i månaden för att byta släp eller liknande, och det var tyst och lugnt på sena kvällar och nätter övrig tid.
Jag misstänker även att detta har pågått en längre tid, och jag skulle inte bli förvånad om grannen faktiskt påtalat detta för TS både en och tre gånger innan han gick till kommunen.

Sen kan man ju även långdra det hela och fundera över hur vägen klarar av denna frekventa och tunga trafik? Jag har svårt att tro att den mår speciellt bra, och även det har ju en indirekt negativ inverkan på grannen.

Dom allra flesta människor bryr sig inte mycket av vad grannarna gör, så länge det inte är onormalt störande, eller inkräktar på dennes egna mark.
T ex om någon har 2-3 skrotbilar(med skrotbilar menar jag då bilar som enbart står där, som aldrig rörs öht.) på gården ute på landsbyggden är det inte många som bryr sig i, har man däremot 10+(eller i det här fallet, X antal tradarsläp med tillbehör) i direkt närhet av grannens tomt/utsikt så kan det nog (förståligt) få dom flesta att surna till.

Att bygga en ny väg kommer inte hjälpa grannsämjan, då grundproblemen fortfarande finns kvar. Och, för att återgå till raporten, det låter som han har fler saker han kan anmärka på utöver parkeringen.
Själva vägdragningen är även något iaf jag skulle motsätta mig så mycket som möjligt. På tok för nära huset även om det är "4.5m"(huvudvägen är ju också väldigt nära, men den kan man ju inte göra så mycket åt..). Speciellt när det redan finns en fullt duglig utfart från TS tomt(att TS sen väljer att se till att göra den oanvändbar är dennes problem). Den nya vägdragningen skriker att TS bara vill jävlas med grannen.
Ett bättre alternativ skulle vara att bredda den nuvarande utfarten en bilbredd istället.

Men vem vet, grannen kanske faktiskt är en riktigt gringubbe som gnäller över minsta lilla och är helt omöjlig att prata med... Rätt omöjligt att avgöra när vi inte vet hela händelseförloppet och historia. Men baserat på den info vi fått i tråden så ställer jag mig på grannens sida iaf.
 
  • Gilla
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sett det fallet. Jag har också sett motsatsen. Jag har en granne som inte behövde bygglov (de frågade) för att bygga nytt stall för sin ridverksamhet. Kommer dock inte ihåg argumentationen runt detta.

En annan granne byggde maskinhall till grävmaskiner. Även denna var befriad från bygglov.

Lotteri, eller dubbla standarder?
Det kan också vara något helt annat.
Här byggde en företagtare en stor maskinhall på sin jordbruksfastighet där det inte bedrevs jordbruk alls.Han skulle ha den till sina andra verksamheter. Han tutade i kommunen att han skulle göra en vinodling där och kommunen sa ja. Till saken hör att företagarens familj omgick med byggnadsinspektören i samma whiskyklubb.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan också vara något helt annat.
Här byggde en företagtare en stor maskinhall på sin jordbruksfastighet där det inte bedrevs jordbruk alls.Han skulle ha den till sina andra verksamheter. Han tutade i kommunen att han skulle göra en vinodling där och kommunen sa ja. Till saken hör att företagarens familj omgick med byggnadsinspektören i samma whiskyklubb.
Något sådant är det inte i dessa fallen. Det handlar om personer långt utanför några beslutskretsar i kommunen. Jordbruksfastigheten är i bägge fallen företagande som hobby.

Grannen som arrenderar har det dock som yrke, men han hade inte fått bygglov för det han gjort på den arrenderade marken om det hade gått dit. Han har bland annat hägnat in den med Gunnebostängsel för att få ha maskinerna i fred. Snyggt gjort, men inte i linje med vad byggnadsnämnden skulle godkänna om beslut skulle tas där.

Detta fall är det som är närmast TS problem, även om det enda i hans fall som är av intresse för tråden är om han har rätt att parkera fordonen på den arrenderade marken.

Det enda TS kan göra är egentligen att testa att parkera på vägen. Denna väg går till TS mark enbart och gör man en ny anslutning på egen mark som nyttjas istället så har man ju löst problemet. Tills grannen hittar någon annan paragraf, men då blir det ett nytt fall som skall genom kvarnarna i så fall.
 
Att bygga den tilltänkta vägen borde rimligtvis bara vara att göra så länge som grannen som äger vägen godkänner? Det är inte frågan om en utfart till kommunalmark utan vägen verkar höra till lantbruksfastigheten. Det är knappast ens frågan om en utfart rent juridiskt. Det kan ju inte finnas nått som förbjuder en att ha ett bärlager med grus istället för gräsmatta på gården? TS kanske inte gillar att klippa gräs?
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
LRF har en sammanfattning av reglerna kring undantag från kravet på bygglov för ekonomibyggnader (länk). Där hänvisas även till ett antal rättsfall.

"Maskinhallar och djurstallar
är typiska byggnader som inte kräver bygglov, men om anläggningarna
exempelvis används till uppställning av husvagnar eller båtar, alternativt hyrs
ut som lagerlokaler är de bygglovspliktiga."

Parkeringar nämns dock inte specifikt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Förstår granne som inte vill ha 6-7 arbetarfordon i husonrådet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det styrs av dessa regler:
- [länk]
Som visar till att även uppförande av bygglovsbefriade ekonomibyggnader på jordbruksmark är
omgärdade av regler och skall prövas för bl a störande verksamhet mot grannar , förändring av landskaps-
bilden. Tråden avser annan verksamhet som inte kan klassas som jordbruksliknande och bedriven av
annan näringsidkare. Håller helt med klagande granne , att tala för TS strider mot allmän
rättsuppfattning och normalt uppförande/ grannskick . Stäng tråden .
 
  • Gilla
DLo och 4 till
  • Laddar…
Är @Spikin grannen? :)

Marken ligger i kanten av bebyggt område, det är inte detaljplanelagt och det är på gränsen till samlad bebyggelse enligt kommunens översiktsplan.

Det är alltså inte mitt inne i en villamatta.

Och utanför villaområdets strikta sociala kontroll så strider det INTE mot allmän rättsuppfattning och normalt uppförande/ grannskick att parkera en timmerbil på gården.
 
Redigerat:
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Är @Spikin grannen? :)

Marken ligger i kanten av bebyggt område, det är inte detaljplanelagt och det är på gränsen till samlad bebyggelse enligt kommunens översiktsplan.

Det är alltså inte mitt inne i en villamatta.

Och utanför villaområdets strikta sociala kontroll så strider det INTE mot allmän rättsuppfattning och normalt uppförande/ grannskick att parkera en timmerbil på gården.
Korrekt. De flesta som har smååkerier parkerar sina bilar på gården på landet, det är nog ganska så allmänt accepterat skulle jag påstå. Tycker den här tråden demonstrerar dom kulturella skillnaderna mellan stad och land ganska tydligt.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Korrekt. De flesta som har smååkerier parkerar sina bilar på gården på landet, det är nog ganska så allmänt accepterat skulle jag påstå. Tycker den här tråden demonstrerar dom kulturella skillnaderna mellan stad och land ganska tydligt.
Den störande verksamheten har börjat efter grannen köpt sin fastighet . Om verksamheten funnits innan köpet
hade grannen fått möjlighet att välja och troligtvis avstått köpet. Att tvinga på någon en dygnsomfattande
störande verksamhet
helt inpå sitt hus är inte acceptabelt på någon plats eller i någon kultur. TS borde ha
fattat att grannen skulle reagera. Normalt vett , hyfs och kommunikation med grannar finns även
på gårdarna i Sverige . Det är upp till TS att prata med grannen först .
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Den störande verksamheten har börjat efter grannen köpt sin fastighet .
Det där har aldrig spelat någon roll.

I det här fallet visste dessutom grannen när han köpte huset att det låg en jordbruksfastiughet kloss an, en jordbruksfastighet som dessutom behövs korsas för att ta sig till sin villa.

Bosätter man sig på landet, så...
 
Redigerat:
M -MH- skrev:
Är @Spikin grannen? :)

Marken ligger i kanten av bebyggt område, det är inte detaljplanelagt och det är på gränsen till samlad bebyggelse enligt kommunens översiktsplan.

Det är alltså inte mitt inne i en villamatta.

Och utanför villaområdets strikta sociala kontroll så strider det INTE mot allmän rättsuppfattning och normalt uppförande/ grannskick att parkera en timmerbil på gården.
Fast nu har det ju visat sig att det inte alls handlar om att TS bara parkerar en timmerbil på gården?

/Krille
 
S Spikin skrev:
Den störande verksamheten har börjat efter grannen köpt sin fastighet . Om verksamheten funnits innan köpet
hade grannen fått möjlighet att välja och troligtvis avstått köpet. Att tvinga på någon en dygnsomfattande
störande verksamhet
helt inpå sitt hus är inte acceptabelt på någon plats eller i någon kultur. TS borde ha
fattat att grannen skulle reagera. Normalt vett , hyfs och kommunikation med grannar finns även
på gårdarna i Sverige . Det är upp till TS att prata med grannen först .
vart framgår det att verksamheten bedrivs dygnet runt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.