13th Marine 13th Marine skrev:
Du låter rätt tvärsäker, har du några som helst källor för att backa upp dina påståenden?

Vad du har i inköpspris kvittar i sammanhanget, då kan man köra en biltema och ha ett bolag mellan som har ett betydligt högre utpris som du köper av.

Men visst, där är en tolkningsfråga om vad som kan anses gängse pris, men jag har då inte hört om några fall som faktiskt tolkats i domstol. Men spontant så är lagstiftningen till konsumentens fördel, och då kommer man troligtvis också gå på de prisuppgifter som kunden lätt kan tillskansa sig.

Kan inte heller tycka att Hornbach och Bauhaus är internethandel.
Ring ingen hantverkare
 
  • Gilla
Qunaki och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Har lite svårt att förstå varför en del förväntar sig att låssmeden borde tipsat TS att köpa låset på Bauhaus istället. Nu har ju dessutom @Slåsmeden redan förklarat så fint varför det finns fördelar med att låta låssmeden sköta hela händelsekedjan och inte blanda in utomstående leverantörer.

När jag fick hem rörmokaren för ettpar månader sedan ifrågasatte jag inte var han köper alla kopplingar, blandare, vattenlås etc. Och då förväntar jag mig heller inte att han skall börja sälja in andra leverantörers prylar än dem han har avtal med.

Särskilt när det gäller något lite dyrare som dessa lås tydligen är, så ser jag det som min egen skyldighet att faktiskt ha kollat upp lite själv också, eller åtminstone fråga låssmeden om vad priset kan tänkas landa på. Gör jag inte det så skyller jag mig själv och tar det som en läxa. Ser det inte som låssmedens skyldighet.
 
  • Gilla
Andreas781002 och 3 till
  • Laddar…
Man förväntar sig nog att hantverkaren köper in prylar på ett konkurrenskraftigt ställe. Även hantverkare kan handla på bauhaus.
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
D Daniel 109 skrev:
Man förväntar sig nog att hantverkaren köper in prylar på ett konkurrenskraftigt ställe. Även hantverkare kan handla på bauhaus.
En del är kanske konkurrenskraftiga på vissa prylar, mindre på andra.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Naturligtvis måste man titta på totalkostnaden, inklusive arbetstid. Men skiljer det 2kkr per lås måste det löna sig att byta inköpsställe.
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Man förväntar sig nog att hantverkaren köper in prylar på ett konkurrenskraftigt ställe. Även hantverkare kan handla på bauhaus.
Tror problemet med låsbranschen är att det inte finns något konkurrenskraftigt ställe att handla på med det sortiment och den servicenivå man behöver som låssmed. Den grossistmarknad som finns kontrolleras i princip helt av Assa Abloy.

Sen noterar jag att branschen har en tendens till sviniga påslag även när man handlar över disk i låssmedernas butiker, de påslagen kan ju knappast motiveras med garantiåtagandet. Möjligtvis kostnaden för att lagerhålla udda prylar.
 
bonkeman bonkeman skrev:
Hej!

Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.

Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.

Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
5150kr är det rekommenderade priset.
Låssmeden har inte orimligt påslag utan det är de som säljer billigt som i stort sett saknar påslag.

Anledning till att andra säljer mycket billigare kan bero på ett lägre inköpspris vilket är vanligt att Järn och byggvaruhus kedjor har men även att de säljer den som en merförsäljningsprodukt i stort sett till inköpspris.
Internet handel kan även de pressa marginalerna då de säljer till en annan kundgrupp än de lokala kunderna.
ASSA skickar ibland ordererkännande och andra handlingar fel ibland så vet jag att det kan vara en enorm skillnad i inköpspris.
Det kanske kan verka konstigt men låssmeder har ofta sämre rabatter och avtal än andra företag i andra branscher som säljer lås, det hade blivit en hel bok om jag skulle förklara detta.
För att direkt citera ett svar av ASSA representanter när den orättvisa marknaden diskuterades för många år sedan om vad vi låssmeder ska göra när andra kan sälja betydligt billigare vilket gör att vi låssmeder inte kommer kunna konkurrera prismässigt "Ni kan ju göra det som de andra inte klarar av och hjälpa till när det inte fungerar samt åtgärda det som blivit fel".

P PKL skrev:
Misstänker ett riktigt kartellupplägg här där grossisten har höga listpriser som sedan saltas rejält och sedan kickas tillbaka.
Det är problem i branschen som till stor del är styrd av ASSA som äger allt från tillverkning, grossister till egna låssmeder vilket inte är speciellt bra för branschen, säljstatistik från grossister kan användas för att pressa låssmeder att köpa rätt produkter.
ASSA har lite av en enmans kartell där de kontrollerar hela ledet men det finns ingen kickback.
Tyvärr lyckas inte konkurrensverket reglera ASSA.
 
  • Gilla
Qunaki och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sen noterar jag att branschen har en tendens till sviniga påslag även när man handlar över disk i låssmedernas butiker, de påslagen kan ju knappast motiveras med garantiåtagandet. Möjligtvis kostnaden för att lagerhålla udda prylar.
Vad räknas som sviniga påslag?
 
C
1 123abc skrev:
Vad räknas som sviniga påslag?
När det ligger på dubbla priset mot t.ex. låsshop.se som verkar leverera direkt från Copiax.
 
Med risk för att upprepa andras erfarenheter tidigare i tråden.
Jag köpte Yale på Hornbach, ringde/mailade runt till x antal låsfirmor ang montering. OM jag ens fick svar så var det klassiska ”nä vi monterar bara lås vi själva säljer jadada alt 4-5000 för montering”
Men så fick jag svar en lokal låsfirma i Älvsjö - ”klart vi fixar, lite mkt att göra nu men vi kan nog klämma in det, ok om vi ringer lite i förväg? Helst vill vi ju sälja låset med då vi har paketpris så är det ok att vi tar lite extra för monteringen eftersom du köpt det själv?”
Landade på 1800:- innan rot om jag minns rätt, som bonus gick han också igenom hur jag installerade Verisure och ställde in allt.
Nästa gång jag behöver hjälp m låsen så vet iaf jag vem jag ringer
 
  • Gilla
ajn82 och 7 till
  • Laddar…
På forumet blandar svaranden ihop yale doorman och yale doorman Wi-fi...PRISMÄSSIGT...

Faktum kvarstår:

Vi vet fortfarande allt för lite av vad TS hade i åtanken...

Vad vi vet är:

  • Ungefärlig produkt......?

  • Framkörnings utgift.....m bil...?

  • Timpenning.................?


  • Som konsument/beställare ska det i fakturan finnas uppgift på artikel. Stämmer ”beställd produkt” (Tillverkarens artikel nr) med vad som står på fakturans (-artikel nr)?


Många som svarat har jämfört pris skillnaden...men det är inte tillförlitligt....eftersom V2N finns i två olika ”upplagor”. :heart: :rolleyes:

Däremot kan man jämföra ”Tillverkarens Artikel nr”.....


Min erfarenhet är att man sällan hittar tillverkarens Artikel nr. på nätet....:worried:

Mitt tipps, ”om man är osäker” är att ringa/maila och fråga om just Tillverkarens Artikel nr....
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nu är inte jag någon paragrafryttare men tolka lagen kan man göra på många sätt men frågan är hur rätten skulle tolka det. Nu måste prisbasbeloppet vara 50% för att de ens skulle pröva det
Det är det knepiga med juridik.
Nej, ett halvt PBB är för småmål, vid småmål får man stå för sina egna kostnader för målet.
 
P Putte 9497 skrev:
Ring ingen hantverkare
Har du verkligen inget bättre att komma med?
Har du slut på argument så du måste gå till angrepp på person istället?
Bättre vore att argumentera ur en juridisk synvinkel varför TS ska betala.

Låter som många hantverkare inte har koll på juridiken, de kanske skulle byta yrke, eller bara ingå i ett större företag som har koll på sina skyldigheter.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Med risk för att upprepa andras erfarenheter tidigare i tråden.
Jag köpte Yale på Hornbach, ringde/mailade runt till x antal låsfirmor ang montering. OM jag ens fick svar så var det klassiska ”nä vi monterar bara lås vi själva säljer jadada alt 4-5000 för montering”
Men så fick jag svar en lokal låsfirma i Älvsjö - ”klart vi fixar, lite mkt att göra nu men vi kan nog klämma in det, ok om vi ringer lite i förväg? Helst vill vi ju sälja låset med då vi har paketpris så är det ok att vi tar lite extra för monteringen eftersom du köpt det själv?”
Landade på 1800:- innan rot om jag minns rätt, som bonus gick han också igenom hur jag installerade Verisure och ställde in allt.
Nästa gång jag behöver hjälp m låsen så vet iaf jag vem jag ringer
Visst ska man göra så här som denna låssmed gjort. Vill kunden ha det upplägget så är det ok.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är det knepiga med juridik.
Nej, ett halvt PBB är för småmål, vid småmål får man stå för sina egna kostnader för målet.
Och i denna tråd är prisbasbeloppet fem tusen.. Allt annat är ointressant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.