Hej.
Jag har precis köpt ett radhus från -77. Bra skick men inte det "nyaste" invändigt vad gäller kök och badrum. Tror det var renoverat 2003. Vi vill nu renovera kök och badrum direkt vid inflytt, för att sen omvärdera huset för att kunna baka in renoveringslånet i bolånet.

Jag undrar då, hur stor är risken för att mäklaren inte värderar huset till minst lika mycket som vi har renoverat för?

Helt ny i sammanhanget :)
 
Det måste vara en större förändring för att banken ska få ta hänsyn till en ny värdering inom 5år.
 
T topmount skrev:
Är det inte nya regler att de måste gå ett par år mellan värderingarna och förändring av bolånet?
Man kan göra omvärdering tidigare om man gör större förändringar, och enligt banken och mäklaren var det inga problem:)
 
Ja det är ju som sagt en lite luddig regel men banken tjänar ju på att låna ut mer till dig så de är ju lite partiska
 
M Michaela Ek skrev:
Man kan göra omvärdering tidigare om man gör större förändringar, och enligt banken och mäklaren var det inga problem:)
Läser man vad FI har skrivit så kan det gå att värdera. Men fråga mäklaren. ”Om jag gör si och så, vad blir huset värt då? Vi kan egentligen inte svara utan att veta var du köpt någonstans och var du köpt för. Även då blir det nog svårt att veta om man inte känner till bostadsmarknaden där du bor.
 
FI skriver.


  • Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
 
Ja men vem är det som "Bestämmer" om man får göra det då? Om det nu är ny regel för det sen 2016 Då borde ju borde mäklaren och banken nekat direkt tycker man
 
J Johan456 skrev:
Läser man vad FI har skrivit så kan det gå att värdera. Men fråga mäklaren. ”Om jag gör si och så, vad blir huset värt då? Vi kan egentligen inte svara utan att veta var du köpt någonstans och var du köpt för. Även då blir det nog svårt att veta om man inte känner till bostadsmarknaden där du bor.
Köpt för 3 miljoner och har tänkt att renovera för Max 300. Skövde ✌
 
Tyvärr inget område jag har koll på, kanske någon annan.
 
  • Gilla
Michaela Ek
  • Laddar…
tommib
Ingen koll på Skövde som sådant men jag skulle starkt avråda från att renovera kök och badrum direkt efter köp för lånade pengar. Det är en helt generell rekommendation. Om ni inte har pengar så att ni klarar kontantinsats och renovering utan måste låna så skulle jag säga att det är för mycket på marginalen. Ja, det är väldigt billigt att låna pengar för tillfället men alla lånade pengar ska betalas tillbaka förr eller senare.

Kök och badrum som är gjorda 2003 har absolut livslängd kvar och att renovera dem bara för att de inte är det allra nyaste är ekonomiskt oförsvarligt, speciellt om man måste låna till det.

Mitt tips blir således att flytta in och vänta med renoveringen. Spara ihop pengar så att ni kan renovera kontant, då kommer ni också ha hunnit tänka igenom hur ni vill ha det och vilka grejer ni stör er på med nuvarande lösning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja det kan lika gärna uppenbar sig mer akuta projekt när ni flyttat in (tak, uppvärmning...)
 
tommib tommib skrev:
Ingen koll på Skövde som sådant men jag skulle starkt avråda från att renovera kök och badrum direkt efter köp för lånade pengar. Det är en helt generell rekommendation. Om ni inte har pengar så att ni klarar kontantinsats och renovering utan måste låna så skulle jag säga att det är för mycket på marginalen. Ja, det är väldigt billigt att låna pengar för tillfället men alla lånade pengar ska betalas tillbaka förr eller senare.

Kök och badrum som är gjorda 2003 har absolut livslängd kvar och att renovera dem bara för att de inte är det allra nyaste är ekonomiskt oförsvarligt, speciellt om man måste låna till det.

Mitt tips blir således att flytta in och vänta med renoveringen. Spara ihop pengar så att ni kan renovera kontant, då kommer ni också ha hunnit tänka igenom hur ni vill ha det och vilka grejer ni stör er på med nuvarande lösning.
Vi har betalt kontantinsatsen och självklart kollat så att vår ekonomi går runt inkl. en renovering
 
tommib
Jag skulle ändå rekommendera att ni väntar tills ni kan betala renoveringen kontant. Det för också med sig att ni kan bo in er ett tag och funder på hur ni vill ha det. Ni hinner dessutom upptäcka om det är några andra mer brådskande fel med huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.