Finns det några ekonomiska fördelar att köpa materialsatsen till ett hus utomlands (Danmark)? Man borde väl slippa momsen i alla fall. Hur är det med tullavgifter? Något annat att tänka på?
 
Köper du som privatperson från annat EU-land betalar du det aktuella landets moms. Du slipper alltså den svenska svindyra momsen. Tullavgifter behöver du ej heller betala. ;)
 
tror inte att danskar är så duktiga på att bygga trähus. Sett nästan bara fritidshus av trä..... visa av dom byggdes av svenska firmor.
Däremot tegel och cement finns det mycket av i danska hus.
gaia
 
Immobil skrev:
Köper du som privatperson från annat EU-land betalar du det aktuella landets moms. Du slipper alltså den svenska svindyra momsen.
Synd då att den danska är lika svindyr (har bestämt för mig att den ligger på 25% där också). ;)
 
Just nu är det väldigt inne med att bygga "svenske træhuse" i Danmark så idag finns det en hel del faktiskt. En del av dom från svenska företag men dom flesta är nog danska.

Min danska svärmor har byggt ett "Kalmarhus", ett kanonfint trähus med öppet upp till nock i hela huset. Kalmarhus är trots namnet ett företag på Jylland och heldanskt. Dom bygger inte i Sverige men kan leverera materialsatsen + en gubbe som övervakar bygget till det är vädersäkrat.

http://www.kalmarhuse.dk/indexdk.asp
 
Titta på www.onvbolig.dk häftiga hus till bra priser. Husen byggs på mycket kort tid då de kommer så gått som färdiga till byggplatsen.
 
Vi var och tittade på Onvboligs hus i Gilleleje för några månader sedan. Det ser väldigt häftigt ut på håll men vi gillade inte insidan. Det kändes litet och planlösningen var lite knepig. Och fasadens träribbor av lärkträ har ändträet exponerat i hushörnen. Dom hade redan börjat spricka efter ett år. När vi föreslog arkitekten att dom nog borde sätta en list blev han jävligt sur. Det kändes som dom lagt mer krut på design än på funktion. Men de större hus dom har gjort är onekligen maffiga.
 
Kul att höra någon som varit och tittat på dem. Vilken hustyp såg ni? Hur var kvalité och standard i övrigt på husen? Jag hade kontakt med dem och fick då veta att de ska etablera sig i Sverige. Hört något om det?
 
Det var det huset som dom ståtar med på hemsidan. 114kvm + 20 kvm terrass. Går man in under "Medieomtale" på hemsidan finns en artikel från Sydsvenskan. Jag fick intrycket av att dom var nya på typhus och inte hade byggt så många än. Däremot har de gjort arkitektritade i samma stil.

Kvalitet och standard var OK, inte dåligt och inte speciellt lyxigt.

Vet inte om dom har sålt något till Sverige men vid visningen var säkert hälften av dom som var där svenskar. Stort intresse med andra ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.