M Marcus K skrev:
Eftersom jag nyttjat platsen till parkering innan jag fått bygglov kommer jag få sanktionsavgift på 770 738 kr. Har iofs snackat med flera av ledamöterna i byggnadsnämden och dom kan tänka sig att sätta ner beloppet. Men det beslutet kan bli överklagat till länsstyrelsen med och då vet man inte vad som händer, Min granne överklagar allt. Problemet är att han jobbat som byggnadsingenjör hela livet och kan dom här lagarna utantill.
[bild][bild]
Om bygglovsavdelningen skickar ett tjänsteutlåtande med förslag till beslut i byggnadsnämnden innefattande sanktionsavgift har du möjlighet att vidta rättelse innan byggnadsnämnden fattar beslut. Och du måste innan nämnden sammanträder ges möjlighet att inkomma med synpunkter så tjänsteutlåtandet delges alltid den som utfört den olovliga åtgärden. Vilket betyder att du kan parkera samtliga maskiner på tänkt plats och när bygglovsavdelningen skickar ut sitt tjänsteutlåtande till dig kollar du upp när byggnadsnämnden sammanträder. Du flyttar alla maskiner och fotograferar platsen. Då har du vidtagit rättelse innan beslut fattats och byggnadsnämnden har då inget stöd i plan- och byggförordningen. Med andra ord ingen byggsanktionsavgift.

Byggsanktionsavgiften beräknas på den area som maskinerna upptar på marken och inte på fastighetens areal.

Ska tilläggas att jag är på grannens sida och kan inte förstå varför du ska parkera 7 tyngre maskiner inom sammanhållen bebyggelse. Ville bara förtydliga att byggnadsnämnden inte per automatik kan besluta om sanktionsavgifter och att det är en process som alltid ger den som utfört åtgärden möjlighet till rättelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
S SaxOmx skrev:
Du skall enligt plan och bygglagen ställa upp sakerna i omedelbar närhet av ditt bostadshus.
Finns redan prejudicerande dom på det 32m bort är för långt bort och max 2 större objekt..

TS bör läsa den innan han gör nått mera..
Håller med , helt rätt . Helt intill bostadshuset samma gäller även för parkeringsplats , lagen syftar på att
uppställningen skall ske på p plats.
 
Men frågan handlar om nya läggningen av väg, samt parkering på grannens jordbruk, inte parkering i sammanhängande bebyggelse eller på tomten den saken är ju redan utagwrad pga hotet om vite.

Fortfarande inte min fastighet, är bara intresserad då jag bor likadant.
 
I Gsssson skrev:
Blandskrot ligger väl vanligtvis på omkring 50 öre kilot, och mer för "oblandade" metaller (men dagspriser varierar). Visst går det sälja, har man tonvis med metall stående så handlar det om en del pengar även om det bara är just skrot.
Mutter , mutter .... någon stal metallskrot för en tid sedan.....

metallskrottets värde 30000-40000 (dyra metaller, tunga saker) legalt såld
men arbetsvärdet i dem ... ett 20 tal olika komponenter där ingenjörskostnaderna om det lyckas för
att designa nya är någonstans kring 500 - 1000 timmar st så 10 000 timmar á 1000:- .

Det var en museibana som fick inbrott - många av komponenterna är unobtanium dvs
modeller osv som en gång i tiden användes för att tillverka dem är uppeldade,
undanlagda delar har även de stulits eller av tidigare ägare (SJ/BJ/andra bolag) skrotats.

Så jo för de personer/verksamheter som har användning av dem så kan skrottet vara värt ganska så mycket....
och för andra inte.
 
X Xaktly skrev:
Parkera släpen på grannens tomt, ring kommunen och anmäl att han har anlagt parkering utan bygglov.
Dom kommer kunna stå där bra länge innan han via kronofogden fått dom bortforslade. Innan dess är dom såklart flyttade.
Vad tänkte du att han skulle uppnå med det?

/Krille
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Håller med , helt rätt . Helt intill bostadshuset samma gäller även för parkeringsplats , lagen syftar på att
uppställningen skall ske på p plats.

Varför har vi annars lagar och de gäller även bönder och andra så påvar..


Denna TS är det mest synd om för han INTE tar reda på fakta före han agerar
 
S SaxOmx skrev:
Varför har vi annars lagar och de gäller även bönder och andra så påvar..


Denna TS är det mest synd om för han INTE tar reda på fakta före han agerar
Nej, bönder har andra lagar och regler.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, bönder har andra lagar och regler.
Källa på det...
Plan och bygglagen är ny och jordabalken säger att du skall visa hänsyn till dina grannar
 
Vad är du ute efter? Jag länkade regelverket ovan. Bönder behöver inte bygglov ens för ekonomibyggnader.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad är du ute efter? Jag länkade regelverket ovan. Bönder behöver inte bygglov ens för ekonomibyggnader.
Känner inte till något regelverk som behandlar bygglovsbefrielsen för bönder men är 100% säker på att jag aldrig läst ordet bönder/bonde i gällande lagstiftning pbl 2010:900. Att antyda att lantbrukare eller vem som helst som bedriver jordbruk per automatik får bygga vad dom vill hur dom vill är inte korrekt. Problemet är att i och med att du skriver sånt här som folk som läser det tar för sanning och så bygger dom olovligt. Så har man inte kunskap så uppger man det och skriver att det är rent hypotetiskt.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
R Reuterling skrev:
Känner inte till något regelverk som behandlar bygglovsbefrielsen för bönder men är 100% säker på att jag aldrig läst ordet bönder/bonde i gällande lagstiftning pbl 2010:900. Att antyda att lantbrukare eller vem som helst som bedriver jordbruk per automatik får bygga vad dom vill hur dom vill är inte korrekt. Problemet är att i och med att du skriver sånt här som folk som läser det tar för sanning och så bygger dom olovligt. Så har man inte kunskap så uppger man det och skriver att det är rent hypotetiskt.
Jag refererade regelverket tidigare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag refererade regelverket tidigare.
Nej du refererade till Boverket.
 
R Reuterling skrev:
Nej du refererade till Boverket.
Som har länkar till reglerna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Som har länkar till reglerna.
Boverkets PBL kunskapsbanken är en sammanfattning av föreskrifter och allmänna råd. I vilken paragraf i plan- och bygglagen står det att man får bygga vad man vill bara för att fastigheten ligger utanför planlagt område?

Vad är din profession pacman?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.