Hej.
Första inlägget här, woho! Önskar man att man hade sluppit..

Jo det har runnit in vatten från fönster. Detta har hänt innan vi flyttade in i huset 3-4 år sedan. Vi satte in markiser direkt men har inte checkat alla fönster förens nu nör köket ska börja renoveras.

Jag såg att typ karmen framför fönstret på insidan hade svällt lite och tog bort den såg då att en bräd varit drabbad av fukt dock är det torrt nu. Kikade ut ändigt och fogarna såg helt konstiga ut.

Hjälp tack vad fknns för alternativ.
Ska försöka lägga in lite bilder..

Skadade fönsterkarmar med synliga fuktskador och avlägsnad fogsats vid ett fönster i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis borttagen fogspruta vid fönstrets karm som avslöjar skador från fukt vid ett tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterhörn med skadade fogar och tecken på vattenskada vid en svullen träkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag pillade bort fogen så jag kunde få bort bläcket och såg då att en popnit hade pajat så tog bort bläcket helt men där såg det bra ut. Vet dock ibte hur jag ska få dit bläcket snyggt sen.
 
Hur vet du att det rann in för just 4 år sedan? Fick du någon beskrivning kring varför det rann in?

Ser ju ut som att man kladdat fog både här och där för att försöka täta. Hur ser det ut ovanför fönstret? Kan det vara därifrån det kommer in? Ser motsvarande bräda ovan fönstret bra ut?

Ang den grå brädan? Är den murken? Vad händer om du sticker en morakniv i den?
 
T Tosse skrev:
Hur vet du att det rann in för just 4 år sedan? Fick du någon beskrivning kring varför det rann in?

Ser ju ut som att man kladdat fog både här och där för att försöka täta. Hur ser det ut ovanför fönstret? Kan det vara därifrån det kommer in? Ser motsvarande bräda ovan fönstret bra ut?

Ang den grå brädan? Är den murken? Vad händer om du sticker en morakniv i den?
Nej det är klart. Jag vet inte 100 när det hänt jag baserade det på hur blöta brädorna va och dem är snustorra. Händer inget när jag trycker eller hugger med mejseln iaf. Träram runt ett fönster med synligt stöd och isolering, brädorna verkar torra och intakta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete över ett fönster, torra träreglar och en mejsel används för test av skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel av en dörröppning med en synlig spricka i den svarta fönsterkarmen och dörrens vita metalllås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörndetalj av byggnad där träbrädor möter tegelsten, med en svart metallbeslag och spår av fukt på träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skadade, torra träbrädor nära ett fönster med tecken på förfall och sprickbildung i murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips? Tänkte ta ner fönstret idag och skruva ner ramen. Såg väldigt konstigt ut ovanför fönstret..
 
Inåtgående fönster foga om alla fogar, köp ny tätningslist till karmen. Ser ut som det läcker i den undre tätningslisten i karmen syns på beslagen i underkant på karmen.. sen spola vatten på fönstret så ser du om det e tätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.