Tjena. Installerade en FH 35a för någon vecka sen.
Är supernöjd med hur skön värme det blir i huset jämfört med Elementen vi körde på innan.

Har kunnat stänga av 6 av 7 element. Ett som stödvärmer sovrumme på andra våningen då det rummet ligger längst bort från pumpen.

Jag har dock märkt att innerdelen går nästan hela tiden. Den stannar ibland antagligen för avfrostning.

Kör den på Heat läge med 22-23 grader. Fläkt står på högsta. Inget annat är på som t.ex i-see Läget osv.

Är fläkten igång hela tiden om den står på manuell även om börsvärdet är uppfyllt? För kan känna att temperaturen på luften ut från innerdelen kan variera från varmt till lite mer ljummet.

Min tanke är att jag vill ju den alltid ska gå på högsta flält när den behöver värma men att när tempen är uppfylld ska det stanna?

Min första pump så vet inte riktigt hur dom jobbar.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
A
Ja,det är nackdelen med värmepumpar,stannar sällan några långa stunder förutom vid avisning,om det ska bli värme,inget blås ingen värme :D
 
Har du ställt manuell fräkt så håller den konstant inställt läge. Men du måste ha cirkulation för annars känner den inte av temperaturen riktigt. Sänk fläktläget lite så det slutar störa
 
Okej tack så mycket.

Den stör inte speciellt mycket tänkte mer på det ekonomiska.. känns ju inte snålt om den går 24/7.

Om man kör fläkten i auto så kommer den reglera efter temperaturen?

Är det så att den alldrig kommer upp i dessa 22-23 grader därför den är igång hela tiden? För har exempelvis en extern golvfläkt på övervåningen som visar 23-24 grader samt några meter från inerdelen på första våningen har jag en tempmätare som visar 23. Så känns som den borde nått sitt börsvärde.
 
A
Bäst ekonomiskt är att köra så hög fläkthastighet som möjligt sänk gradantalet om det är för varmt,själva fläkten tar inte så mycket ström:D
 
Vilken temperatur har du ovanför innerdelen där den suger in luften jämfört med börtemperatur?
Den stannar helt vid avfrostning.
När börtemperaturen är uppnådd så går fläkten ner på lägsta hastighet oavsett om du har ställt in på hög hastighet manuellt.

Om det blir varmare i rummet än börtemperatur så är det troligen inte tätt i genomföringen och den suger in kall luft som lurar givaren att tro att det är kallt.

Få som står ut med 4:ans fläktläge men störs du inte av ljud eller blåst så är det bra :)
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Krokben
C Comfort Thomas skrev:
Vilken temperatur har du ovanför innerdelen där den suger in luften jämfört med börtemperatur?
Den stannar helt vid avfrostning.
När börtemperaturen är uppnådd så går fläkten ner på lägsta hastighet oavsett om du har ställt in på hög hastighet manuellt.

Om det blir varmare i rummet än börtemperatur så är det troligen inte tätt i genomföringen och den suger in kall luft som lurar givaren att tro att det är kallt.

Få som står ut med 4:ans fläktläge men störs du inte av ljud eller blåst så är det bra :)
Jag gav mig fan på att vänja mig vid maxhastighet. Inbillar man sig att man sitter i ett flygplan så går det snabbt över!
 
Kanske därför jag inte gillar flygplan och använder lägre hastigheter :)
 
  • Haha
Krokben
  • Laddar…
1 108kvmradhus skrev:
Kör den på Heat läge med 22-23 grader. Fläkt står på högsta. Inget annat är på som t.ex i-see Läget osv.
Vad har du för uppvärmningsbehov, och var i vårt avlånga land ligger huset?
Här hos oss, i södra landsändan, kör vi vår värmepump på tystaste, svagaste läget.
Och det räcker bra!
Om den är igång eller står stilla märks ju inte, eftersom den är så tyst (19 dB).
Vi har nog ca 23°C inne för det mesta. Och värmepumpen går bara oktober - mars.
Om vi inte behöver kyla någon vecka på sommaren förstås :)
 
Beror en hel del på planlösning vilken fläkthastighet man kan behöva
 
Vi störs inte så mycket av ljudet på högsta fläkten då sovrummet är längst bort från innerdelen.

Det som jag grubblat över är att den inte går ner till låga flälkvarv när temperaturen är 22-23 runt omkring inerdelen och den är inställd på 21. Den fortsätter att blåsa på högsta fast jag kan känna att luften då är inte direkt varm.

Så det är som att den vet att tempen är nådd så värmen ut från innerdelen sänks men fläkten går fortfarande på högsta flås.

Huset är placerat 2 mil utanför Göteborg . 108 kvm radhus från 1967. 2 våningar.
Relativt öppen planlösning. Vi känner ju att den ger värme till i stort sett hela huset när den värmer på.

Innerdelen är placerad under den öppna trappan så den blåser både upp via trappan och ut över nedervåningen.

Sen undrar jag imorse när jag kom hem från jobbet så va det -4 grader ute. Pumpen var inställd på 21. Men visade 19.8 inomhus. Blåset ut från pumpen var typ ljummet. Måste man dra upp tempen till typ 25 för att få 22 grader inne vid kallare förhållanden? Tycker ju att pumpen borde känna av att den borde dra på mer värme för att nå börvärdet
 
Fläkten går ner till lägsta när den når börvärdet. Det kan du testa genom att sänka temperaturen.
Vi måste köra vår på högsta fläkt annars sprider sig inte värmen riktigt till båda våningarna, men det beror ju som redan sagts mycket på planlösningen. När det är varmare ute brukar jag ha börvärdet på 20-21 grader, men måste höja till 22-23 när det är kallare ute för att få önskad temperatur I angränsande rum. Jag tror det är bättre att utgå från temperaturen i angränsande rum och justera efter vad du vill ha där.
 
Okej. Konstigt att man måste höja börsvärdet för att få önskad temperatur känns ju som maskinen borde veta hur mycket värme den behöver putta in för att nå inställd temperatur.
 
Den utgår från temperaturen vid innerdelen och justerar efter det, är det kallare ute så tränger kylan på mer från ytterväggar/fönster/tak och då man tappar temperatur ju längre bort det är så måste man kompensera med att höja där innerdelen sitter.

Hur mycket beror på planlösning , isolering och utetemperatur
 
Okej. Tack så mycket för alla era svar. Väldigt bra forum detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.